Autotoday tutustui: Subaru Impreza – miellyttävä paluumuuttaja

18.3.2018 22.00

Uusi viidennen sukupolven Subaru Impreza saapuu Suomeen huhtikuun puolivälissä. 

Japanin Vuoden Autoksi valittu Impreza on Subarun XV:n sisarmalli ja ensimmäinen Global-perusrakenteelle rakennettu Subarun Prominence 2020 -strategian mukainen automalli.

Rehellisesti voidaan sanoa, että Impreza yllätti lyhyessä koeajossa. Saimme ajaa Malmön ympäristössä kestopäällysteisiä teitä runsaat 50 kilometriä, ja autosta jäi hyvä mieli. Koeajolenkin aikana ei päästy sorateille ja koko lenkki ajettiin nastattomilla talvirenkailla. Kesärenkailla meno olisi voinut tuntua vielä miellyttävämmältä.

Subaru Impreza on nyt ehtinyt jo viidenteen sukupolveen. Ensimmäinen Impreza tuli markkinoille 1992 ja toinen vuonna 2000. Kolmannen sukupolven vuoro oli 2007 ja neljännen vuonna 2011.

Uusi globaali perusrakenne muodostaa yhdessä 1,6- ja 2,0-litraisten bensiinikäyttöisten bokserimoottorien, symmetrisen nelivedon, portaattoman automaattivaihteiston ja törmäyksiä ehkäisevän järjestelmän kanssa uuden Imprezan ydinteknologiat.

Uuden perusrakenteen myötä Impreza on kasvanut sisältä ja päältä: uudelleenmuotoiltu kori on edeltäjäänsä 45 mm pidempi, 37 mm leveämpi ja 10 mm matalampi. Edellisestä mallista akseliväli on pidentynyt 25 mm.

Autossa on hyvin tilaa sekä etupenkeillä että takapenkeillä. Kuskikaverina oli kahden metrin pituinen toimittaja, ja hänen istuessaan etupenkillä mahtui vielä taakse istumaan.

Uusi sisusta

Sisätilat on uudistettu täydellisesti. Ohjaamo on edestä 29 mm ja takaa 34 mm leveämpi. Takaistuimella jalkatila on kasvanut 26 mm, ja myös pääntila on kasvanut (9 mm). 

Auton tavaratila on etuosastaan 29 mm ja takaosastaan 34 mm leveämpi ja 41 mm pidempi. Litroissa mitattuna perustilassa kasvua on viisi litraa (385 l).

Koeajoautossa oli tehokkaampi kahden litran moottori ja matka taittui joutuisasti. Vaihdelaatikkona on CVT-vaihteisto eli portaaton automaatti. 

Kiihdytysten aikana moottorin ääni kantautui selvästi sisään, mutta hauskasti jalkatilan kautta. Tämä johtuu luultavasti siitä, että autossa oleva bokserimoottori on tavallista alempaa moottoritilassa.
Moottorin ääni ei kuitenkaan ollut millään tavalla häiritsevä. Ulkoa kantautuneet tieäänet olivat myös maltilliset.

Kiihtyvyys riitti hyvin ohituksiin ja kulku oli jämäkkää ja ohjaus tarkka.

Kaistavahdin toiminta oli säädetty hieman liian äkäiseksi, eikä lyhyen koeajolenkin aikana ehditty sen mahdollisiin säätöihin koskea. 

Kaistavahdin äkäisyys tarkoittaa sitä, että reunaviivaa lähestyessä ratin liike oli ehkä hieman turhan nopea. Mieluummin ajaisi niin, että auto vain seuraisi kaistaviivaa pienillä korjauksilla.

Subarun mukaan uusi perusrakenne parantaa ajovakautta ja ajomukavuutta, vaimentaa korin ääniä ja värinöitä sekä lisää korin ja jousituksen jäykkyyttä nykyisiin malleihin nähden jopa 70–100 prosentilla. Uusi perusrakenne vaimentaa Subarun mukaan myös törmäysenergiaa 40 prosenttia edellistä perusrakennetta tehokkaammin,

Ratti on täynnä kytkimiä, mutta niihin tottui melko nopeasti. Kojelaudassa on iso näyttö, mutta ei valitettavasti navigaattoria. Peruutuskamera sentään on.

