Autotoday testasi: Porsche Taycan 4S — herrasmiesten sähkösportti

Taycan on Porschen ensimmäinen täyssähköauto, joten panokset ovat kovat, ja tarve onnistua on suuri. Taycanin muotokieli on monilta osin lähellä Panameran muotokieltä, mutta Taycan on näistä se pienen laihdutuskuurin käynyt sirompi versio.

Pituudeltaan Taycan on Panameraa lähes 10 cm lyhyempi, kun taas leveyttä Taycanilla on noin 3 cm enemmän. Taycanin matalampi ja leveämpi kori tekee ulkonäöstä menevän, ja akuston mahdollistama matala painopiste tekevät Taycanista ulkoisesti ja ajettavuudeltaan herkullisen kokonaisuuden.

Pituudeltaan Taycan on Panameraa lähes 10 cm lyhyempi. Kuva: Antti Järveläinen.

Vajaan 2300 kilon omamassa mahdollistaa erinomaisen vakaan ajettavuuden. Laadukkuus ja hiljaisuus takaavat enemmän matkaa ajavalle erinomaisen rentouttavat puitteet.

Urheilullisuutta ei ole päästy unohtamaan, vaan auto muuntautuu hetkessä ratista ajomoodia muuttamalla leppoisasta sedanista sporttisen ajodynamiikan omaavaksi ajajan autoksi.

Etuvalo. Kuva: Antti Järveläinen.

Taycanista on saatavilla neljää eri malliversiota. Tehokkaimmasta Taycan Turbo S -mallista löytyy tehoa peräti 761 hevosvoimaa ja massiiviset 1050 Nm. vääntöä. Kiihtyvyys on kunnioitettavat 2,8 sekuntia nollasta sataan.

Katso tästä muita juttuja Porsche Taycanista.

Porschen täyssähköauto on antanut odottaa jo tovin. Porsche Mission E -konseptiauto esiteltiin jo vuonna 2015, josta lähtien Porschen taidonnäytettä on odotettu kuin kuuta nousevaa autojen sähköistyvässä maailmassa.

Takatavaratila ei ole järin suuri. Kuva: Antti Järveläinen.

Mission E:stä päätyi hyvin paljon ulkonäköä Taycaniin, jota voi tällä hetkellä pitää monella mittarilla mitattuna täyssähköautojen roolimallina.

Porsche Taycan 4S 420 kW

  • Maksimiteho: 420 kW, 571 hv.
  • Maksimivääntö: 650 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 93,4 kWh (brutto), 83,7 kWh (netto)
  • Maksimi latausteho: 270 kW
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 386-463 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 350-400 km.
  • Kiihtyvyys: 4,0 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty sähkön kulutus: 22,0-26,2 kWh/100km.
  • Sähkön kulutus koeajossa: 23-25 kWh/100km.
  • Omamassa: 2295 kg.
  • Vetotapa: Neliveto, sähkömoottorit etu- ja taka-akseleilla
  • Tavaratila: 407 l.
  • Alkaen hinta: 114 653 euroa (4S 390 kW.)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Keskikonsolin säädöt. Kuva: Antti Järveläinen.

Etukulma. Kuva: Antti Järveläinen.

Latauspistoke on oikealla puolella. Kuva: Antti Järveläinen.

 

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Takaa päin näkyy mallinimi hyvin selkeästi. Kuva: Antti Järveläinen.

Auton saa joko neli- tai viisipaikkaisena. Koeajoauto oli viisipaikkainen. Kuva: Antti Järveläinen.

Edessäkin on pieni tavaratila. Kuva: Antti Järveläinen.

Mittari ja digitaalinen kello. Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here