Fordin testilaitoksella robotit korvaavat kuljettajan

Fordin viimeisintä tekniikkaa edustavalla testilaitoksella, Weather Factorylla, on tällä hetkellä kiireisempää kuin koskaan aikaisemmin. Laitoksella on mahdollista testata autoja ääriolosuhteissa saman katon alla. Tämä on mahdollistanut testaamisen tavalla, johon matkustusrajoitukset eivät ole vaikuttaneet yhtä paljon kuin tosielämän testeihin.

Simuloinnilla on saatu aikaiseksi niin realistiset olosuhteet, että myös kokeneimmat testiajajat saattavat väsyä tai tulla huonovointisiksi testin aikana, esimerkiksi korkean paikan testissä.

Ford on nyt rekrytoinut testaajiksi kaksi robottia, joille tiimi on antanut nimet Shelby ja Miles*. Roboteista on apua erityisen kuormittavissa testeissä, joissa suoritus täytyy pystyä toistamaan täysin samalla tavalla useita kertoja.

Testausta Kölniin luoduissa ääriolosuhteissa

Saksan Kölnissä sijaitsevassa Fordin Weather Factory -testilaitoksessa tehtyjen testausten ansiosta Fordin kuljettajat tietävät ajavansa autoa, joka on suoriutunut vaativissa olosuhteissa – kuten Saharan autiomaassa, Siperiassa tai Alppien korkeimmilla huipuilla.

Ihmisten tekemät ääriolosuhteiden tuulitunnelitestaukset vaativat lukuisia turvallisuustoimenpiteitä. Testeihin on muun muassa varattava happipulloja ja lääkinnällisiä välineitä. Lisäksi paikalla on oltava lääkintähenkilö, sillä testikuljettajan terveyttä tarkkaillaan jatkuvasti testin aikana.

Kumpikin testiroboteista kykenee toimimaan -40°C ­ +80°C lämpötiloissa ja äärimmäisessä korkeudessa.

 

Robotin jalat yltävät auton polkimille, toinen käsi on vaihteenvalitsimella ja toista käytetään auton käynnistämiseen ja sammuttamiseen.

– Nämä kaksi uutta kuljettajaa ovat fantastinen lisä tiimiin, koska ne pystyvät tekemään vaativia kestotestejä korkealla ja kuumissa lämpötiloissa. Kun kuljettajan paikalla on robotti, voimme jatkaa testejä yön yli tarvitsematta huolehtia ruokailuista tai muista tauoista, sanoo Frank Seelig, Supervisor, Wind Tunnel Testing, Ford of Europe.

Ford jatkaa tosielämän testauksia sekä Euroopassa että muualla maailmassa. Euroopan testipaikkoihin kuuluvat muun muassa Itävallan korkein vuori Grossglockner ja Ruotsin Lapissa sijaitseva Arjeblogin alue.

# # #

* Carroll Shelby ja Ken Miles olivat avainasemassa Le Mansin 24 tunnin kilpailun vuonna 1966 voittaneen Ford GT40:n kehittämisessä. Shelby on lisäksi osallistunut Ford Mustangin ja sen Shelby-erikoismallien kehittämiseen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!