Autotoday tutustui: Audi A6 50 TFSI e quattro S tronic — sisätiloiltaan kuin A7

Kuva: Antti Järveläinen.

Uuteen A6-malliin istuessa, saattaa yllättyä miten sisätilat ovat yhtäläiset sporttisen isoveljen, A7:n, kanssa. Katse kiinnittyy kahteen suureen näyttöön kojelaudassa ja muuten hyvin suoraviivaiseen muotoiluun.

Muotokieli on yksinkertaista ja kulmikasta. Kiiltävät metalli- ja muovipinnat ovat tuttuja muista Audin malleista.

Kuva: Antti Järveläinen.

Iso sedan tarjoaa kelpo tilat

Sisätiloiltaan A6 on hyvänkokoinen. Ovet ovat kookkaat ja käytännöllisyys on etusijalla. Käytännöllisyys on mietitty loppuun etenkin tavaratilan muotoilussa.

Monilla merkeillä hybridimallien muotoilu tavaratilan osalta on toteutettu heikosti. Useimmiten kun akut on sijoitettu taka-akselin päälle, näkyy se tavaratilassa kummallisella muotoilulla. Tavaratilan lattia saattaa olla porrastettu, osittain kalteva tai muuten epäkäytännöllinen. Audi A6:ssa tavaratilan lattia on suora.

Tilavuutta tavaratilasta löytyy tässä pistokehybridimallissa 360 litraa. Tavaratila tuntuu selvästi litrojaan suuremmalta. Pelkällä polttomoottorilla varustetussa A6:ssa tavaratila on 530 litraa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ulkomuotoilultaan uusi A6 on erittäin tutuksi tullutta Audia. Samalla täytyy todeta A6:n miehistyneen, ja nyt muotokieli on taas entistä lähempänä isoveljeään A8-mallia – aavistuksen pienemmässä koossa.

Takarenkaiden lokasuoja on saanut ylimääräisen pokkauksen, joka tekee takaosasta voimakkaamman näköisen.

Ulko- ja sisämitoiltaan A6 on lähes identtinen A7:n kanssa. Ulkomitoissa A7 on suurempi, kun taas sisämitoiltaan A6 vie voiton. Suuruuserot pysyttelevät kuitenkin muutaman sentin sisällä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kiitettävä toimintamatka sähköllä

A6 TFSI e -mallista löytyy kaksilitraisen bensiinimoottorin lisäksi 105 kW sähkömoottori. Sähkömoottori saa voimansa 14,1 kWh:n litiumioniakusta.

Ilmoitetuissa sähkönkulutuksissa on yleisesti havaittavissa samaa vikaa kuin ilmoitetuissa polttoainekulutuksissa. Testituloksiin on autoilla lähes mahdotonta päästä. Erojakin merkkien väliltä löytyy, kuinka paljon ilmoitetut luvut heittävät todellisuudesta.

Katso tästä  muita Audi-koeajoja.

Sähköajon toimintamatka oli A6:n kohdalla positiivinen yllätys. Audi lupaa WLTP-mittauksen mukaiseksi toimintamatkaksi 55 kilometriä.

Täyteen ladatulla akulla päästiin sekalaisessa ajossa peräti 43 kilometriä. Osuus sisälsi noin 15 kilometriä maantietä ja loput kaupunkiajoa. Sähkökulutus oli 22,5 kWh/100 kilometriä ja keskinopeus 37 km/t.

Kiitettävän kokoisella 55 litran polttoainesäiliöllä pääsee myös pitkän matkan lisää akkujen tyhjennyttyä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ajettavuus on akilleen kantapää

Audilla tuntuu olevan vaikeuksia tehdä eroja mallien ajettavuuksien välille, kun vertaillaan perusmalleja. Mallit muistuttavat hyvin paljon toisiaan, ja eroja ajettavuudessa ja tuntumassa on valitettavan vähän.

A6:n kohdalla ajettavuudessa ei ole sinänsä mitään vikaa, mutta persoonallisuus jää uupumaan. Ohjaus- ja poljintuntuma on kevyttä, mikä tekee ajamisesta helppoa. Alustasta on tehty napakka, ja kun omamassa on peräti 2085 kiloa, on meno vakaata.

Kuva: Antti Järveläinen.

Yli kahden tuhannen kilon omamassasta huolimatta kulkupuoli on kunnossa, vaikka numerot eivät sitä suoraan näytä.

Bensiini- ja sähkömoottorin yhteisteho on 252 hevosvoimaa ja maksimi yhteisvääntö 370 Nm. Quattro-neliveto ja napakka alusta varmistavat tehon välittämisen suoraan tiehen.

Pakettina tämäkin malli houkuttelee varmasti niin yritys- kuin yksityisautoilijoita. Etuina löytyy hieman ylellisemmät ja tilavat sisätilat. Ulkoasu haastaa muotoilullaan ja ulkonäöllään isoveljeään A8:aa.

Kuva: Antti Järveläinen.

 

Audi A6 50 TFSI e quattro S tronic

  • Moottori: 1984 cm³, 4-sylinterinen
  • Polttomoottorin teho: 252 hv. @ 5000-6000 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 370 Nm. @ 1600-4500 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 105 kW
  • Sähkömoottorin vääntö: 350 Nm.
  • Maksimiteho (bensiini + sähkö): 220 kW, 299 hv.
  • Maksimivääntö (bensiini + sähkö): 450 Nm.
  • Kiihtyvyys: 6,2 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 2,1-1,4 l/100km.
  • Ajoakun kapasiteetti: 14,1 kWh
  • CO2-päästöt: 47-32 g/km.
  • Omamassa: 2085 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 360 l.
  • Vetokyky: 2000 kg. (jarrullinen)
  • Alkaen hinta: 64 900 euroa
  • Koeajoauton hinta: 72 217 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here