Kerrankin koeajettavana on auto, josta ei ainakaan persoonallisuutta puutu. Suzuki Jimny on jo perusluonteeltaan hyvin poikkeava auto.
Ensimmäinen Jimny julkistettiin vuonna 1970, ja nyt markkinoille on tullut vasta neljäs sukupolvi. Jimny elää siis oletettavasti hyvin pitkään ennen kuin se uudistuu seuraavan kerran.
Jimny on monelta osin erikoinen ratkaisu. Nykyisen mittapuun mukaan Jimny on pieni maastoauto, mutta se on kuitenkin ihan oikea maastoauto, ei siis mikään katumaasturi. Jimnyllä kyllä uskaltaa lähteä tiettömän taipaleen päähän.
Autossa on perinteinen tikapuurunko ja pyörät hyvin kulmissa. Isot pyörät ja korkea maavara helpottavat merkittävästi liikkumista maastossa.
Autossa on joko manuaalivaihteisto tai automaatti, kuten koeajoyksilössä. Lisäksi autossa on alennusvaihde, jonka avulla hankalissa paikoissa voidaan liikkua hitaammin.
Jimnyn hinnastossa on vain neljä vaihtoehtoa. Valittavana on joko manuaali- tai automaattivaihteisto ja varustetasona GL tai GLX.
Koeajoauto oli GL-varustetason automaatti, joka maksaa runsaat 28 000 euroa.
Kaikissa malleissa on 1,5-litrainen bensiinimoottori, jossa tehoa on 102 hevosvoimaa. Se riittää hyvin normaaliin ajoon sekä maantielle että maastoon. Huippunopeudeksi luvataan automaatilla 140 km/h ja käsivaihteistolla 5 kilometriä enemmän.
Monipuoliset turvavarusteet
GL- tai GLX-malleissa on samanlaiset turvavarusteet.
Jimnyssä on turvatyynyt ja sivuturvatyynyt sekä kuljettajalle että etumatkustajalle. Takapenkillä on kaksi Isofix-kiinnityspistettä.
Lisäksi Jimnyssä on ajonvakautusjärjestelmä, jalankulkijatunnistuksella varustettu törmäyksenestoavustin, kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistus, mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin.
Ehkä merkittävin ero GL- ja GLX-mallien välillä on kojelaudassa. GLX-mallissa on iso näyttö ja navigointi sekä automaattinen ilmastointi. GL-mallissa on autoradio ilman navigointia ja manuaalinen ilmastointi.
Molemmissa varustetasoissa on myös vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin.
Sisätiloiltaan Jimny tuntuu sopivan paremmin työkäyttöön kuin sunnuntaiajeluun. Kojelauta ja mittaristo ovat helposti puhdistettavaa materiaalia.
Polttoaineen kulutus nousee helposti yli 10 litraan sadalla kilometrillä, etenkin jos maastossa möyritään hiemankin enemmän. Kun liikutaan pääasiassa teillä, päästään noin 8 litran kulutukseen.
Auto on nelipaikkainen, mutta tuskinpa kukaan haluaa ahtautua takapenkille, ainakaan pitkälle maantiematkalle. Lyhyitä matkoja varten takapenkki on kuitenkin ihan käytännöllinen, mutta kun takapenkillä on matkustaja, tavaratilaa on vain nimeksi.
Jos autossa on kuljettajan lisäksi vain yksi matkustaja, on tavaratilassakin oikeasti tilaa.
Jos ajelemaan lähdetään kolmen hengen porukalla, saadaan hieman enemmän tavaratilaa, kun tasan puoliksi jaettavasta takapenkin selkänojasta kaadetaan toinen puolikas.
Takapenkin selkänojat voidaan myös kallistaa eri kulmaan. Tavaratilaa saadaan hieman enemmän, kun selkänojat pidetään pystymmässä asennossa.
Takaluukku on saranoitu oikealta sivulta ja aukeaa ”väärään” suuntaan oikeanpuoleisen liikenteen maissa. Ovi on siis hieman tiellä, jos autoa haluaa kuormata jalkakäytävältä.
Varapyörä on takaluukun ulkopuolella ja se antaa autolle hyvin työkonemaisen ilmeen. Varapyörä estää näkyvyyttä taustapeilistä hieman, mutta ei liikaa. Varapyörä on vakiovaruste.
Auton keulassa on kaksi isoa pyöreää perinteistä ajovaloa. Ne valaisevat tien hyvin. GL-mallissa on halogeenivalot ja GLX-mallissa ledit.
Kaukovaloautomatiikka toimii hyvin kohdattaessa, mutta palautus kaukovaloihin kohtaamisen jälkeen on hitaampaa kuin itse vaihtamalla.
Auton korin muodosta johtuen autosta näkee hyvin ulos ja auton kulmat on helppo hahmottaa.
Taka- tai neliveto
Autoa voi ajaa joko taka- tai nelivetoisena. Autossa ei ole tasauspyörästön lukkoa, mutta elektroniikan ansiosta vapaasti pyörivä pyörä saadaan pysäytettyä luistoneston avulla, mikä mahdollistaa etenemisen, vaikka yksi pyörä on ilmassa tai sutii tyhjää.
Toisaalta autoa ei myöskään ole tarkoitettu pitkille maantiematkoille, vaikka se yllättävän äänettömästi maantienopeutta liikkuukin. Koeajoautossa oli nastarenkaat, eikä rengasmelu paljaalla asfaltilla ollut häiritsevä.
Auto on selvästi kuljettajan auto. Koeajo tehtiin lumiseen aikaan ja takavetoisena autolla pääsee helposti nautiskelemaan pienissä hallituissa sivuluisuissa. Neliveto vakauttaa ajoa heti ja helpottaa myös liikkeellelähtöä.
Harrastus- tai työväline
Jimny on oikeastaan enemmän harrastusväline tai työkone kuin käyttöauto. Käyttöautoksi se soveltuu yksinäiselle tai pariskunnalle, mutta perheautoksi se ei oikein riitä.
Lisäksi auto voi toimia puhtaasti työkaluna esimerkiksi pienellä maatilalla. Autoon voi asentaa vinssin ja vetokoukun.
Onneksi maahantuoja tuo maahan myös perusmallia, eikä pelkästään kaikilla herkuilla varustettua GLX-vaihtoehtoa. Tällä tavalla hinta saadaan pysymään kurissa.
Eihän Jimny kuitenkaan ole mikään halpa auto, mutta se pitääkin nähdä myös pitkäikäisenä ”investointina”. Jos Jimnyn perinteitä noudatetaan, tämä sama malli on myynnissä vielä 20 vuoden kuluttua.
Se on sitten toinen asia, onko seuraava Jimny jo sähköauto.
Jimny on hyvin suosittu malli kaikilla markkinoilla, myös Suomessa. Senpä takia uutta autoa ei saa aivan hetkessä, vaan toimitusaika on puolen vuoden paikkeilla.