BMW julkisti uuden entistä pidemmän 7-sarjan sedan-mallin

Kuva: BMW.

Uudesta BMW:n 7-sarjan Sedanista tulee markkinoille ennestään tutut normaaliakselivälin malli ja pitkän akselivälin Lang-versio.

Pidemmässä versiossa takapenkin matkustajien jalkatilaa ja koko auton mittaa on kasvatettu 14 senttimetriä, molemmat versiot ovat 22 millimetriä edeltäjiään pidempiä. Mallien leveys ja korkeus säilyy ennallaan.

Kuva: BMW.

Auton keula on 50 millimetriä edellismallia korkeammalla. Auton konepellin kohokuviot on viistetty terävämmin ja BMW:n merkki on aiempaa kookkaampi.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Keskeinen muutos ilmeessä on myös 40 prosenttia aiempaa suurempi munuaisenmuotoinen jäähdyttimen säleikkö ja aiempaa matalammiksi muotoillut ajovalot.

Keulan ilmanottoaukkoihin on tuotu ohjaimet siirtämään ilmaa jarrujen ilmakanaviin ja Air Curtain -ilmakanaviin vähentämään ilman pyörteitä rengaskoteloissa.

Ilmavirtaa etupyörien ohi ohjaavat pystyasentoiset Air Breather -aukot ovat auton kyljessä 90 asteen kulmassa oven alalaitaan nähden. Auton takaosan helma seuraa keulan muotokieltä ja pakoputkien kromireunuksen kokoa on kasvatettu ja myös takavalot ovat edellismallia matalammat.

Yksilöllisempää autoa kaipaavalle vaihtoehtoina on muun muassa M Sport- tai Design Pure Excellence -varustelu, uusia värivaihtoehtoja sekä laaja valikoima näyttäviä vanteita ja ylellisiä BMW Individual –varusteita.

Kuva: BMW.

Laaja moottorivalikoima

Uusi BMW 7-sarja tulee myyntiin kuusi-, kahdeksan- ja kaksitoistasylinterisillä bensiini- ja dieselmoottoreilla sekä täysin uudella pistokehybridimoottorilla.

Malliston huipulla on BMW M760Li xDrive -mallin 6,6 litrainen V12-moottori (430 kW/585 hv) 12,5–12,4 litran yhdistetyllä kulutuksella/100 km*.

Yhdistetyt hiilidioksidipäästöt ovat 285–282 g/km* ja auton hiukkaspäästöjä vähennetään suodattimella.

Uusitulla 4,4-litraisella V8-moottorilla, jonka tehoa on kasvatettu 60 kw/80hv, on tarjolla BMW 750i xDrive-malli 9,5-9,5 litran yhdistetyllä kulutuksella /100 km*. Sen yhdistetyt hiilidioksidipäästöt ovat 217–217 g/km*

Kuva: BMW.

Pistokehybridimalliston ensisijaisena voimalähteenä toimii nyt, edeltäjän 4-sylinterisen sijaan, uusi bensiinimalleista lainattu 6-sylinterinen turboahdettu moottori.

Näin myös mallinimi muuttuu kuvaamaan kasvaneita voimavaroja. BMW 745e ja BMW 745 Le xDrive -mallien tehot ovat nyt 290 kW/394 hv, mutta kulutuslukemat vain 2,6–2,1 litran yhdistetyllä kulutuksella /100 km*.

Yhdistetyt hiilidioksidipäästöt ovat 59–48 g/km*. Mallien uudistettu ajoakusto tarjoaa 50-58 kilometrin täysin sähköisen toimintamatkan.

Dieselvalikoimaan kuuluu kolme kuusisylinteristä kolmilitraista dieselmoottoria.

Malliston huipulla on BMW 750d xDrive -malli (294 kW/400 hv) 6,0–5,8 litran yhdistetyllä kulutuksella /100 km*. Yhdistetyt hiilidioksidipäästöt ovat 157–152 g/km*.

Muita vaihtoehtoja ovat esimerkiksi BMW 740d xDrive (6,0–5,6 l/100 km,158–149 g/km*) ja dieselmalliston matalimmat kulutuslukemat tarjoava BMW 730d xDrive (5,7–5,5 l/100 km,150–143 g/km*).

