Autotoday tutustui: Tesla Model X — sähköautoilua parhaimmillaan, jopa seitsemälle hengelle

Autojen sähköistäminen yleistyy vauhdilla, ja Tesla on ollut jo vuosia täysin omassa luokassaan täyssähköautojen maailmassa.

Koeajossa olleen Model X Performance -mallin alle kolmen sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan takaa Model X:lle maailman nopeimman katumaasturin tittelin.

Model X:stä on tarjolla kahta eri versiota. Molemmissa malleissa on kaksi sähkömoottoria, etu- ja taka-akselille omat, jonka ansiosta käytettävissä on tinkimätön neliveto säällä kuin säällä. Toisen akselin sähkömoottorin rikkoutuessa, matkaa voidaan jatkaa eteenpäin toimivalla sähkömoottorilla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Edullisempi Long Range -malli on lähtöhinnaltaan noin 97 000 euroa. WLTP-mitattu toimintasäde on 507 kilometriä ja kiihtyvyys 4,6 sek 0-100 km/t.

Performance-mallin alkaen hinta on vajaa 114 000 euroa, jolloin vastineeksi rahalle saa huiman 2,9 sekunnin kiihtyvyyden toimintasäteen ollessa vielä kiitettävät 487 kilometriä.

Performance-malli tarjoilee mahtavat teholukemat. Etuakselille nimellinen enimmäisteho on 275 hevosvoimaa ja 420 Nm. vääntöä. Taka-akselille lukemat ovat 503 hevosvoimaa ja 720 Nm.

Molempia malleja on saatavilla viisi-, kuusi- ja seitsemänpaikkaisina.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sähkönkulutus vaihtelee ajotyylin ja -nopeuden mukaan

Koeajossa sähkönkulutus vaihteli 22kWh-35kWh lukemissa sataa kilometriä kohden riippuen ajotyylistä. Auton 100 kWh akusta käytettävissä on 95 kWh, jolloin toimintasäde on noin 430-270 kilometriä.

Aivan keskustassa ajettaessa keskimääräinen sähkönkulutus on noin 35 kWh/100 km, ja ajoittain kulutus saattaa nousta jopa 40 kWh:iin. 100 kilometrin tuntinopeudessa sähkönkulutus oli koeajossa noin 25 kWh/100km ja 120 kilometrin tuntinopeudessa kulutus oli noin 28 kWh/100 km.

Käytännössä vaivaton sähköautoilu vaatii vielä tällä hetkellä Suomessa sen, että on latausmahdollisuus kotona tai työpaikalla. Tehokkaampien latauspaikkojen verkosto on vielä toistaiseksi Suomessa suppea.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tavallisesta kodin pistorasiasta on mahdollisuus ladata Teslaa, vaikkakaan se ei missään nimessä ole kestävä ratkaisu useimmissa tapauksissa. Yhtä lataustuntia kohden toimintasädettä tulee lisää 13-18 kilometriä.

Teslalta on erikseen ostettavissa seinäliitin, jonka enimmäisteho on 22 kW. Yleisimmin suomalaisissa kotitalouksissa enimmäislatausteho on 11 kW. Teslan mukaan toimintasäde kasvaa tällöin 46-65 kilometriä lataustuntia kohden.

Vähemmän autolla ajavalle saattavat riittää julkiset latauspaikat, joita löytyy muun muassa kauppakeskuksista. Kilometrejä enemmän ajavalle julkiset latauspaikat eivät ole kovinkaan joustava ratkaisu latausaikojen pituuden takia.

Lisäksi on hyvä huomioida, että auton ohjekirjassa akun rajoituksissa mainitaan, ettei autoa saa jättää alle -30 asteen lämpötilaan yli 24 tunnin yhtäjaksoiseksi ajaksi.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajettavuuden helppoudesta pisteitä

Ajettavuudeltaan Tesla on tehnyt upeaa työtä myös Model X:n kohdalla. Autoa on helpon mukava ja turvallisen tuntuinen ajaa. Tehoa löytyy uskomattoman paljon kaasupolkimen takaa, mutta massa ja hyvä äänieristys tuovat mukanaan pehmeän ja rauhallisen tunnelman ohjaamoon. Ainoastaan pienemmissä ja ahtaissa paikoissa kulmien hahmottaminen on välillä haastavaa.

Suuret ulkomitat luovat tilaa ja avaruutta ohjaamoon. Tilaa riittää jokaisella penkillä hyvin ja suuret ikkunapinnat tuovat valoa sisälle.

Kokonaisuutena Model X on Teslan muiden mallien tapaan edelleen erinomainen sähköautomaailman pioneeri. Automatiikka ja fiksut ratkaisut tekevät Teslalla ajamisesta rentouttavaa ja ennen kaikkea erittäin hauskaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tesla Model X Performance

Vetotapa: Neliveto, kaksi itsenäistä sähkömoottoria
Kiihtyvyys: 2,9 sek. (0-100 km/t.)
Toimintasäde: 487 km. WLTP
Akun kapasiteetti: 100 kWh (käytettävissä 95 kWh)
Omamassa: 2575 kg.
Tavaratilat: 357 litraa (kolmannen istuinrivin takana oleva tila)
Alkaen hinta (Performance malli): 113 600 euroa

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here