Autotoday tutustui: DS 9 — ranskalaista luksusautoilua ja tyylikkyyttä

DS on varmasti suurelle osalle yleisöä täysin tuntematon merkkinä. Vuodesta 2014 eteenpäin DS-mallinimeä on käytetty Citroënin korkeamman tason autoissa, mutta nykyisin DS on oma brändinsä Citroënin ja Peugeotin tavoin PSA yhtymän alla.

DS:n historian juuret ulottuvat kuitenkin hyvin paljon kauemmas. Vuonna 1955 Pariisissa ensimmäistä kertaa esitelty DS tarjosi jo tuolloin ensiluokkaista ranskalaista luksusta autoilun maailmassa. Historian juuria on havaittavissa tämän päivän DS:n malleissa, joissa DS-perheen ydin muodostuu mukavuudesta, teknologiasta ja historiasta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Pikaisella Suomen vierailulla ollut DS 9 on tämän hetkisen DS-malliston kolmas malli. Mallistosta löytyvien DS 3 ja DS 7 crossback mallien ja uuden DS 9 mallin lisäksi myöhemmin tänä vuonna nähdään vielä kovat ennakko-odotukset harteilleen saanut DS 4.

DS 9 on takapenkin herroille

Mahdollisuuksien salliessa, DS 9:n pehmeästä kyydistä ja sisätiloista pystyy nauttimaan parhaiten tilavilla takaistuimilla. Laatu sisätiloissa tuottaa mielihyvää tuntoaistille ja muotoilu vangitsee katseen yksityiskohdillaan. Saatavilla olevat ilmastoidut ja hierovat istuimet hellivät kyytiläisiä niin edessä kuin takana.

Sisätilojen yksityiskohtien viimeistelyn tasosta kertoo esimerkiksi DS Lounge nahkaverhoilun kaunis helmeä muistuttava koristetikkaus, jota käytetään nykyisin myös huippumuodin maailmassa. Kojelaudassa on B.R.M R180 kello, joka ilmestyy esille auton käynnistyksen yhteydessä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuljettajan istuimella parasta antia ajettavuudessa on auton alusta, joka nielee tien epätasaisuudet huomaamattomasti taaten pehmeän luksusomaisen ajotuntuman. DS Active Scan Suspension skannaa tien epätasaisuuksia 13-130 kilometrin tuntinopeudessa ja tekee ajotuntumasta mahdollisimman miellyttävän muuttamalla alustan tuntumaa.

Toinen selvä luksusauton ominaisuus on ohjaamon hiljaisuus. Rengasmelu ja ulkoa tulevat äänet pysyvät edustusautomaisesti alhaisella tasolla ja takaa maksimaalisen rauhallisen ajokokemuksen. Turvallisuutta tuo infrapunakamera, joka tarkkailee pimeällä edestä tulevia ihmisiä ja eläimiä 150 metrin matkalta. Varustetasoista on valittavissa sporttisempi Performance Line+ tai hienostuneempi ja arvokkaampi Rivoli+.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ulkokuoressa DS:n historiaa on havaittavissa muun muassa auton takaosan C-pilareihin sijoitetuista vilkuista. Konepellin läpi kulkee kromityylinen lista, joka muistuttaa entisajan autojen kaksiosaisista konepelleistä.

Sähköistetty DS-mallisto

Koeajettu DS 9 oli voimalinjaltaan pienempitehoinen lataushybridi E-Tense 225. Yhteisteholtaan 225 hevosvoiman teho tuotetaan 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin avulla.

Pienehköstä bensiinimoottorista löytyy tehoa jopa 180 hevosvoimaa ja sähkömoottorista 110 hevosvoimaa. E-Tense 225 on aina etuvetoinen ja ajoakun kapasiteetti on 11,9 kWh, joka valmistajan mukaan tarjoaa 48 kilometriä puhtaasti sähköllä.

Kuva: Antti Järveläinen.

DS 9 on saatavilla myös pelkällä bensiinimoottorilla ja moottorivaihtoehdot täydentyvät myöhemmin E-Tense 360 4×4 -mallilla, joka nimensä mukaan on nelivetoinen ja hevosvoimia löytyy 360 kappaletta.

Voimalinjaltaan koeajetun E-Tense 225 -mallin tekniset tiedot luovat odotukset erinomaiselle saumattomalle vaihteiston ja moottorin yhteistyölle, mutta aivan parhaimpaan ajokokemukseen DS 9 ei voimalinjan puolesta yllä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kahdeksanvaihteinen automaatti hoitaa hommansa normaalissa ajossa eleettömästi, mutta kiireisempi kuljettaja joutuu ajoittain odottamaan voimalinjan hidasta reagointia kaasupolkimeen. Auton edustusluokkamainen kyyti huomioiden, sporttisuus on toissijaista, mutta tulevaan E-Tense 360 -malliin saadaan toivon mukaan viilattua astetta terävämpi ajokokemus.

Kuva: Antti Järveläinen.

Muista malleista DS 3 on saatavilla täyssähköisenä 50 kWh akkukapasiteetilla ja DS 7 -mallia on saatavilla ladattavana hybridinä kahdella eri tehoversiolla.

DS on merkkinä kiinnostavan persoonallinen, josta osoituksena on esimerkiksi upea DS myymälä Vantaan Petikossa. Tummanpuhuva myymälä saa asiakkaan tuntemaan olonsa tervetulleeksi.

DS-malleihin, materiaaleihin ja lisävarusteisiin tutustuminen paikan päällä antavat miellyttävän kokemuksen niin auton ostajalle kuin merkistä kiinnostuneille.

Kuva: Antti Järveläinen.

Poikkeuksellisesti ajan hengen mukaan DS tarjoaa mahdollisuuden tutustua automalleihin myyjän opastamana videon välityksellä, mikäli kokee sen mieluisammaksi ja turvallisemmaksi tavaksi. Oman DS Video Chat -etätapaamisen voi varata dsautomobiles.fi nettisivuilta.

Kuva: Antti Järveläinen.

DS 9 E-Tense 225 Plug-in Hybrid

  • Moottori: 1,6 l, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 180 hv. / 133 kW. @ 5500 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 300 Nm. @ 3000 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 81 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 320 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 225 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 360 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 11,9 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 48 km.
  • Kiihtyvyys: 8,3 sek. (0-100 km/t)
  • Vetotapa: Etuveto
  • Alkaen hinta: 59 325 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!