Kaikkien mallien alusta on toteutettu adaptiivisella jousituksella ja sähköisesti säädettävillä iskunvaimentimilla sekä kahden akselin automaattisesti itsetasaavalla ilmajousituksella. Valinnaisia varusteita ovat ohjausta helpottava Integral Active Steering sekä ennakoiva vakautusjärjestelmä Executive Drive Pro.

Kuva: BMW.

Sisätiloihin nappanahkaa ja tammea

Uutuusmallin sisätilojen valikoimaan on tuotu eksklusiivinen Nappa-nahka. Sisustukseen voi valita muun muassa American Oak Dark -tammipuun tai korkeakiiltoisen Poplar Grain Metallic Grey -poppelipuun.

Auton akustiikkaa on BMW:n mukaan parannettu takarenkaiden kotelojen, B-pilareiden ja turvavöiden aukkojen äänenvaimennusta lisäämällä. Lisäksi sivuikkunoiden ja takaikkunan lasi on aiempaa paksumpaa.

Ohjauspyörän muotoilua on uudistettu ja sen monitoimipainikkeet on järjestelty uudelleen. Vakiovarusteena tarjottava matkapuhelimen langaton latausalusta on sijoitettu mukitelineiden viereen.

Kuva: BMW.

Kuljettajan avustusjärjestelmät

Uusi BMW 7-sarja sisältää nyt valmistajan uusimmat kehitysversiot kuljettajan avustusjärjestelmistä.

Driving Assistant Professional -paketti sisältää kaistanvaihtoavustimen, kaistalla pysymisen avustimen, väistöavustimen ja risteävän liikenteen varoittimen. Vakiovarusteena oleva pysäköintiavustin sisältää peruutusavustimen.

BMW Live Cockpit Professional -näyttö sisältää 12,3 –tuumaisen mittariston lisäksi 10,25-tuumaisen keskusnäytön, joka toimii yksilöitävänä hallintapaneelina auton toimintojen ohjaamiseen.

Tuotannon aloitus ja hinnat

Mallin tuotanto alkaa maaliskuussa ja ennakkomyynti aloitetaan Suomessa helmikuun aikana. Uuden BMW 7-sarjan hinnat alkavat alustavasti 109 839 eurosta (745e A, WLTP CO2 46g).

Moottorivaihtoehdot

BMW M760Li XDrive
430 kW/585 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 12,5–12,4 l/100 km
CO2-päästöt*: 285–282 g/km

BMW M750i XDrive (BMW 750 Li XDrive)
390 kW/530 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 9,5–9,5 l/100 km
CO2-päästöt*: 217–217 g/km

BMW 745e (BMW 745Le)
290 kW/394 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 2,2–2,1 l/100 km (2,3–2,2 l/100 km)
CO2-päästöt*: 52–48 g/km (53–50 g/km)

BMW 745Le XDrive
290 kW/394 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 2,6–2,3 l/100 km
CO2-päästöt*: 59–52 g/km

BMW 750d XDrive (BMW 750Ld XDrive)
294 kW/400 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 6,0–5,8 l/100 km (6,1–5,8 l/100 km)
CO2-päästöt*: 157–152 g/km (160–155 g/km)

BMW 740d XDrive (BMW 740Ld XDrive)
235 kW/320 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 6,0–5,6 l/100 km (6,0–5,7 l/100 km)
CO2-päästöt*: 158–148 g/km (158–149 g/km)

BMW 730d XDrive (BMW 730Ld XDrive)
195 kW/265 hv
EU-yhdistetty kulutus*: 5,7–5,5 l/100 km (5,8–5,6 l/100 km)
CO2-päästöt*: 150–143 g/km (152–147 g/km)

Polttoaineen kulutus, CO2-päästöt ja tehonkulutus on laskettu EU-asetuksen 715/2007 nykyisessä versiossa määritellyillä mittausmenetelmillä. Tiedot ovat autosta, jossa on saksalainen perusvarustelu. Vaihteluväleissä on otettu huomioon kokoerot valituissa pyörissä ja renkaissa sekä valinnaiset laitteet. Välit voivat muuttua auton kokoonpanoa valittaessa.

*Päästö- ja kulutuslukemat on laskettu uuden WLTP-testisyklin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi. CO2-päästöihin perustuvien verojen ja muiden ajoneuvokohtaisten maksujen perustana voivat olla muut kuin tässä julkaistut luvut.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here