Autotoday testasi: Kia Sorento — näyttävä maasturi seitsemälle

Neljänteen sukupolveen ehtinyt uusi Kia Sorento on näyttävä, ja etenkin kookas ilmestys Koreasta. Auto huokuu jenkkiläistä tunnelmaa.

Ulkonäön lisäksi autosta löytyy väljät tilat jopa seitsemälle hengelle, suunnittelussa on menty käytännöllisyys edellä, vakiovarusteissa ei ole juuri pihistelty ja vielä kolmannelle penkkirivillekin on tarjolla ilmastoinnin säädöt sekä usb-latauspistokkeet.

Kia Sorento on enemmän katumaasturi, kuin oikea maasturi. Kuva: Antti Järveläinen.

Sähkömoottori pienentämään polttoaineen kulutusta

Autojen sähköistäminen on ollut automaailman kuumin puheenaihe vuonna 2020. Sorento on pysynyt kehityksessä mukana tarjoten nyt kolme voimalinjan vaihtoehtoa. Koeajetun hybridin lisäksi saatavilla on lataushybridi ja perinteinen diesel.

Mallimerkinnältään koeajoauto 1.6 T-GDI Hybrid AT tarkoittaa voimalinjan koostuvan 1,6-litraisesta nelisylinterisestä bensiinimoottorista ja 44,2 kW sähkömoottorista yhdistettynä 6-vaihteiseen automaattiin.

Kia Sorento on mukava maantiellä. Kuva: Antti Järveläinen.

Sähkömoottori toimii lähinnä liikkeelle lähdössä huomaamattomasti ja tuo säästöä pienentyneen polttoaineen kulutuksen muodossa. Koeajossa keskikulutus pyöri kahdeksan litran tuntumassa kaupunkipainotteisessa ajossa.

Sähkömoottori saa virtansa 1,49 kWh akusta, ja toisin kuin lataushybridiä, koeajoautoa ei ole mahdollista ladata.

Auto hoitaa akun lataamisen ajossa pääasiassa jarrutusenergiaa talteen ottamalla, ja akun varaustaso pysyi hyvin noin puolessa välissä koko koeajon. Hybridimallin saa etu- tai nelivetoisena.

Auto on pitkä. Kuva: Antti Järveläinen.

Katso tästä muut Kia-koeajot.

Hybridijärjestelmän yhteisteho on 230 hevosvoimaa, ja vaikka kookkaalla nelivedolla on liki 2000 kiloa omamassaa, tuntuu auto liikkuvan nelisylinterisellä moottorilla ilmoitettuja lukuarvoja ripeämmin. Nollasta sataan taittuu 9,0 sekunnissa.

Lataushybridissä sähkömoottori on teholtaan 66,9 kW ja virta tulee 13,8 kWh akusta. Järjestelmän yhteisteho on 265 hevosvoimaa. Autoa työjuhdaksi havittelevan voi olla järkevä kääntyä vielä dieselvaihtoehdon puoleen, missä vääntöä tulee lähes 100 Nm enemmän, ja auton maksimi vetokyky kasvaa hybridimallista lähes tuhannella kilolla kahteen ja puoleen tonniin.

Kia Sorento on hyvin varusteltu jo perusversiossa. Kuva: Antti Järveläinen.

Mökkitielle tai maastoon

Täysiverisestä maastoautosta Sorennon kohdalla ei voida puhua, mutta Kia tarjoaa mahdollisuuden optimoida automaatin ja apujärjestelmien toimintaa valitsemalla eri maastoajotiloja. Maastoajotilojen (Snow, Mud ja Sand) valinta on saatavana vain nelivetomalleissa.

Huonompikuntoiset mökkitiet ja maastopätkät taittuvat Sorennolla mallikkaasti, mutta kovin syvälle metsään autoa ei kannata yrittää viedä.

Maastoajotilojen valinta onnistuu helposti keskikonsolin valitsimesta. Samasta valitsimesta saadaan vaihdettua myös perusajotiloja (Eco, Sport, Smart), joiden suurin vaikutus tuntuu lähinnä ohjauksen herkkyydessä ja kaasun vasteessa.

Takapenkillä on riittävästi tilaa. Kuva: Antti Järveläinen.

Mukava maantiellä

Sorennon kokonaispituuden 4,8 metriä tuntee ajossa, ja koeajoauton lähes 2000 kilon omamassa vakauttaa menoa. Voimaa on tarjolla riittävästi, mutta ajettavuuden puolesta paremmin oma hommansa hoitaa alusta. Alustan jämäkkyys vie ajettavuutta lähemmäs sporttisuutta kuin tunnottomuutta.

Nelisylinterisen moottorin äänet kantautuvat kovemmissa kiihdytyksissä ohjaamoon. Ohjauksessa voisi olla enemmän tunnokkuutta, mutta uuden Sorennon ohjaus ei ole missään nimessä huono – ottaen jälleen huomioon auton koon ja massan.

Kulku kolmannelle penkkiriville onnistuu helposti. Kuva: Antti Järveläinen.

Auton koon huomaa parhaiten uusissa, turhan pieniksi rakennetuissa parkkihalleissa, joissa ahtaissa tiloissa peilit tuntuvat aina hipovan sisäänajopuomeja. Vakiona kaikkiin Sorento malleihin tuleville parkkitutkille ja peruutuskameralle tulee siis käyttöä. Lisävarustelistalta löytyvä ja Business Luxury -varustetason mukana tuleva 360-kamera on saatavilla auttamaan kulmien hahmottamista.

Koeajoautosta löytyi myös mielenkiintoinen varuste, jossa kuollut kulma näytetään kamerakuvalla mittaristoon vilkkua käytettäessä. Peilin kuolleen kulman indikaation lisäksi kamera on hyvä lisä hahmottamaan ympärillä olevaa liikennettä. Erityisen kätevä se on pyöräilijöiden havaitsemisessa. Huonona puolena on kameran nopea likaantuminen kurakelillä.

Kolmannella rivillä on jopa omat säädöt ilmastoinnille. Kuva: Antti Järveläinen.

Tekniikkaa, varusteita ja tilaa

Koeajoauto oli parhaiten varusteltu Business Luxury malli. Vakiona mallissa tulee lähes kaikki autoon saatavilla olevat varusteet ilmastoiduista nahkaistuimista tuulilasinäyttöön.

Kaikki voimalinja- ja varustetasovaihtoehdot on saatavilla 5- tai 7-paikkaisina. Kolmannen penkkirivin matkustajat joutuvat tottumaan hieman pienempiin jalkatiloihin, mutta lisämukavuutta tuo takariville omat usb-latauspistokkeet ja ilmastoinnin lämpötilasäätimet.

Toisen ja kolmannen penkkirivin istuimien kaataminen käy helposti tavaratilasta. 5-paikkaisessa Sorennossa tavaratilaa on voimalinjasta riippuen huimat 700-900 litraa ja penkit kaadettuna yli kaksi kuutiota.

7-paikkaisessa koeajomallissa tavaratilaa löytyy noin 600-800 litraa kolmas penkkirivi kaadettuna. Kaikkien seitsemän paikan ollessa käytössä tavaratila jää vajaaseen 200 litraan.

Kuolleen kulman kamerakuva tulee näkyviin mittaristoon. Kuva: Antti Järveläinen.

Kia Sorento 1,6 T-GDI Hybrid AWD Business Luxury AT 7-paik.

  • Moottori: 1598 cm³, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 180 hv. / 132 kW. @ 5500 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 265 Nm. @ 1500-4500 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 44,2 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 264 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 169 kW, 230 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 350 Nm.
  • Kiihtyvyys: 9,0 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 6,8-7,5 l/100km.
  • CO₂-päästöt: 155-170 g/km.
  • Kulutus koeajossa: 8,1 l/100km.
  • Omamassa: 1847-2006 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 608-813 l.
  • Vetokyky: 1650 kg.
  • Alkaen hinta: 48 390 euroa (Sorento 1,6 T-GDI Hybrid 2WD EX AT 5-paik.)
  • Koeajoauton alkaen hinta: 65 462 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Apukuskin penkki on helposti säädettävissä eteenpäin ja taaksepäin. Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here