BMW esittelee uuden 7-sarjan ja ensimmäisen täysin sähköisen i7-mallin

BMW tuo markkinoille uuden 7-sarjan malliston.

Uutuusmallin uudelleen muotoiltu keula on mieleenpainuva. Autossa esitellään uudet jaetut ajovalot. Ylempään umpioon on sijoitettu päivänvalossa käytettävä ajovalo, parkkivalot ja vilkut. Alemmassa umpiossa ovat lyhyet ja pitkät valot hämäräajoon.

Alempi tummasävyinen umpio häviää auton helmaan ja näkyy selvästi vain, kun valot ovat päällä. Auton keulan munuaisenmuotoisessa jäähdyttimen säleikössä on nyt tarjolla lisävarusteena näyttävä Iconic Glow -erikoisvalaistus.

Uusi 7-sarjan pituus on kasvanut verrattuna edelliseen malliin 130 millimetriä 5 391 millimetriin, leveys 48 millimetriä 1 950 millimetriin ja korkeus 51 millimetriä 1 544 millimetriin. Myös matkustamon tilat ja pääntila ovat kasvaneet edellisestä sukupolvesta.

Autossa on BMW:n viimeisin BMW iDrive -käyttöjärjestelmä BMW Curved Display
-kosketusnäytöllä, joka yhdistää 12,3 tuuman infonäytön ja 14,9 tuuman ohjausnäytön yhdeksi kokonaisuudeksi. Uusi avustinjärjestelmä, Augmented View -näkymä, näkyy ratin takana olevalta näytöltä.

31,3 tuuman näyttö

Autossa esitellään BMW Interaction Bar. Se on valaistu palkki, jossa on kosketuspinnat ilmanvaihdon ilmastoinnin säätöön, hätävilkkujen käynnistämiseen ja hansikaslokeron avaamiseen.

Palkin valaistus säätyy valitun valaistuksen mukaan, ja siihen voi myös valita sävyn itse. Palkin voi asettaa kertomaan valomerkeillä esimerkiksi puhelimen hälytyksistä.

Kuva: BMW.

Etupenkiltä voi katsoa Youtuben videoita ajoneuvon hallintanäytöltä esimeriksi autoa ladatessa. Autossa on valmius 5G-datayhteydelle sekä Apple CarPlay- ja Android Auto -tuet älypuhelimille.

Takapenkkiläisille on tarjolla BMW Theatre Screen 31,3 tuuman näyttö 32:9 kuvasuhteella ja 8K-tarkkuudella. Näyttö taittuu kattoon, kun se ei ole käytössä, ja kun sen avaa, auton ikkunoiden aurinkosuojat himmentävät automaattisesti sisään tulevaa valoa.

Äänentoisto on toteutettu Bowers & Wilkinsin tilaäänijärjestelmällä tai laitteistoon voi yhdistää kahdet erilliset bluetooth-kuulokkeet samanaikaisesti.

Kuva: BMW.

Matkustusmukavuutta voi parantaa Executive Lounge -varusteilla, jolloin penkit kääntyvät lepoasentoon jopa 42,5 asteen kulmaan. Auton pitkä versio, jossa matkustamo on vielä suurempi, tulee myyntiin kaikkialla maailmassa.

Autoa valmistetaan täyssähköisellä voimalinjalla, pistokehybridinä sekä polttomoottoriversioina kevythybriditeknologialla. Auto on ensimmäinen BMW, jonka kaikki eri voimalinjaa käyttävät versiot valmistetaan samalla tuotantolinjalla.

Kuva: BMW.

Erittäin laajaan lisävarustevalikoimaan kuuluvat esimerkiksi automaattisesti avautuvat ovet, vakiovarusteluun kuuluvan kattoikkunan päivittäminen Sky Lounge -kattoikkunaksi sekä useat erilaiset avustinjärjestelmät. Kokonaan uusi ultraääniantureihin perustuva avausvaroitin varoittaa onnettomuuden mahdollisuudesta ovea avatessa.

Ensiksi sähkömalli

Euroopassa myynti käynnistyy aluksi täyssähköisellä i7-mallilla. BMW i7 xDrive60 -mallin teho on 400 kW/544 hv, maksimivääntö 745 Nm ja toimintamatka 590–625 kilometriä (WLTP).

Urheilullisten M-sarjan mallien tuotanto käynnistyy keväällä 2023. M-sarjalaisia valmistetaan täyssähköisenä ja pistokehybridinä.

Malliston myöhemmin esiteltävän lippulaivan, i7 M70 xDriven, teho on yli 600 hv, vääntö on yli 1 000 Nm ja se kiihtyy 0–100 km/h alle neljässä sekunnissa.

Kuva: BMW.

Autosta tulee myöhemmin markkinoille myös täysin tyhjältä pöydältä suunniteltu panssaroitu versio vaativiin henkilökuljetuksiin. Se yhdistää korkean suojauksen, matkustusmukavuuden sekä ajomukavuuden täysin uudella tavalla.

Valinnainen M Sport -paketti korostaa auton dynaamisia piirteitä. M Sportiin kuuluu erikoisvärejä ja -vanteita sekä auton piirteitä korostavia elementtejä. Tarjolla on myös vielä laajempi M Sport Pro -paketti.

Uuden i7 xDrive60-mallin alkaen-hinta on 147 060 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän