Uusi Toyota Corolla on nyt täällä, ja Auris on enää muisto vain.
Pääsimme kokeilemaan uutta Corollaa Mallorcan mielenkiintoisilla ja mutkaisilla teillä.
Toyota odottaa Corollasta myyntimenestystä Suomessa, ja lyhyen tutustumisen jälkeen tuntuu, että se voi hyvinkin pitää paikkansa.
Vaikka Corolla ei ole mitenkään huiman sävähdyttävä auto, se ei myöskään ole enää aivan väritön ja mauton.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Uusi Corolla on rakennettu Toyotan TNGA-alustalle. Se tuo hieman matalamman painopisteen ja ajoasennon. Lisäksi korin vääntöjäykkyys on Toyotan mukaan kasvanut 60 prosenttia.
Mielenkiintoa autoon tuo muun muassa se, että tarjolla on kolme korivaihtoehtoa: Hatchback, Sedan ja Sports Tourer.
Jokaisella mallilla on oma kohderyhmänsä. Toyotan mukaan Sedan on tarkoitettu perinteistä isoa sedan-mallia kaipaavalle. Auton moottori on aina 1,8-litrainen.
Hatchback-malli on tarkoitettu pariskunnille, joilla ei vielä tai enää ole lapsia. Tähän malliin on tarjolla kolme moottoria, 1,2-litrainen, 1,8-litrainen ja 2,0-litrainen.
Sports Tourer -malli on Toyotan mukaan suunnattu lapsiperheille tai muuten tilaa tarvitseville. Tähän on tarjolla samat moottorit kuin Hatchback-malliin.
Toyota Suomen mukaan suurin ostajaryhmä hankkii farmarin eli Sports Tourerin. Toyotan maahantuojan mukaan farmareiden osuus Suomessa tulee liikkumaan 65 prosentin paikkeilla. Noin 20 prosenttia ostaisi Hatchback-mallin ja Sedanin osuus olisi vain 15 prosenttia.
Pienin moottori ei ole hybridi, ja sen osuudeksi Toyota arvioi vain 10 prosenttia. Se on kuitenkin mukana valikoimissa, koska maahantuojan mukaan sille on kysyntää.
Toyotan Suomen myynnin tavoitteena on myydä 5 500 uutta Corollaa tämän vuoden aikana.
Mallistoon on saatavilla neljännen sukupolven 1,8-litraiseen polttomoottoriin perustuva hybridi (kokonaisteho 122 hv), jonka lisäksi hatchback- ja Touring Sports -korimalleihin on saatavilla täysin uusi 2,0-litraiseen polttomoottoriin perustuva hybridivoimalinja (kokonaisteho 180 hv).
Lisää kokoa
Corollan koko kasvaa malliuudistuksen yhteydessä, ja esimerkiksi Touring Sports -farmarimallin akseliväli ja siten sisätilat ovat käytännössä samaa luokkaa viime vuonna poistuneen Toyota Avensiksen farmarimallin kanssa.
Corollan matkustamo on jopa hieman suurempi kuin Avensiksen, mutta tavaratila on 28 litraa pienempi.
Hachbackin akseliväli on hieman lyhyempi kuin Sedanin ja Sports Tourerin.
Varustetasoja on kaikissa kolmessa korimallissa neljä: Life, Active, Style ja Premium.
Varustetasoissa on pieniä eroja korimalleittain, mutta esimerkiksi Toyota Safety Sense -turvavarustelu ja mukautuva, älykäs vakionopeussäädin ovat vakiona koko mallistossa.
Suosituin varustetaso kaikissa korimalleissa tulee Toyotan mukaan olemaan Active, joka tuo varusteluun muun muassa 16 tuuman kevytmetallivanteet, led-ajovalot, lämmitetyn ohjauspyörän, mittariston seitsemän tuuman mukautettavan monitoiminäytön, mediakeskuksen kahdeksan tuuman kosketusnäytöllä ja peruutuskameran.
