Autotoday testasi: Cupra Born — Espanjan sähköinen kuparinuoli

Cupran mallisto kasvaa vauhdilla ja uusin tulokas täyssähköinen Born herättää mielenkiintoa ja lataa odotuksia. Muotokieleltään sisarmallia ID.3:a muistuttava Born eroaa selväksi edukseen yksityiskohtaisemmassa tarkastelussa etenkin edestä ja takaa. Sporttinen muotoilu ja Cupran tunnusomaiset kuparin väriset yksityiskohdat kiinnittävät huomion sisällä ja ulkona.

Kuva: Antti Järveläinen.

Car of the Year 2022 finaalissa kirkkainta palkintoa tavoitteleva Born kilpailee viittä muuta täyssähkömallia vastaan. Ainoana polttomoottorimallina finaalissa on mukana Peugeot 308.

Ulkonäköä ja ajotuntumaa

Samalle pohjalevylle ja samalta tehtaalta ulosrullaavia Cupra Born- ja Volkswagen ID.3-malleja ei ole brändinsä takia liiemmin tarpeen vertailla toisiinsa, mutta ulkokuoren osalta vertailua ei voi olla tekemättä. Siinä missä VW näyttää tuotteellaan paikoitellen hyvinkin yksinkertaiselta ja mitäänsanomattomalta, ei voi Cupran tuotteesta sanoa samaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Suoraan sivusta vilkaistuna sisaruus ID.3:n kanssa on nähtävissä, mutta edestä ja takaa katsottuna design ja yksityiskohdat viestivät Cupran brändin urheilullisuutta. Kuparin värisiä yksityiskohtia ja muotoilun ärhäkkyyttä ei voi olla huomaamatta.

Vahvuuksiin kuuluvat sporttisen komean ulkokuoren lisäksi jämäkkä ja napakka ajettavuus. ID.3:een verrattuna ei uskoisi, että autot jakavat samaa geeniperimää.

19-tuumaiset kitkarenkaat pehmentävät talvisten jääteiden epätasaisuutta – ajotuntumasta kuitenkin huokuu sporttisuus. On helppo kuvitella, mitä Born parhaimmillaan tarjoaa kuivilla teillä ja kesärenkailla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Mukavuutta ja pehmeyttä hakevalle Born saattaa tuntua turhan napakalta, muttei Cupran filosofiassa ole tarkoituskaan miellyttää kaikkia asiakkaita. Ostaja varmasti tietää mitä haluaa, eikä Bornista tule ”one size fits all” -fiilistä.

Sähköisen voimalinjan mukavuus, tehokkuus ja viiveettömyys tekevät ajokokemuksesta yksinkertaisen ja nautittavan. Takavetoinen Born yllättää vaivattomuudellaan sohjoisessakin kelissä irtolumen täyttämillä teillä, kiitos akkujen tuoman alhaisen painopisteen ja noin 1,8 tonnin omamassan. Perinteiseen kevytperäiseen takavetoiseen polttomoottoriautoon talvista ajotuntumaa ei kannata Bornin kohdalla sekoittaa.

Lataustehoissa jäätiin selvästi luvatuista

Tällä hetkellä hinnastosta löytyy koeajettu 58 kWh nettokapasiteetin akulla varustettu 150 kW tehoinen malli. Tehoa takavetoisessa Bornissa on mukavasti, vaikkakin nollasta sataan taittuu vain 7,3 sekunnissa. Välitön teho, vääntö ja takaveto saavat auton tuntumaan tehokkaammalta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sähkönkulutukseksi Cupra lupailee 15,6 kWh/100 km. lukemia. Odotetusti talvikeleissä aivan valmistajan ilmoittamiin lukemiin ei päästy. Matka-ajossa 100 kilometrin keskinopeudella nollakelissä kulutus asettui 20,8 kWh/100 km. lukemaan. Tuhannen ajokilometrin matkalta ajotietokone näytti keskikulutukseksi 22,8 kWh/100 km. Koeajoviikon päätteeksi kulutus oli 23,9 kWh/100 km.

Näiden kulutuslukemien perusteella moottoritietä taittaa koleassa nollakelissä täydellä akulla 278 kilometriä ja sekalaisessa ajossa toimintasäde on noin 250 kilometriä. Kesäkelissä toimintasäteen voi odottaa kohenevan 50-100 kilometriä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Cupra lupaa lataustehoksi tasavirtalaturista maksimissaan 120 kW, kun akun varaus on alle 30 %. Koeajon aikana jäätiin molemmilla teholatauskerroilla kauas luvatusta, vaikka akun varaus oli laturille tultaessa 15-30 %.

Ainoastaan 46 kilowatin maksimiteho saavutettiin, vaikka laturille tultiin pidemmän ajolenkin päätteeksi lämpimällä akulla ja laturin maksimiteho oli 150 kW. Tämä nostaa pikalatauksen mainostettua 35 minuutin latausaikaa selvästi yli tuntiin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Vaihtovirta- ja kotilatureista auto pystyy vastaanottamaan 11 kW laturin tehosta riippuen. Nopeimmillaan täyteen lataamiseen vaihtovirtalaturilla kuluu näin ollen reilut 6 tuntia.

