BMW iX:n sarjatuotanto käynnistyy Dingolfingissa

Täysin sähköisen BMW iX:n* sarjatuotanto käynnistyy 2. heinäkuuta Dingolfingin-tehtaalla Saksassa. Samalla tuotantolinjalla valmistetaan nyt polttomoottori-, hybridi- ja täyssähköisiä malleja.

BMW-konsernin suurin eurooppalainen tehdas valmistaa samalla tuotantolinjalla joustavasti uutta BMW iX:ää sekä BMW 5-, 7- ja 8-sarjan malleja. Lisätäkseen joustavuutta eri voimansiirtolinjojen käsittelyssä BMW on laajentanut ja kunnostanut tehtaan kokoonpanolinjaa. Yhtiö on investoinut yhteensä yli 400 miljoonaa euroa BMW iX:n tuotantoon Dingolfingin-tehtaalla.

Monet BMW iX:n edellyttämistä muutoksista hyödyttävät BMW 7- ja 5-sarjan seuraavia sukupolvia, joiden valmistus alkaa Dingolfingissa tulevina vuosina. BMW on kertonut lanseeraavansa molemmista malleista täysin sähköiset versiot.

BMW iX:llä on tärkeä rooli suunnannäyttäjänä sähkö- ja älyautojen tuotannossa Dingolfingissa. Tehtaalla otetaan käyttöön monia innovaatioita tuote- ja tuotantoprosesseissa, erityisesti ajoneuvojen sähköjärjestelmän arkkitehtuurissa, ohjelmistoissa, digitaalisissa palveluissa, liitettävyydessä ja automatisoiduissa ajotoiminnoissa.

BMW iX:n tuotanto vaatii entistä enemmän digitalisaatioon ja liikenteen sähköistymiseen liittyvää osaamista. Siksi BMW on käynnistänyt suurimman koulutuspanostuksensa koskaan – 75 000 työntekijää koulutetaan tulevaisuuden osaamistarpeita varten. Tuhannet työntekijät Dingolfingin-tehtaalla ovat jo siirtyneet työtehtäviin, joilla on vahvat tulevaisuudennäkymät, muun muassa E-Drive Production -osaamiskeskukseen.

Muutaman vuoden kuluttua puolet Dingolfingin tehtaan autoista ovat sähköisiä

Pelkästään Dingolfingin-tehtaalla valmistettavien BMW iX:n ja muiden hybridimallien avulla BMW-konserni aikoo kaksinkertaistaa tänä vuonna tuotettujen sähköistettyjen ajoneuvojen osuuden vuoteen 2020 verrattuna.

Vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet Dingolfingissa tuotetuista ajoneuvoista ovat sähköisiä. Ensimmäiset iX-mallit toimitetaan asiakkaille marraskuussa. BMW iX:n lanseerausta seuraa BMW i4**, jonka tuotanto alkaa Münchenissä.

Vastuullisuus on olennainen osa BMW:n toimintaa. Hiilijalanjäljen pienentämistä painotetaan erityisesti sähköautojen tuotannossa. Riippumattomat auditoijat ovat vahvistaneet, että BMW iX xDrive40:n* kasvihuonekaasupotentiaali on noin 45 prosenttia pienempi kuin vastaavan polttomoottorilla varustetun SAV-auton.

Konserni on jo onnistunut vähentämään resurssien kulutusta tuotettua ajoneuvoa kohti yli puolella vuosina 2006–2020. Hiilidioksidipäästöjä on vähennetty vielä enemmän – jopa 78 prosenttia.

Tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä tuotettua ajoneuvoa kohti vielä 80 prosenttia lisää vuoteen 2030 mennessä. Tämä on vaatinut toimenpiteitä myös Dingolfingin-tehtaalla. Esimerkiksi BMW iX -malli tuotetaan yksinomaan käyttämällä alueellista ja suoraan hankittua kestävää energiaa kahdesta vesivoimalaitoksesta.

Kestävä kehitys otetaan myös huomioon muun muassa energiatehokkaissa asennuksissa, pakkausten suunnittelussa, vesihuollossa sekä kuljetuslogistiikassa ja kierrätyksessä. Dingolfingin-tehdas pystyy saavuttamaan yli 90 prosentin kierrätysasteen ja yli 99 prosentin hyötykäyttöasteen. Tehtaan omat kaivot täyttävät yli 40 prosenttia sen vedentarpeesta, mikä vähentää alueen juomavesivarastojen käyttöä. BMW-konserni on vähentänyt vedenkulutustaan yli 30 prosenttia vuodesta 2006 lähtien.

Koko tehdas, kuten kaikki BMW-konsernin toimipaikat, on hiilidioksidineutraali tästä vuodesta lähtien vastaavien kompensaatioiden ja sertifikaattien käytön ansiosta.

*BMW iX xDrive40: Sähkönkulutus kWh/100 km: 22,5–19,4 (WLTP); Yhdistetyt CO2-päästöt: 0 g/km
BMW iX xDrive50 Sähkönkulutus kWh/100 km: 23,0–19,8 (WLTP); Yhdistetyt CO2-päästöt: 0 g/km
**BMW i4 eDrive40: Sähkönkulutus kWh/100 km: 20–16 (WLTP); Yhdistetyt CO2-päästöt: 0 g/km

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!