Autotoday testasi: DS7 Crossback Rivoli PureTech 225 Autom Grand Chic — enemmän erikoisuutta kuin luksusta

DS on Citroënista eriytetty PSA:n luksusmerkki. Tällä hetkellä tarjolla on kaksi mallia, DS3 Crossover ja DS7 Crossover. Molemmat ovat katumaastureita.

DS haluaa nimenomaan eriyttää autot Citroënista, ja onkin onnistunut siinä melko hyvin. Ideana on, että DS olisi PSA:n ja Citroënin premium-merkki.

DS on saanut nimensä Citroënin aikoinaan erittäin paljon huomiota saaneesta DS19-mallista.

Autot kyllä tunnistaa helposti ranskalaisiksi, mutta DS7-koeajoautoon olisi kuitenkin kaivannut hieman enemmän luksusta. Voidaankin todeta, että PSA halunnee DS-mallistolla enemmänkin erottua joukosta kuin tarjota luksusta.

Kuva: CvB.

DS7-mallissa ei ole paljonkaan moitittavaa. Auto kulkee nätisti sekä kaupungissa että maanteillä. Auto on kuin mikä tahansa nykyaikainen iso auto.

Erikoista autossa on muun muassa mittaristo ja esiin kääntyvä analoginen kello kojetaulussa.

Auton kuljettajalle penkin ja ratin säädöt ovat riittävät, ja oikea ajoasento löytyy helposti.

Etupenkkien välissä on muhkea keskikonsoli, jossa on vaihteiston lisäksi muun muassa ikkunoiden avauskytkimet.

Keskikonsolissa on myös hieman erikoisempi vaihdevalitsin ja sähköisen pysäköintijarrun kytkin.

Kuva: CvB.

Keskikonsolin takana on ilmansuuttimet takamatkustajille, ja matkustajat voivat itse säätää haluamansa lämpötilan kosketusnäytöltä.

Kojelautaa hallitsee iso 12 tuuman näyttö, jossa on muun muassa navigoinnin näyttö. Monia auton toimintoja hallitaan myös näytön avulla, mutta onneksi näytön alareunassa on perinteiset kytkimet tärkeimmille toiminnoille.

Auton hienouksiin kuuluu muun muassa infrapunakameralla toimiva pimeänäkö, pysäköintiavustin sekä tien pintaa auton edestä skannaava ja tienpinnan muutoksien mukaan jousituksen pehmeyttä aktiivisesti mukauttava jousitus.

Kuva: CvB.

Kolme varustetasoa ja viisi sisustusvaihtoehtoa

DS7 Crossbackiin on tarjolla kolme varustetasoa, Chic, So Chic ja Grand Chic.

Puretech 180 -malliin on saatavana Chic ja So Chic. Puretech 225 -malliin saa So Chicin ja Grand Chicin. Dieselversioon on tarjolla kaikki kolme varustetasoa.

Chic-tason vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa 12 tuuman kosketusnäyttö sekä laaja ja selkeä digitaalinen mittaristo, Apple Car Playlla varustettu 8 kaiuttimen audiojärjestelmä, avaimeton käynnistys, DS Active Scan -jousitus, navigointi, sade- ja valoisuustunnistin, taukohälytin, xenon-ajovalot sekä nopeusrajoitustunnistin ja aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä.

Kuva: CvB.

So Chic -varustetaso tuo vakiovarusteisiin lisäksi kaksi usb-latausliitintä takaistuimelle, alumiiniset kattokaiteet, etumatkustajan istuimen korkeudensäädön, kuljettajan istuimen sähkötoimisen ristiseläntuen säädön, aktiivisen katveavustimen, kuljettajan vireystila-avustimen, pysäköintitutkan edessä ja takana, sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit DS-logon heijastuksella, suksiluukun sekä mukitelineen takaistuimen keskikyynärnojaan.

Korkeimmassa Grand Chic -varustetasossa on vakiona myös peruutuskamera, B.R.M.:n valmistama, auton käynnistyksen yhteydessä esiin kääntyvä R180 kello kojelaudassa, lisäsäätöjä istuimiin, valaistuspaketti, takaistuimen selkänojan sähköinen kallistuksen säätö sekä langaton älypuhelimen lataus.

Kuva: CvB.

DS7:ään on tarjolla viisi sisustusvaihtoehtoa, Bastille, Perfomance Line, Opera, Fauborg ja koeajoautossamme ollut Rivoli. Kussakin tyylisuuntauksessa on oma värimaailmansa ja materiaalivalikoimansa.

Näitä ei siis pidä sekoittaa varustevaihtoehtoihin. Tällä tavalla DS on ehkä halunnut korostaa erilaisuuttaan hieman lisää. Auton voi siis valita yhdellä varustevaihtoehdolla ja yhdellä sisustusvaihtoehdolla.