Style lisää varusteluun 17 tuuman kevytmetallivanteet, Bi-led -ajovalot ja erilaisia sisäverhoiluvaihtoehtoja.
Malliston huipulla oleva Premium sisältää korimallista riippuen muun muassa matriisityyppiset Multi-led -ajovalot, 18 tuuman kevytmetallivanteet, mukautuvan iskunvaimennuksen, nahkaverhoilun (hatchback ja Touring Sports) sekä tuulilasinäytön.
Ajossa yllätyksetön
Autoa on helppo ajaa. Se menee sinne minne kuljettaja haluaa, ja jousituskin on sopivan jämäkkä. Kuljettaja saa ajoasennon oikeaksi helposti, eivätkä istuimissa mitään moitittavaa löytynyt lyhyessä koeajossa.
Pääsimme kokeilemaan sekä 1,8-litraista että 2,0-litraista moottoria, ja molemmilla pärjää hyvin arkiajoissa.
Autoon saa automaattisen vakionopeussäätimen, joka seuraa edellä ajavan nopeutta ja pysäyttää auton tarvittaessa automaattisesti.
Automaattitilassa auton kiihtymisen kanssa oli toivomisen varaa, eli välillä piti itse painaa kaasua, ettei olisi jäänyt aivan muun liikenteen jalkoihin.
Auton kaistavahti toimi pääsääntöisesti hyvin. Välillä korjausliike oli tosin turhankin voimakas. Lisäksi kaistavahtia käytettäessä ohjaus oli aika raskas.
Rengasmelu ei ollut aivan hiljaisimmasta päästä. Vielä ei ole tiedossa, kuinka kovalta rengasmelu kuulostaa suomalaisilla teillä.
Rengasmelun lisäksi moottorin ääni kuuluu selvästi kovissa kiihdytyksissä, mutta se ei ole mitenkään häiritsevä ääni.
Katso tästä muut Autotodayn koeajot.
Koeajolenkeillä hybridi-Corollan kulutus putosi parhaimmillaan lähemmäs viittä litraa satasella.
Sisätiloiltaan uusi Corolla antaa laadukkaan vaikutelman. Navigaattorin näyttö on keskellä kojelautaa, mutta navigaattorin toiminnassa olisi hieman toivomisen varaa.
Ongelmia ilmeni lähinnä satunnaisena hitautena, eli muutamia kertoja ehdittiin risteyksen ohi ennen kuin navigaattori ehti mukaan.
Kenelle?
Toyota on itse määritellyt kohderyhmänsä Corollan eri versioille. Suomessa farmarimalli tulee olemaan pääosassa ja voi hyvin kuvitella, että nykyiset Toyota-asiakkaat mielellään päivittää Auriksen ja myös Avensiksen uuteen Corollaan.
Corollasta tulee varmaan ykköstuote Toyotan valikoimassa, ja etenkin farmarimalli tulee houkuttelemaan uusia asiakkaita kilpailijoilta.
Lisäksi Corollasta tulee varmasti merkittävä vaihtoehto myös yritysautokaupassa.
Corollan halvimmat versiot ovat 1,2-litraisella moottorilla varustetut Hatchback- ja Sports Tourer -mallit. Ne maksavat 22 994 euroa.
Sedanin halvin malli maksaa 26 994 euroa. Sedan-mallissa on aina 1,8-litran moottori.
Sports Tourer 1,8-litraisella moottorilla maksaa 27 498 euroa ja kahden litran moottorilla 31 566 euroa.
En olisi ikinä uskonut, että laitan Corolla merkkiseen autoon 42 000,- rahaa.
Mutta kun aikaisempi oli aika hyvä.
Naapureille voin kertoa, että vaihdoin pienempään.
onko hyvä ajaa kovalla tuulella eli miten reagoi sivuttaistuuleen,meneekö suoraan,pitääkö ohjailla kokoajan?????kertokaa omia rehellisiä kommentteja.