Autotoday testasi: BMW 218d A xDrive Gran Tourer – erilainen BMW

Kuva: Antti Järveläinen
2.2.2017 14.59

BMW 2-sarjan Gran Tourer on jatkoa vuonna 2014 ensiesitetylle Active Tourerille. Näin kakkossarjaan on saatavilla seitsemän penkkiä ja baijerilaiselle tyypilliset hyvät ajo-ominaisuudet.

2-sarjan GT:n nähdessään tulee mieleen, että tässä on BMW:llä käynnissä rohkea malliston laajennus. Ensisijassa ei varmasti ole ajatuksena tyydyttää kaikilta osin vanhoja bemaristeja vaan tuoda merkkiä tutuksi muiden merkkien asiakkaille.

Sisätilat ovat todella tilavat ja avarat. Pieniä säilytyslokeroita löytyy ympäri autoa ja selvästi huomaa auton olevan suunniteltu aktiiviselle isommallekin perheelle.

Kolme penkkiriviä

Toisen penkkirivin penkit liikkuvat pituussuunnassa aivan takimmaisen matkustajan jalkatilan tarpeen mukaan. Takimmaiselle penkille kivutaan keskipenkit kaatamalla. Mukavimmin matkustaminen aivan takana sujuu perheen pienimmiltä rajoitetun jalkatilan takia.

Itse penkkien kaataminen on todella helppoa ja takimmaiset penkit integroituvat osaksi tavaratilan lattiaa, kun ne eivät ole ylhäällä. Vastaavasti penkit saa nostettua helposti selkänojan kahvasta vetämällä.

Ohjaamon tiloissa ei ole mitään valittamista ja ajoergonomiasta saa luotua sopivan monen pituiselle kuljettajalle. Miinusta sen sijaan täytyy antaa pienemmän Active Tourerin tavoin todella pimeästä etusivukulmasta, jota peittää paksu tuulilasin sivupilari. Hyvänä esimerkkinä liikenneympyrässä saattaa olla välillä hyvin hankala nähdä etuvasemmalta tulevia kävelijöitä.

Kaksilitrainen diesel

Moottorina koeajoautoon oli laitettu 150 hevosvoimainen kaksilitrainen diesel, jonka voimaa tiehen välitti BMW xDrive -nelivetojärjestelmä. 2-sarjan GT on aina automaattivaihteinen, mutta xDrive on saatavilla tällä hetkellä vain kaksilitraisten dieselmoottoreiden yhteydessä.

Kokonaisuudessaan koeajoauton moottori, vaihteisto ja neliveto sopivat auton luonteeseen kuin nenä päähän ja meno oli tasaisen varmaa kelissä kuin kelissä.

Itse en välttämättä edes miettisi autoa ilman nelivetoa ottaen huomioon auton suuren koon ja Suomen pitkän huonon kelin ajanjakson. Aikaisemmin testaamamme etuvetoinen ja pienellä bensiinimoottorilla varustettu 2-sarjan Active Tourer tuntui jo kuivilla teillä tehottomalta ja kömpelöltä ratkaisulta. Neliveto lisää auton monipuolista käytettävyyttä.

Yhdistetty kulutuslukema pyöri koeajon aikana sekalaisessa ajossa 5,5 – 6 litraa/100 km lukemissa, jota voi pitää normaalina hyvänä tuloksena ottaen huomioon talviset olosuhteet kylmäkäynnistyksineen sekä auton suuren koon.

Hillitty ulkoasu

Ulkonäöltään auto muistuttaa paljon muita vastaavan kokoluokan kilpailijoita eikä ulkonäössä ole yritetty tavoitella mitään erikoista. Kaikki BMW:lle tunnusomaiset piirteet on kuitenkin säilytetty, kuten todella suuret munuaisiksi kutsutut ilmanottoaukot keulassa ja takavalot noudattelevat BMW:lle tuttua L-muotoa.

Hyvä uutinen Gran Tourerin ostajalle on myös se, että auton alkaen hinta on reilut kaksi tuhatta euroa edullisempi kuin pienemmän Active Tourerin hinta.

Halvin versio maksaa 31 150 euroa. Koeajettu versio maksaa runsaat 46 000 euroa.

Katso lisätietoa tästä.

Plussat

  • rohkea aluevaltaus
  • poikkeaminen täysin muusta BMW-mallistosta, pitäen kuitenkin sisällään BMW:n laadun ja luonteen
  • tilavuus ja muunneltavuus tehokkuus, ajettavuus ja taloudellisuus

Miinukset

  • näkyvyys etuviistoon esimerkiksi liikenneympyrässä
  • ulkonäkö

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here