Kaikki sisustusvaihtoehdot eivät kuitenkaan ole tarjolla kaikissa varustevaihtoehdoissa. Chic-versioon saa vain yhden perussisustusvaihtoehdon. So Chic -versioon on tarjolla kolme sisustusversiota ja Grand Chic -versioon kolme parasta sisustusvaihtoehtoa.

Rivoli -sisustusvaihtoehto on saanut inspiraationsa Rue de Rivoli -pariisilaiskadusta. Sisustus pitää sisällään muun muassa ovenkahvojen taustavalon, Rivoli-kaiverruksen koristelaatoissa, kristallikoristeet keskusnäytön alapuolella ja sähkösäätöiset istuimet sekä B.R.M. R180 -kojelautakellon.

Istuimiin on saatavana hierontatoiminto ja ilmastointi. Takaistuinta voidaan kallistaa sähköisesti 23 – 32 astetta hipaisukytkimien avulla.

Tarjolla on myös suurikokoinen panoraamakatto, joka koostuu takaosan kiinteästä ikkunasta ja kiinteän ikkunan päälle sähköisesti liukuvasta osasta.

Kuva: CvB.

Tavaratila on 555 – 1752 litraa. Tavaratilan luukku avautuu sähköisesti tai jalkaa takapuskurin alla heilauttamalla.

DS kertoo satsanneensa auton äänieristykseen. Koeajolenkin aikana auto oli hyvin äänetön lukuun ottamatta tavanomaista melua, jota suomalainen tie tuottaa aina renkaiden kautta.

Sekä tuulilasi että sivulasit on laminoitu äänieristyksen parantamiseksi.

Äänettömästä ohjaamosta on iloa etenkin musiikkia tai radiota kuunneltaessa. Autossa on peräti 14 kaiutinta.

Kuva: CvB.

Kaksi bensiiniä ja yksi diesel

Autoon on tarjolla kolme moottoria, kaksi bensiini- ja yksi dieselmoottori. Koeajoautossa oli bensiinimoottori PureTech 225. Moottorissa on tehoa 225 hevosvoimaa ja vääntöä 300 newtonmetriä.

Auton huippunopeus on 234 km/h, ja nollasta sataan se kiihtyy valmistajan tietojen mukaan 8,2 sekunnissa.

Valmistajan mukaan yhdistetty kulutus olisi juuri 8 litran alapuolella sadalla kilometrillä, mutta koeajolenkin aikana kulutus oli 8 – 9 litran välillä.

Kuva: CvB.

Monipuoliset avustimet

Autossa on älykäs vakionopeudensäädin ja kaistavahti. Autolla voi ajaa melkein autonomisesti.

Kaistavahdissa on kolme säätöä, auton saa kulkemaan lähellä keskiviivaa, lähellä reunaviivaa tai keskellä kaistaa. Kokemuksen mukaan kaistavahti toimii melko pehmeästi eikä tee äkkinäisiä liikkeitä.

Lisäksi autossa on pysäköintiavustin, joka osaa pysäköidä sekä kadun varteen että parkkiruutuun.

Kuva: CvB.

Pimeänäköavustin toimii etupuskurissa olevan infrapunakameran avulla. Suomen kesäyö ei valitettavasti ollut riittävän pimeä kokeiluun, mutta valmistajan mukaan kamera havaitsee jalankulkijat ja eläimet noin sadan metrin päästä, ja välittää kuvaa mittaristoon tiestä ja mahdollisista vaaroista.

Autossa on myös vireystila-avustin, joka toimii kahden infrapunakameran avulla.

DS:n aktiivinen jousitus toimii tuulilasiin kiinnitetyn pienen kameran ja sensoreiden avulla.

Niiden avulla järjestelmä tunnistaa tien epätasaisuudet ja mukauttaa itsenäisesti jokaisen neljästä iskunvaimentajasta vastaanottamaan tienpinnan muutokset. Järjestelmä huomioi lisäksi nopeuden ja ohjauskulman sekä jarrutuksen vaatimukset jousitusta säätäessään.

Kuva: CvB.

Järjestelmä on aktiivinen 13 – 130 km/h nopeuksissa. Huono ajokeli ja pimeys estävät kameran toiminnan, ja tällöin jousituksen säätö ei ole aktiivinen. Aktiivinen jousitus on kaikissa DS 7 Crossback -malleissa vakiovaruste.

DS-mallistolla on seitsemän vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta.

Mallin hinnat alkavat 42 439 eurosta (DS7 Crossback Chic PureTech 180 EAT8-Automaatti).

Koeajoauton hinta oli 58 539 euroa.

DS-autoja voi toistaiseksi ostaa vain Vantaan DS Storesta.

Testi ja teksti: Niclas von Bell, Clas von Bell

Kuva: CvB.

Kuva: CvB.

Kuva: CvB.

Kuva: CvB.

Kuva: CvB.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here