Istuimet antoivat riittävästi tukea hyvin mutkaisillakin teillä ja tavaratila riittää perusperheen tarpeisiin.

Infonäyttö kojelaudan päällä

Käyttökytkimet ovat ohjaamossa selkeästi esillä. Halkaisijaltaan viisi milliä kapeampi ohjauspyörä on uusittu, samoin kojelaudan päälle asennettu uudenmallinen infonäyttö ja kojelaudan keskelle asennettu kosketusnäyttö, joka on perusmallissa 6,5-tuumainen ja muilla varustetasoilla 8-tuumainen.

Monitoiminäytön avulla hallitaan soittimen, radion, puhelimen, navigointilaitteen, erilaisten applikaatioiden ja auton ajonaikaisia tietoja.

Järjestelmään voidaan liittää usb-portista Apple Carplay- ja Android Auto -älypuhelintoiminnot sekä käyttää Subaru Starlink -järjestelmää ja hyödyntää näin omaan älypuhelimeen ladattuja tuttuja sovelluksia.

Törmäystilanteiden varalta jokainen Impreza-malli on varustettu etuturvatyynyillä, sivuturvatyynyillä edessä, turvaverhoilla ja kuljettajan polviturvatyynyllä.

Kaksi moottoria, yksi voimalinja

Imprezan moottorivalikoima on sama kuin sisarmalli XV:ssä. Valittavissa on kaksi edelleen kehitettyä nelisylinteristä bensiinikäyttöistä 16-venttiilistä bokserimoottoria.

Polttoaineen monipistesuihkutuksella varustetun 1,6-litraisen moottorin huipputeho on 84 kW (114 hv)/6 200 r/min ja yhdistetty keskikulutus 6,2 l/100 km.

Lähes 80-prosenttisesti uudistettuun 2,0-litraiseen bokserimoottoriin on asennettu muun muassa polttoaineen suoraruiskutus, ja sen huipputeho on 115 kW (156 hv)/6 000 r/min. Uudistunut moottori on edeltäjäänsä kevyempi ja taloudellisempi – sillä varustetun auton keskikulutus on 7,0 l/100 km.

Jatkuvalla nelivedolla varustetun Imprezan molemmissa moottorivaihtoehdoissa ja kaikissa varustetasoissa on vaihteistona portaaton Lineartronic-automaattivaihteisto.

Hätäjarrutus toimii vielä nopeudella 70 km/h

Uuden Imprezan perusvarustus käsittää kaikilla tasoilla kattavan joukon kuljettajaa avustavia turvajärjestelmiä, kuten törmäyksiä ehkäisevän Eyesight-teknologian.

Eyesight ennakoi Subarun mukaan liikennetilanteita ja estää törmäyksiä ja peräänajoja. Järjestelmällä on värinäkö, jolla se tunnistaa muun muassa syttyvän jarruvalon ja osaa erottaa toisistaan jalankulkijat, pyöräilijät ja autot.

Subarun adaptiivinen vakionopeudensäädin ja Eyesight huolehtivat yhdessä siitä, että välimatka edellä ajavaan säilyy koko ajan turvallisena ja auto pysyy omalla ajokaistalla.

Subarun Eyesight pystyy Subarun mukaan estämään peräänajon nopeudesta 50 km/h ja tekemään hätäjarrutustoiminnon vielä nopeudesta 70 km/h.

Imprezan perusvarusteisiin kuuluu myös Subarun Vehicle Dynamics Control (VDC) -luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmä, joka Subarun mukaan varmistaa, että Impreza käyttäytyy kuljettajan käskyjen mukaisesti.

Jos auto lähestyy ajovakauden rajoja, ajonvakautusjärjestelmä säätää nelivedon voimanjakoa, moottorin tehoa sekä jokaisen pyörän jarrutusta ja auttaa kuljettajaa pitämään auton halutussa suunnassa.

Koeajon aikana onneksi ei tarvinnut testata hätäjarrutustoimintoa, mutta adaptiivinen vakionopeudensäädin toimi hyvin.

Kaksi varustasoa

Imprezan 1.6i-mallin varustetasot ovat Base ja Active, 2.0i-mallin Active.

