Autotoday tutustui: Ford Ecosport – pikkuluokan katumaasturi

 

11.2.2018 22.20

Teksti: Clas von Bell, Niclas von Bell

 

Ford tuo Suomeen markkinoille mallistonsa pienimmän katumaasturin Ecosportin. Pääsimme kokeilemaan pari mallia Suomen lehdistöesittelyn yhteydessä.

 

Ecosport on maahantuojan mukaan uudistunut melkein kokonaan. Samalla myös auton alusta on muuttunut samaksi kuin Fiestassa käytetään.

Fordin mukaan katumaasturisarjassa on odotettavissa kovaa kilpailua. Tällä hetkellä pienten katumaasturien sarjassa kilpailee 19 mallia ja vuonna 2021 tarjolla on jo 35 mallia.

Fordin mukaan yksi merkittävä hyöty Ecosportissa on isoveljeensä Kugaan nähden: Ecosportissa tarjolla on automaattivaihteinen etuvetoinen bensiinimoottorilla varustettu malli. Se on Fordin mukaan erittäin suosittu vaihtoehto, eikä sellaista ole Kugassa tarjolla.

Ensimmäisinä markkinoille tulevat kaksivetoiset mallit. Nelivetomallit tulevat kesän alkaessa.

Uusi Ecosport on 8 senttiä pidempi kuin nykyinen malli. Ulkonäköä on uudistettu ja sisätilat ovat hyvin Fiestamaiset.

Ecosportin akselistot ovat samat kuin Fiestassa ja jo tuotannosta poistuneesta B-Maxista. Auton neliveto on samanlainen kuin Kuga-mallissa.

Autoon kuuluu mäkilähtöavustin, muttei alamäkihidastinta.

Auton ohjaustehostin on samanlainen sähköinen kuin Fiestassa. Ecosportissa ohjaustehostin poistaa pyöristä tulevat mahdolliset pienet tärinät. Suuremmissa ongelmissa tieto toki välittyy kuljettajalle.

Ohjaus osaa myös reagoida mahdolliseen voimakkaaseen sivutuuleen ja kompensoi ohjausta hieman tuulen mukaan.

Auton lämmitysjärjestelmään on myös lisätty sähköinen lisälämmitin, joka lämmittää ohjaamoa ennen kuin moottori on lämmennyt. Sen saa toimimaan kääntämällä ilmastointikytkimen maksimiasentoon.

Sekä automaatilla että manuaalilla

Kokeilimme sekä automaattilaatikolla varustettua mallia että käsivaihteisella vaihdelaatikolla varustettua mallia.

Pääsimme ensiksi tekemään lenkin automaattivaihteisella mallilla. Kyse on etuvetoisesta mallista 125-hevosvoimaisella moottorilla.

Auto kuuluu katumaasturimalliston pienimpään luokkaan, mutta se ei tuntunut ajettaessa. Auto kulki nätisti talven hieman polanteisilla teillä. Iskunvaimennus on jämäkänpuoleinen.

Kuljettaja saa hyvän asennon, koska ohjauspyörässä on sekä korkeus- että etäisyyden säätö. Myös penkin säädöt ovat aivan riittävät.

Kun etupenkit laittaa aivan taka-asentoon ei taakse aikuinen kuitenkaan mahdu kunnolla istumaan.

Auto on ajettaessa melko äänetön. Moottorin ääni ei juuri kuulu ohjaamoon eikä tiemelu ole häiritsevä kitkarenkailla ajettaessa.

 

Toisen auton alla oli nastarenkaat, ja niiden aikaansaama melu kantautui selvemmin ohjaamoon. Ei kuitenkaan häiritsevästi. Moottoritienopeudella ovista kantautui hieman tulen suhinaa.

Auton kuusivaihteinen perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto toimi koeajolenkin aikana moitteetta. Vaihteita voi myös vaihtaa ohjauspyörän kytkimistä.

Auton tavaratila on monelle yllätys, kun takaluukku aukeaa sivulle. Se voi olla kätevä monessa tilanteessa, mutta se vaatii auki ollessa hieman enemmän tilaa kuin ylös aukeava.

Tavaratilassa ei ole tilaa varapyörälle ja lattian voi välipohjan avulla säätää tavaratilan lattia kahdelle tasolle. Alatasossa ollessa tavaratilan koko on 334 litraa. Varapyörän saa tarvittaessa takaluukun ulkopuolelle.

Toiseksi kokeilimme manuaalivaihteista 140-hevosvoimaista mallia. Se toki kiihtyi hieman ripeämmin kuin automaatti, mutta muuten ei mainittavaa eroa autoissa ollut.

Manuaalivaihteisto toimi moitteetta ja tarkasti.

Auto on selvästi pieni katumaasturi, eikä tästä autosta ole suurperheen ykkösautoa. Auto sopii erinomaisesti kakkosautoksi tai yksineläjän tai pariskunnan ainoaksi autoksi

Perusmalli maksaa 20 512 euroa ja Titanium-varustetasolla 22 970 euroa. Malliston huippuversio ST-Line maksaa 24 289 euroa.

Katso tästä lisätietoa: Tällainen uusi Ford Ecosport tulee ensi vuonna

 

<b

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here