Autotoday testasi: BMW 530d xDrive, älypuhelin ja auto kuin parhaat kaverit

10.3.2017 11.10

Bemareita arvostellessa yleensä mielellään aloittaa hyvän ajettavuuden arvioimisesta. Uusi seitsemännen sukupolven 5-sarjalainen, mallinimeltään G30, on fantastinen ajettavuudeltaan, jota saattoi odottaa, mutta autossa on myös jotain mitä ei välttämättä osaa odottaa.

Voisi sanoa, että auto on kuin tehty uutta tekniikkaa ja elektroniikkaa rakastavalle sekä huippuluokan ajettavuutta arvostavalle kuljettajalle.

BMW Connecteddrive on saatavilla lähes kaikkiin BMW-malleihin. Käytännössä näin saat autossasi käyttöön lukemattomia älypuhelinsovelluksia, mutta saat myös autosi tilasta tietoa älypuhelimeesi. Erilaisia sovelluksia on lukemattomia, joita pystyt autolla käyttämään.

Voit tuoda toimistosi ohjaamoon, kuten BMW lupaa. Pystyt vastaanottamaan, lukemaan ja lähettämään sähköpostiviestejä sekä sanelemaan muistiinpano ja viestejä. Microsoft Office 365 -tiliä käyttävät saavat täyden hyödyn irti tilistään ja pystyvät käyttämään palveluita ilman, että puhelin on oltava edes mukana autossa.

Apple Carplay mahdollistaa Apple-laitteiden käyttäjien Imessage/tekstiviestien, puheluiden ja Sirin vaivattoman käytön. Connecteddrive tukee myös monia kolmansien osapuolien sovelluksia, joista Spotify ja Twitter ovat varmasti suomalaisille tutuimpia.

Spotify toimi koeajon aikana hyvin saumattomasti ja omien soittolistojen ja kappaleiden hakeminen ja toisto oli hyvin helppoa. Auton Idrive-ohjauspyörän päällä on ikään kuin läppärin hiiritaso, johon kirjoitetaan kirjain ilman että kirjainta täytyy pyörällä hakea näytön valikosta.

Kirjainten kirjoittamisominaisuutta on erittäin mukava käyttää myös navigaattorin osoitteen syöttämisessä.

Uutena ominaisuutena 5-sarjaan on saatavissa eleohjaus. Esimerkiksi pyörittämällä sormea keskikonsolin edessä säätää radion/median äänenvoimakkuutta. Eleohjaus toimii myös tulevien puheluiden yhteydessä – näpäyttämällä ilmaa yhdellä sormella vastaat tulevaan puheluun.

Kuva: Antti Järveläinen.



Ajamisen riemua ja helppoutta

Yksinkertaisesti todettuna BMW:n ajofilosofian tunteva tietää, mitä pystyy autolta odottamaan. Auto on kiistatta erinomainen auto ajaa. Ajettavuutta voi pitää aina mielipideasiana, mutta uusi 5-sarja on varmasti yksi malliston parhaista tällä hetkellä.

Koeajoauton moottori on kolmelitrainen suora kutonen. Huipputeho 265 hevosvoimaa ja 620 Nm. vääntö kiihdyttää auton 5,4 sekunnissa nollasta sataan. 

Tehokkuudesta huolimatta oli mukava huomata koeajon aikainen kulutus, joka jäi sekalaisessa välillä vauhdikkaassa ajossa kuuden litran tuntumaan. Lukema on hyvä huomioiden kokoluokan ja tehokkuuden.

Kuljettajan penkillä auto tuntuu suurelta. Kulmien hahmottaminen vaatii aluksi totuttelua.

Lisävarustelistalta on valittavissa pysäköintiä avustava järjestelmä, jolloin ympäri autoa sijoitellut kamerat ja pysäköintiavustimet kuvaavat auton ympäristöstä hämmästyttävän tarkan 360 asteisen videokuvan lintuperspektiivistä. Kuvasta näkee esimerkiksi ovien avaamiseen vaadittavan tilan.

Käytännössä katsetta ei tarvitse irrottaa näytöstä, sillä näkyvyys ympäri autoa ja lähestyvien esteiden visualisointi näytöllä on niin selkeää.

