Autotoday testasi: Audi A1 Sportback Business S line 30 TFSI S Tronic — ärhäkän näköinen ja varusteltuna hinnakas pikkusportti

Kuva: Antti Järveläinen.

Uusi A1 on ulkoa todella herkullisen näköinen paketti. Auton tunnistaa edelleen hyvin Audi-malliston pienimmäksi. Uusille Audi-malleille ominainen kulmikkaampi muotoilu sopii hyvin pienen A1:n ulkonäköön.

Siinä missä edellinen A1 näytti korkealta ja kapealta, istuu uusi A1 tukevan näköisesti maassa. Leveyden ja korkeuden suhteen puhutaan hyvin pienistä muutoksista, mutta pituutta on uusi malli saanut reilut viisi senttimetriä lisää.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisällä voisi olla lisää tilaa ja laatua

Sisätiloiltaan A1 on kompaktin pieni auto. Edessä tilat riittävät hyvin pidemmällekin kuljettajalle, mutta takana jalkatilat menevät nopeasti ahtaiksi, kun etupenkki on takana.

Takana istuinpaikkoja on kolme. Kolmen aikuisen sovittaminen taakse käy väkisinkin ahtaaksi.

Katso tästä Autotodayn muut koeajot.

Tavaratilaa on nyt kiitettävät 65 litraa enemmän verrattuna edelliseen malliin. Yhteensä tilavuus on 335 litraa ja takaistuimet taitettuna tilavuus kasvaa aina yli 1000 litraan asti. Tavaratilan lattiaa saa säädettyä kahteen tasoon.

Sisätilojen materiaaleissa olisi parantamisen varaa. Kovaa muovia on käytetty paljon ja premium-merkin laatuvaikutelma jää A1:n kohdalla saavuttamatta. Lisäksi rengasmelu nousee kovemmilla nopeuksilla korkeaksi.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kolmisylinterinen moottori kuljettaa autoa pirteästi

Tällä hetkellä moottorivaihtoehtoja on vain yksi. Mallinimeltään 30 TFSI on kolmisylinterinen, 116 hevosvoimainen ja iskutilavuudeltaan yhden litran moottori. Maksimivääntö on 200 Nm. Moottorin tarjoilemat numerot eivät päätä huimaa paperilla, mutta moottori liikuttaa autoa varsin mukavasti eteenpäin.

Koeajoauto oli varustettu 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla. Vaihteisto toimii hyvin eleettömästi ja tarkasti. Ainoastaan paikaltaan liikkeelle lähdettäessä, moottorin ja vaihteiston yhteispelissä on huomattavissa pientä empimistä ja tahmeutta.

Koeajoauton S line -varustelun mukana autoon tulee urheilullinen alusta, joka on napakka ja tunnokas. Yhdistettynä tunnokkaaseen ohjaukseen, ajettavuus kokonaisuudessaan on A1:ssä kohdallaan. Ohjauspyörän vaste voisi olla vielä hieman raskaampi.

Kuva: Antti Järveläinen.

Lisävarusteet nostavat hinnan nopeasti korkeaksi

Edullisimmillaan uuden A1:n saa itselleen noin 24 000 euron hintaan, jolloin auto on Pro Business varusteltu. Mukana tulee varsin kattava varustelu kuten automaattivaihteisto, automaatti-ilmastointi, led ajovalot ja MMI Radio plus 8,8 tuuman kosketusnäytöllä.

Business S line -varustellun koeajoauton hinta nousee lisävarusteineen reiluun 34 000 euroon, joka alkaa olla kova hinta tämän kokoluokan autosta.

Kuva: Antti Järveläinen.

Audi A1 Sportback Business S line 30 TFSI S Tronic

Moottori: 999 cm³, 3-sylinterinen
Maksimiteho: 116 hv. @ 5000-5500 rpm.
Maksimivääntö: 200 Nm. @ 2000-3500 rpm.
Omamassa: 1200 kg.
Vaihteisto: 7-vaihteinen S tronic automaatti
Vetotapa: Etuveto
Tavaratila: 335 l.
Yhdistetty kulutus: 6,1 l/100km.
CO2-päästöt: 137 g/km.
Alkaen hinta: 23 995 euroa, koeajoauto 34 605 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

 

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

 

Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here