Base-mallin varusteisiin kuuluu nelivedon, automaattivaihteiston, törmäyksiä ehkäisevän Eyesight-teknologian ja VDC-ajonhallintajärjestelmän ohella muun muassa automaattinen ilmastointi, Apple Carplay- ja Android Auto -yhteensopivuudet, kaistanvaihtovilkku, led-takavalot, sadetunnistin, sähköinen käsijarru, mäkilähtöavustin ja bluetooth-handsfree-toiminto.

Active-taso tuo edellä mainittujen varusteiden lisäksi mukanaan muun muassa kaksois-led-ajovalot, ohjauspyörän mukaan ohjautuvat lähi- ja kaukovalot, kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, 8-tuumaisen kosketusnäytön, kuusi kaiutinta, peruutuskameran, lämmitettävän ohjauspyörän ja ratin taakse asennetut vaihteenvalitsimet.

Uusi Subaru Impreza lanseerataan Suomeen huhtikuun puolivälissä. Auton ennakkomyynti on jo käynnistynyt Subaru-jälleenmyyjillä.

Subaru Impreza-hinnasto

  • Impreza 1.6i Base CVT 26 937 euroa
  • Impreza 1.6i Active CVT 29 954 euroa
  • Impreza 2.0i Active CVT 31 962 euroa

Tekniikkaa 1.6i Base/Active

  • Moottori: Bokserimoottori, 4-sylinteriä, DOCH, 16-venttiiliä
  • Polttoaine: bensiini 
  • Sylinteritilavuus (cm3): 1600 
  • Polttoainejärjestelmä: monipistesuihkutus suoraruiskutus
  • Teho kW (hv) r/min: 84 (114)/6200 
  • Vääntö Nm/r/min: 150/3600 
  • Huippunopeus km/h: 180 
  • 0-100 km/h (s): 12,4 
  • Kulutus, yhd. l/100 km: 6,2 
  • CO2-päästöt, yhd. (g/km): 140 
  • Pit/lev/kork (mm): 4460/1775/1480
  • Akseliväli: 2670
  • Raideleveys e/t (mm): 1540/1545
  • Maavara (mm): 130
  • Tavaratila (l): 385-1310
  • Vetopaino (jarrullinen/kg): 1200
  • Ohjaus: Sähköinen ohjaustehostin
  • Vaihteisto: Portaaton Lineartronic-automaatti
  • Voimansiirto: Jatkuva neliveto, voimanjako eteen/taakse 60/40
  • Jousitus edessä: Erillisjousitus, MacPherson-joustintuet
  • Jousitus takana: Monivarsituenta
  • Jarrut e/t: Jäähdytetyt levyjarrut
  • Renkaat: 205/55 R16 
  • Omapaino (kg): 1358 (Base) 1376 (Active) 

Tekniikkaa 2.0i Active

  • Moottori: Bokserimoottori, 4-sylinteriä, DOCH, 16-venttiiliä
  • Polttoaine: bensiini 
  • Sylinteritilavuus (cm3): 1995
  • Polttoainejärjestelmä: monipistesuihkutus suoraruiskutus
  • Teho kW (hv) r/min: 115 (156)/6000
  • Vääntö Nm/r/min: 196/4000
  • Huippunopeus km/h: 205
  • 0-100 km/h (s): 9,8
  • Kulutus, yhd. l/100 km: 7,0
  • CO2-päästöt, yhd. (g/km): 159
  • Pit/lev/kork (mm): 4460/1775/1480
  • Akseliväli: 2670
  • Raideleveys e/t (mm): 1540/1545
  • Maavara (mm): 130
  • Tavaratila (l): 385-1310
  • Vetopaino (jarrullinen/kg): 1200
  • Ohjaus: Sähköinen ohjaustehostin
  • Vaihteisto: Portaaton Lineartronic-automaatti
  • Voimansiirto: Jatkuva neliveto, voimanjako eteen/taakse 60/40
  • Jousitus edessä: Erillisjousitus, MacPherson-joustintuet
  • Jousitus takana: Monivarsituenta
  • Jarrut e/t: Jäähdytetyt levyjarrut
  • Renkaat: 205/50 R17
  • Omapaino (kg): 1379 (Active)

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here