Ahtaaseen väliin tai pieneen autotalliin pysäköimistä varten auton avaimeen on saatavissa kauko-ohjattu pysäköintitoiminto. Käytännössä autoa ajetaan eteen ja taakse avaimen nuolia painamalla ilman, että autossa on ihminen sisällä.

Kauko-ohjatun pysäköinnin, auton etäkäynnistämisen ja -sammuttamisen lisäksi avaimesta pystyy muun muassa säätämään autoon myös ilmastoinnin tai lämmityksen ja tarkastamaan auton toimintasäteen.

Kaikkiin uusiin vitosiin tulee vakiona led-pohjaiset ajo- ja sumuvalot. Lisävarustelistalta on valittavissa mukautuvat ja täysin automaattiset ajovalot.

Kuva: Antti Järveläinen.



Tarjolla runsaasti turvavarusteita 

Lisävarustelista on täynnä turvallisuutta lisääviä varusteita. Muutamia mielenkiintoisia varusteita ovat kaistallapitoavustin aktiivisella sivutörmäysvaroituksella ja väistöavustin.

Mikäli auto havaitsee viereisellä kaistalla olevan auton mahdollisesti ajavan kylkeen, auto ohjaa itsestään oman kaistan toiseen reunaan välttääkseen kylkeen ajamisen.

Väistöavustin yrittää parhaan mukaan välttää kolarit ja esteet jopa kaistaa vaihtamalla, jos esimerkiksi edessä oleva auto jarruttaa voimakkaasti.

Uutta on myös järjestelmä, jonka avulla auton jäähdytinsäleikköjen sisällä oleva ilmaläppä säätelee sisään tulevan ilman määrää lämpötilojen ja nopeuksien muuttuessa. 

Tämä mahdollistaa myös talvella moottorin lämpimänä pitämisen sulkemalla läpät, jolloin moottori pysyy lämpimänä pidemmän ajan ajon jälkeen. Järjestelmän ansiosta auton ilmanvastuskerroin on saatu tiputettua lukemaan 0,22.

Perinteistä ajonautintoa ei ole haudattu kaiken teknologian ja hienouden alle, päinvastoin huippuluokan ajettavuus ja ajoergonomia luovat auton sydämen.

Kuva: Antti Järveläinen.



Mukavuutta, ylellisyyttä ja tuoksuja

Sähkösäätöisten istuimien yhteydessä autoon tulee myös sähkösäätöinen ohjauspyörä. Penkkien muistipaikkojen mukaan myös ohjauspyörä siirtyy tallennettuun asentoon. Lisäksi ohjauspyörä nousee pois tieltä, kun auton sammuttaa.

Mittaristona toimii 12,3-tuumainen näyttö, joka muuntuu ulkonäöltään Sport, Comfort ja Eco ajomoodien mukaan. 

Tuulilasinäyttö tuo kuljettajalle paljon informaatiota. Tuulilasiin piirtyy nopeuden, vakionopeudensäätimen ja nopeusrajoitusten lisäksi navigointireitti opasteineen.

Lisävarustelistalta löytyy myös tuoksupaketti vajaan 400 euron lisähintaan, joka sisältää neljä erilaista ilmastointituoksua.

Kaiken kruunaa erittäin hiljainen ohjaamo. Tuulen suhinat tai ulkoilman melut eivät pääse häiritsemään rauhallista tunnelmaa.

Kuva: Antti Järveläinen



Kaikella on hintansa

Kliseisesti sanottuna halvalla ei hyvää saa. Se ei kuitenkaan täysin pidä paikkaansa, sillä uusi 5-sarja on jo perusvarusteltuna loistava auto monella osa-alueella. 

Hinnat alkavat vajaasta 49 000 eurosta, jolloin auto on Business-varusteltu 520d. Vapaa autoetu on tällöin 885 euroa kuukaudessa.

Geneven autonäyttelyssä julkaistiin alkuviikosta 5-sarjan farmariversio, joka tullaan näkemään teillä myöhemmin tänä vuonna.

Todellisuudessa autosta saa hyvin paljon enemmän enemmän irti, kun autoon valitsee itseään miellyttävät lisävarusteet.

Varustelusta ja moottorista riippuen hinta saattaa kuitenkin jopa tuplaantua verrattuna alkaen malliin. Varusteita päätettäessä kun tuntuu, että vain mielikuvitus on rajana.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!