Käytännölliset sisätilat, hidas infotainment

Hatchback-malliksi tavaratila on kohtuullisen suuri 385 litraa. Tavaratila on selvän muotoinen ja lastaamisesta helppoa tekee suuri takaluukku. Tavaratilan lattian alta löytyy välipohja esimerkiksi latausjohdoille tai muulle pienelle tavaralle. Konepellin alta löytyy vain pissapojan täyttöluukku ja monesta sähköautosta tuttu säilytystila frunk puuttuu.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätilojen muotoilu on selkeä ja ulkoa tutuista kuparin värisistä yksityiskohdista saa nauttia myös ohjaamossa. Ajoasennosta tekee hyvän varsin tukeva istuin, jonka säädettävästä reisituesta löytyy tukea pidemmillekin jaloille.

Istuimien välistä löytyy säilytystilaa juomapulloille ja irtotavaroille. Puhelimen langaton latausteline on kyynärnojan edessä ja osittain alla, jonne ajonaikainen vilkuilu on tehty haastavaksi. Takaistuimilta löytyy tilaa kolmelle ja jalkatilaa on mukavasti tasaisen lattian ansiosta.

Katso tästä muita Cupra-koeajoja.

Kiitettävän kokoinen 12-tuumainen medianäyttö on visuaalisesti selkeä ja informatiivinen, vaikka valikkoihin tottuminen vie aluksi aikaa. Käyttökokemus saa kuitenkin nopeasti takaiskun, kun valikkojen lataaminen tuntuu ajoittain todella hitaalta ja työläältä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Mediajärjestelmien käyttökokemusta ei paranna ohjauspyörässä olevat haptiset kosketuspainikkeet, joiden toimintafilosofiaan ei meinaa aluksi millään päästä sisälle. Osa ohjauspyörän painikkeista toimii talvihanskat kädessä, osa ei.

Paras ominaisuus mediajärjestelmästä löytyy seisontalämmityksen valikosta, joka mahdollistaa auton automaattisen esilämmittämisen eri viikonpäiville haluttuun kellonaikaan.

Kuva: Antti Järveläinen.

Car of the Year 2022 finaaliin kuuden muun auton kanssa valittu Cupra Born kertoo itsessään paljon auton ominaisuuksista. Nähtäväksi jää loppukirin tulos, kun voittaja julkistetaan verkkotapahtumassa 28. helmikuuta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Cupra Born 150 kW 58 kWh

  • Sähkömoottorin teho: 150 kW. (204 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 310 Nm.
  • Kiihtyvyys: 7,3 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti (brutto): 62 kWh.
  • Ajoakun kapasiteetti (netto): 58 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 15,6 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 421 km. (WLTP)
  • Kulutus koeajossa: 20-24 kWh/100km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 240-290 km.
  • Maksimi latausteho (DC): 120 kW.
  • Maksimi latausteho (AC): 11 kW.
  • Kokonaismassa: 2260 kg.
  • Tavaratila: 385 l.
  • Vetotapa: Takaveto
  • Alkaen hinta: 42 390 euroa (ei sis. hankintatukea 2000€)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

 

2 KOMMENTIT

  1. Miksi aina käytössä jäädään luvatuista? Kyse on kaunistelusta jopa huijauksesta myynnin eteen. Tämä,jos mikä pistää pakittamaan ostajaa. Tätä make-up ilmiötä kaikki nykyään yrittävät hyödyntää. Aluksi näyttää hyvältä,mutta raaputuksen jälkeen yöllä ei niinkään ja kun aamu koittaa hämäys jälleen voittaa illuusiossa eläen taas päivän vain ennen yötä. Lyhyet on toimintamatkat ja ikuisuus on latausaika. Voisko testaajatoimittajat olla vanhoja miehiä ettei synny turhia kuvitelmia nuorten elämää kokemattomien ja innokkaiden autotoimittajien
    tyyliin? Kuitenkin me ostajaehdokkaat laitamme omia rahojamme tai sitten ei ja ei vielä.

  2. Valitettavasti ei ole sitä 1000 kilometrin sähköautoa vielä tarjolla markkinoilla. Suomen kylmät talviolosuhteet myös haastavat sähköautoja latausnopeuksissa, eikä sähköauton ”tankin täyttäminen” suju kesäkelissäkään yhtä nopeasti kuin polttomoottoriauton. Sähköautoilu on paljon sitä, että tietää mihin auto kykenee missäkin lämpötilassa ja osaa asiaan varautua. Suurin osa suomalaisista ajaa autolla päivittäistä ajoa selvästi alle nykyisten sähköautojen toimintamatkan ja yöt on autolla aikaa latautua, pidemmillä matkoilla on käytössä nopeampia latureita. Sähkön hinnasta riippuen sähköautolla sata kilometriä taittuu jopa 2-3 eurolla, jolloin paljon ajava säästää käyttökustannuksissa huomattavan summan rahaa vuodessa verrattuna tämän hetkisiin polttoaineen hintoihin. On hyvä kuitenkin muistaa ettei täyssähköauto ainakaan nykyisellään ole toimiva tai edes mahdollinen vaihtoehto kaikille, mutta monet täyssähköön siirtyneet ovat myös sanoneet, ettei polttomoottoreihin ole paluuta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän