Autotoday testasi: Jeep Renegade 4XE — pakotettuna sähköiseen muottiin?

Jeep Renegade on ulkonäöllisesti ikään kuin suurennettu pikkuauto, jonka ajovaloihin ja etuosan muotoiluun ei voi olla ihastumatta. Tämä Jeepin edullisin malli on saanut nyt sähkömoottorin sisuskaluihinsa, jolla parhaimmillaan pääsee jopa 50 kilometriä yhdellä latauksella.

Renegade ei ole korimallina mikään uusi tuttavuus. Jo vuodesta 2015 eteenpäin Jeepin mallistossa ollut Renegade näyttää ulkoa kevyesti ikääntyneeltä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ulkokuorta pahemmin ajan hammas on purrut sisätiloihin, jossa vallitsee luvalla sanottuna vanha tunnelma. Kojelauta on vuorattu eri nappuloilla, ja keskellä komeileva kosketusnäyttö sekä mittaristo ovat ulkonäöllisesti päivityksen tarpeessa.

Ikääntymisen merkit eivät kuitenkaan muuta faktoja liittyen pieneen polttoaineen kulutukseen, monipuolisiin ominaisuuksiin ja kohtuullisen kilpailukykyiseen hintaan.

Kaupunkia ja hankalampaa maastoa

Renegade 4XE on hauska auto ajaa. Kevyt ohjaus, korkeahko istuinkorkeus ja valtavan avara ohjaamo tekevät menosta turvallisen ja huolettoman tuntuista. Kaupungissa pyörittely on mukavaa ja maatiellä matka taittuu vakaasti.

Renegadesta on tarjolla pelkällä polttomoottorilla varustettu versio sekä koeajettu 4XE-lataushybridi malli. Renegade 4XE:n polttomoottorina toimii aina 1,3-litrainen ahdettu nelisylinterinen bensiinimoottori sekä 60 hevosvoimainen sähkömoottori.

Kuva: Antti Järveläinen.

Polttomoottorista on kahta tehoversiota, 130 ja 180 hevosvoimaiset mallit. Yhteisteho sähkömoottorin kanssa mallista riippuen on siis 190 tai 240 hevosvoimaa. Maksimi vääntö polttomoottorille on tehoversiosta riippumatta aina 270 Nm. ja sähkömoottorille 250 Nm.

Neliveto on toteutettu jakamalla voima polttomoottorista etuakselille ja sähkömoottorista taka-akselille. Ajotiloja on lumelle, hiekalle ja mudalle, ja tarvittaessa hankaliin olosuhteisiin hitailla nopeuksilla tarjolla on myös 4WD LOCK, 4WD LOW ja alamäkihidastin (aina vakiona).

Kuva: Antti Järveläinen.

Polttoaineen kulutus yllätti positiivisesti, vaikka kyseessä on isohko ja ulkonäöllisesti ei niin virtaviivainen katumaasturi. Kulutuslukemat asettuivat kaupungissa ja taajamassa noin kuuden litran tuntumaan ja maantiellä kulutus pysyi maltillisesti seitsemän litran tuntumassa. Pelkällä sähköllä ja täyteen ladatulla akulla taittaa todellisuudessa 35-40 kilometriä.

Renegaden lataushybridissä vaihteisto on aina kuusivaihteinen automaatti.

Sähköiset ajotilat

Hybrid, Electric ja E-Save ajotilojen avulla kuljettajalla säilyy valinnanvapaus, ajetaanko sähköllä, bensiinillä vai molemmilla. Electric tilassa sähkömoottori riittää itsessään liikuttamaan autoa täysin riittävästi normaalissa liikenteessä.

Kuva: Antti Järveläinen.

E-Save tilassa ajaminen tapahtuu ainoastaan polttomoottorin voimalla, ja sähköä säästetään käytettäväksi myöhemmin. E-Save tilassa paikoiltaan liikkeelle lähdettäessä sähkömoottori selvästi avittaa ensimmäisten metrien ajan, mutta polttomoottori käynnistyy nopeasti liikkeelle lähdön jälkeen. Tällä saadaan pientä säästöä polttoaineen kulutuksessa uhraamatta juurikaan akun varaustasoa.

E-Save tilassa akun varaustaso voidaan pitää ennallaan tai akkua voidaan ladata polttomoottorin avulla. Lataaminen nostaa kuitenkin tuntuvasti polttoaineen kulutusta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Yhteistyö voimalinjojen välillä on käytännössä saumatonta, eikä vaihdosta näiden välillä huomaa. Hankalinta ajotilojen vaihtamisessa on ylettyminen pieniin ajotilan valitsimiin, jotka on sijoitettu kojelaudan alimpaan nurkkaan oikealle vaihdekepin taakse.

Katso tästä muita juttuja Renegade 4XE -mallista.

Renegade 4XE on ulkonäöltään persoonallinen, ajettavuudeltaan mukavan helppo ja sähkömoottori mahdollistaa leikkaamaan polttoaineen kulutuksesta ja päästöistä. Sisätilojen päivittäminen voisi tehdä ihmeitä ohjaamon viihtyvyyteen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Jeep Renegade 4XE S

  • Moottori: 1,3 l., 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 180 hv. / 132,4 kW. @ 5750 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 270 Nm. @ 1850 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 60 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 250 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 11,4 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 50 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 35-40 km.
  • Kiihtyvyys: 7,1 sek. (0-100 km/t)
  • Kulutus koeajossa: 5,5-7,5 l/100km.
  • Omamassa: 1770 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Vetokyky: 1150 kg.
  • Alkaen hinta: 39 990 euroa
  • Renegade alkaen hinta: 24 990 euroa (Renegade 1.0 120hv T3 MT FWD)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!