Autotoday tutustui: Lamborghini Huracan RWD Coupe LP580-2 — tunnusomaisinta muotoilua superautojen luokassa

Lamborghini on yksi harvoista superautojen valmistajista ja koko automaailman merkeistä, joka on pitänyt persoonallisesta muotoilustaan ja ulkonäöstään vahvasti kiinni lähes koko historiansa ajan.

Lamborghinin historian alkaessa 60-luvulta, aivan ensimmäiset automallit olivat selvästi nykyisiä malleja pyöreämmin muotoiltu.

Lamborghinin muotoilu kääntyi nopeasti hyvin suoraviivaiseksi ja terävistä kulmista ja leikkauksista tunnettu superautojen valmistaja vaalii historian perinteitä vielä tänäkin päivänä.

70-luvulle esitelty Lamborghini Countach -malli oli Lamborghinin ensimmäisiä suoraviivaisesti muotoiltuja malleja.

Kuva: Antti Järveläinen.

Mitä ulkokuoren alle on piilotettu?

Suurin osa kaikista valmistetuista Lamborghineista on nelivetoisia malleja ja nelivetoisuus on ollut aina yksi tunnusomaisimpia piirteitä uudempien Lamborghinien kohdalla.

Nyt koeajossa ollut takavetoinen Huracan on poikkeus tässä ryhmässä.

Takavetoisten Lamborghini mallien määrä on laskettavissa muutaman käden sormin ja Huracan RWD Coupe liittyy samaan ryhmään muun muassa Countachin ja Diablon kanssa.

Huracanista valmistetaan kuutta eri versiota. Takavetoisten LP580-2 Huracanien lisäksi nelivetoisia Huracan-malleja löytyy LP610-4 Huracan ja Huracan Performante. Kaikista tämän hetkisistä Huracaneista on saatavilla Spyder-avomallit.

Kaikki myynnissä olevat Huracanit on varustettu 5,2-litraisilla V10-moottoreilla ja 7-vaihteisella tuplakytkinvaihteistolla.

Näistä malleista kireimmäksi viritetyssä Huracan Performantessa on 640 hevosvoimaa, 600 newtonmetriä vääntöä ja kiihtyvyys 2,9 sek. (0-100 km/t).

Geneven automessuilla vuonna 2017 esitelty Huracan Performante rikkoi juuri ennen julkistustaan Nürburgringin rataennätyksen tehdasvalmisteisten autojen sarjassa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Takavetoinen Huracan sulattaa sydämen maskuliinisella ulkonäöllä…

Käynnistysnappi on piilotettu punaisen läpän alle, joka on nostettava ennen auton start-napin painamista. V10-moottori antaa miehekkäät murinat kylmien putkien saattelemana heti kättelyssä.

Sisältä Huracan on hyvin omaperäinen ja kulmikas muotoilu vangitsee katseen ohjaamon yksityiskohtiin.

Ajo-ominaisuuksien säätämiseen liittyvät napit on esimerkiksi lokeroitu keskikonsoliin riviin ja öljynpaineelle, -lämpötilalle ja akun varaukselle on omat mittarit – asioita, jotka saavat etenkin miehet innostumaan.

Tunnelma ohjaamossa on jollain tapaa futuristinen ja persoonallinen. Tarkemmin ohjaamoa katsoessa huomaa kuusikulmion muodon toteutuvan lähes kaikissa muodoissa. Alcantaraa ja metallia ei ole sisustassa säästelty.

Kuva: Antti Järveläinen.

…ja korvia huumavalla äänimaailmalla.

Ajossa takavetoista Huracania voi pitää superautoksi rauhallisena ja vapaasti hengittävä V10-moottori on luonteeltaan miellyttävä.
Vääntökäyrä tuntuu olevan jakautunut varsin tasaisesti, joskin vääntöä voisi olla jopa vieläkin enemmän.

Toisin kuin moottorin luonne, äänimaailma on kaikkea muuta kuin rauhallinen. Korkealle kiertävän moottorin äänet tuntuu ja kuuluvat pitkälle.

Seitsemänvaihteinen tuplakytkinautomaatti vaihtaa nopeasti ja rattivaihteiden valitsijoilla on kiitettävästi kokoa.

Vaihteenvalitsijat tuntuvat terävän reunan takia jopa hieman epämiellyttäviltä paljain käsin, mutta kulmikkaassa Huracanissa se vain kuuluu asiaan ja tietääpähän mihin on koskemassa. Terävä reuna lisää tunnokkuutta ajettaessa ajohanskat kädessä.

Huracan RWD Coupen parhaita puolia superautokategoriassa ovat tunnusomaisen tyylikäs ulkonäkö, kulmikkaan futuristinen ohjaamo ja moottorin tarjoama äänimaailma.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tekniset tiedot: Lamborghini Huracan RWD Coupe LP580-2

  • Moottori: 5,2-litrainen vapaasti hengittävä V10
  • Maksimiteho: 580 hv.
  • Maksimivääntö: 540 Nm.
  • Tehopainosuhde: 2,39 kg/hv.
  • Kiihtyvyys: 3,4 sek (0-100 km/t), 10,1 sek. (0-200 km/t)
  • Alkaen hinta: n. 400 000 euroa (sis. verot)
Kuva: Antti Järveläinen.

Antin arviot:

Kokonaisarvosana Superautot-kategoriassa: 3,6 / 5,0

Tunne vs. järki: Järjellä ajateltuna Lamborghini Huracan tarjoaa kelpo lukemat suorituskyvyn puolella, eikä hintalappu ole superautojen luokassa kalleimmasta päästä. Lisäksi mikäli Huracanin ulkonäköön ehtii ihastua, ei muilta valmistajilta ole saatavilla mitään vastaavaa, joka vetäisi vertoja Lamborghinin kulmikkaan omaperäiselle muotoilulle.

Autokuumetta: Vähäänkään superautoista pitävän on hankala ohittaa Huracania ilman minkäänlaista autokuumetta. Omalla kohdalla 40,0 asteen autokuumeen nostaa erityisesti häijy ulkonäkö, takavetoisuus ja moottorin tarjoama sinfonia. Jotta ulkonäön asettamat odotukset toteutuisivat täysin myös ajettavuuden puolella, pitäisi moottorista löytyä ripaus lisää räväkkyyttä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here