Fordin ja Ferrarin taistelusta kertova Le Mans 66 -täydellä teholla -elokuva kohta ensi-illassa

Carroll Shelby. Kuva: Goodyear, Bernard Cahier/Getty Images.

Perjantina ensi-iltaan elokuvateattereissa tuleva Le Mans 66 – täydellä teholla kertoo Fordin ja Ferrarin välisen legendaarisen kaksintaistelun tarinan.

Taistelu käytiin kyseisen vuoden legendaarisessa kestävyyskisassa Ranskassa, yhtenä ratkaisevana tekijänä kisassa olivat Goodyearin renkaat, jotka veivät Bruce McLarenin ja Chris Amonin voittoon.

Kun Bruce McLaren ja Chris Amon ajoivat voittoon vuoden 1966 Le Mansin 24 tunnin kisassa, Ford ei ollut ainoa amerikkalainen yritys, joka ajoi itsensä maailmankartalle.

Kuuluisassa mustassa GT40 Mark II:ssa oli Goodyearin renkaat – vaikka se aloitti kisan toisen suuren niin sanottua rengassotaa käyneen yhtiön, Firestonen, renkailla.

Elokuva Le Mans 66 – täydellä teholla on tositarinaan perustuva elokuva, jossa Oscar-voittajat Matt Damon ja Christian Bale esittävät visionääristä amerikkalaista autosuunnittelijaa Carroll Shelbyä (Damon) ja pelotonta brittiläistä kilpa-ajajaa Ken Milesia (Bale), jotka yhdessä taistelivat fysiikan lakeja ja omia demonejaan vastaan rakentaakseen Ford Motor Companylle vallankumouksellisen kilpa-auton, jolla voisi haastaa Enzo Ferrarin ylivoimaiset kilpa-autot Le Mansin 24 tunnin kisassa Ranskassa vuonna 1966.

Vuoden 1966 Le Mansin 24 tunnin kisa alkoi kosteissa olosuhteissa, ja pian kävi selväksi, että olosuhteet sopivat Goodyearin renkaille paremmin kuin Firestonen renkaille.

Kahdella Shelby American -tallin kisaan osallistuneista autoista – Ken Milesin ja Denny Hulmen autolla nro 1 ja Dan Gurneyn ja Jerry Grantin autolla nro 3 – ei ollut ongelmia Goodyearin renkaillaan, mutta Firestonen renkailla ajavan Bruce McLarenin renkaiden pinnasta irtosi isoja paloja Mulsannen suoralla yli 337 kilometrin tuntinopeudessa.

Ajettuaan varikolle ja luovutettuaan auton Amonille hän etsi käsiinsä Firestonen edustajan ja neuvotteli vaihdosta Goodyearin renkaisiin.

Kisan päättyessä seuraavana päivänä kisassa vielä mukana olleet Fordit nro 2, 1 ja 5, joista jälkimmäinen oli Ronnie Bucknumin ja Dick Hutchersonin ajama Holman & Moody -auto, ajoivat maaliin näytöstyyliin rinnakkain.

Tästä kahden Shelby-auton järjestetystä tasapelistä väitellään vielä tänäkin päivänä, mutta historian kirjoihin voittajiksi kirjattiin McLaren ja Amon, koska he aloittivat kisan taaempaa ja ajoivat siten pitemmän matkan samassa ajassa.

Jos he eivät olisi vaihtaneet autoonsa Goodyearin renkaita jo kisan varhaisessa vaiheessa, he eivät olisi edes olleet mukana taistelemassa voitosta.

Katso tästä muita juttuja Le Mansista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here