Kia Stingerin kohdalla voidaan puhua minun kohdalla ensimmäisestä korealaisesta autosta, joka herättää todella vahvoja omistamisen haluja. Stingerissä ja Kian tekemisessä on nyt vahvasti potentiaalia iskeä kiinni saksalaisten premiumsporttien kantaan.
Ajettavuus on Kia:ksi nostettu todella korkealle tasolle. Alusta, ohjaus ja vaihteisto pysyvät todella mallikkaasti mukana reippaammassakin ajossa ja autolla on ilo ahmia mutkaisen tien kurveja. Kaksilitrainen nelisylinterinen moottori tarjoilee varsin mallikkaat lukemat, 245 hevosvoimaa ja 353 newtonmetriä vääntöä.

Moottorivaihtoehtoja on yhteensä kolme. Bensiinimoottoreita löytyy koeajoauton kaksilitraisen lisäksi 3,3-litrainen V6 tarjoten 366 hevosvoimaa ja 510 newtonmetriä vääntöä. Dieselvaihtoehtona valittavissa on 2,2-litrainen CRDI, jonka maksimiteho on 200 hevosvoimaa ja -vääntö 440 newtonmetriä.
Kaikki Stingerit on varustettu sähköisellä ohjaustehostimella ja kahdeksanvaihteisella automaatilla. Ajettavuudesta on hyvin hankala nostaa yhtä heikkoa lenkkiä, päinvastoin kokonaisuus ajettavuuden suhteen on hyvin tasapainoinen ja tunnokas. Alustan tuntuman kruunaa koeajoautoon lisävarusteena otetut sähkösäätöiset iskunvaimentimet.

Vakiovarusteiden lista on pitkä ja kattava
Stingerin alkaen hinnat -mallissa varustetasona on Business Premium. Vakiona autossa tulee tällöin kattava lista hyödyllisiä varusteita, kuten nahkaverhoilu, led-ajovalot, aktiivinen kaistavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin, lämmitettävä ohjauspyörä ja navigointijärjestelmä seitsemän vuoden karttapäivityksillä.
Varustetasoja on kolme. Pienemmän bensiinimoottorin ja dieselin yhteydessä autoon saa Business Premium ja GT-Line -varustetasot. GT-varustelu tulee vain V6-moottorin kanssa.
Lisävarusteiden valinta on tehty vaivattomaksi, nimittäin ostaja voi valita suoraan valmiiksi räätälöidyistä lisävarustepaketeista autoonsa mieluisat paketit.
Hyvin toimivista varusteista ja auton onnistuneesta suunnittelusta kertoo myös paljon se, että Stinger on saanut Euro Ncap -törmäystesteissä täydet viisi tähteä. Erityisesti kehuja sai vakiovarusteena Stingerissä tuleva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä.

Persoonallinen muotoilu kääntää katseita
Stingeriä on ollut saatavilla Suomen markkinoilla jo noin vuoden päivät, mutta liikenteessä vastaantulevien Stingereiden määrän voi laskea muutaman käden sormilla.
Stinger on malli, joka kerää katseita ja persoonallinen muotoilu herättää kovin kiinnostusta.
Onko Stinger vielä sittenkin liian persoonallinen malli ulkonäöltään suomalaisten hillityn konservatiiviseen automakuun?
Tekniset tiedot: KIA Stinger 2.0 T-GDI
- Moottori: 2,0-litrainen nelisylinterinen
- Maksimiteho: 245 hv.
- Maksimivääntö: 353 Nm.
- Kiihtyvyys: 6,3 sek (0-100 km/t)
- Alkaen hinta: 52 137 euroa

Antin arviot:
Kokonaisarvosana Sportautot-kategoriassa: 3,75 / 5,0
Tunne vs. järki: Kia Stinger on malli, josta on moneksi. Seitsemän vuoden takuu, tilavat sisätilat ja sporttinen ulkonäkö ja ajettavuus samassa paketissa tarjoavat kovan vastuksen kilpailijoille. Järjen puolesta puhuu varsin kilpailukykyinen hinta kaikkine varusteineen ja ominaisuuksineen.
Autokuumetta: 39,5 asteen autokuumeen nostaa Stingerin erinomainen ajettavuus. Hymy on yllättävän herkässä mutkaisella tiellä. Pitää kuitenkin muistaa, että kyseessä on “vain Kia”.