Kymmenen vuotta sitten Tipparellun syntymästä oli kulunut 50 vuotta. Sitä juhlittiinkin melkein koko seuraava vuosi.
Tipparellu syntyi 50 vuotta sitten!
Suomalaisille tutuksi ja rakkaaksi käynyt Renault 4 -mallia, lempinimeltään Tipparellu, myytiin aikanaan yli 100 maassa enemmän kuin kahdeksan miljoonaa.
Tipparellun syntymästä tulee kuluneeksi 50 vuotta vuonna 2011, jolloin sitä juhlistetaan tehtaan järjestämillä useilla eri tilaisuuksilla.
Renault 4 nähdään mm. Monte Carlon historiallisessa rallissa tammikuussa. Se on myös Pariisin retroautojen klassisen näyttelyn vetonaula helmikuussa sekä heinäkuun kolmannen 4L-tapahtuman tähti Loiren laaksossa.
Renault 4:n hedelmällinen konsepti syntyi vuonna 1956, jolloin Pierre Dreyfus, Nationale des Usines Renaultin toimitusjohtaja julkisti idean blue jeans, eli farkku-autosta.
Farkkuja käytetään nykyään ympäri maailmaa sekä arkena että juhlissa ja sellaisena hän halusi nähdä myös tulevan automallin: monikäyttöisenä, hinnaltaan edullisena, kaikkialla maailmassa kiinnostusta herättävänä autona, joka vastaisi yhteiskunnassa jo näkyvissä olleisiin 60-luvun muutoksiin.

Ideaa haudottiin viisi vuotta ja sen jälkeen merkin ensimmäinen etuvetoinen henkilöauto, Renault 4, oli valmis esiteltäväksi Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1961. Samaan aikaan julkistettiin sekä paketti- että henkilöautomallit: R3-malli pudotettiin mallistosta jo seuraavana vuonna, mutta sekä R4:stä että R4L:stä (L merkitsi luksusta) tuli mallinimi autolle, joka nopeasti löysi tiensä ranskalaisautoilijoiden sydämiin.
Katso tästä muita Autotoday 10 vuotta sitten -juttuja.
Autosta tuli välittömästi hitti sisustuksensa, edullisten käyttökustannustensa (muistattehan mainoksen ”Ei rasvaa, ei vettä, vain tippa bensaa”) ja muunneltavuutensa ansiosta.
Kuudessa vuodessa Renault 4:ää valmistettiin miljoona kappaletta. Toinen merkittävä ennätys rikkoutui sen 31-vuotisella taipaleella, kun mallia oli valmistettu huimat 8 135 424 kappaletta.
Renault 4:n menestyi yhtä hienosti myös Ranskan ulkopuolella, ja sitä valmistettiin tai koottiin Ranskan lisäksi 27 maassa, joista kaukaisimmat olivat Australia, Etelä-Afrikka, Chile ja Filippiinit. Kymmenestä myydystä Renaultista kuusi myytiin muualla kuin kotimarkkinoilla.

Poikkeuksellisen pitkän myyntiaikansa kuluessa Renault 4:ää valmistettiin useina eri versioina, mm. pakettiautona, nelipyörävetoisena ja avoautona.
Myös muita versioita, kuten Rodeo, tuotiin markkinoille. Samoin valmistettiin rajoitettu määrä sellaisia malleja kuin Parisienne (1963), Safari (1975), Jogging (1981) ja Sixties (1985), jotka tunnettiin parhaiten Ranskassa.
Malli hyötyi omasta off-road kilpasarjastaan, ja se oli myös nuorten suosima kulkupeli, kun nämä kiersivät maailmaa omilla tutkimusmatkoillaan. Renault 4:n nähtiin osallistuvan myös Monte Carlon ja Paris-Dakar -rallin tapaisiin autourheilun huipputapahtumiin. Yhtenä vuotena auto ylsi jopa African rally-raidissa palkintopallille.
Vuonna 1992 lanseerattiin erityinen jäähyväismalli, Bye-Bye, jolla juhlistettiin Renault 4:n menestystä. Mallin valmistusta jatkettiin vielä pienessä määrin vuoteen 1994 saakka Sloveniassa ja Marokossa.
Renaultin suunnitelmissa on juhlia mallin 50-vuotismerkkivuotta vuonna 2011 usein eri tapahtumin. Niistä tärkeimmät ovat:
Modulo 4 -näyttely
Tämä liikkuva näyttely nähdään useissa autoilutapahtumissa vuoden 2011 aikana: mm. Pariisin retroautojen klassisessa näyttelyssä, Renaultin World Series -kilpailussa, Brysselin Automaailma museossa, sekä Ranskan kansallisessa automuseossa Mulhousessa. Renault on varustanut 13 autoa edustamaan R4-mallin historiaa ja laadukkuutta.
Monte Carlon historiallisessa rallissa mukana kolme Renault 4:ää
Renault on ilmoittanut tulevaan Monte Carlon historiaralliin (27.1.-2.2. 2011) kolme Renault 4-mallia kunnianosoituksena mallin osallistumisesta vuosien 1962 ja 1963 Monten ralleihin.
Nämä kolme autoa on teipattu ja rakennettu uudelleen parhaiden ralliautojen tapaan. Autot, joita ajavat kokeneet Jean Ragnotti, Manu Guigou ja Michel Duvernay, on varustettu huippuunsa 2500 kilometrin kisaa silmällä pitäen.
Retroautojen klassinen näyttely Pariisissa
Renault 4:n 50-vuotisjuhlinta jatkuu 2.-7.2. 2011 Pariisin retroautojen klassisessa näyttelyssä, joka pidetään Porte de Versaillen lähellä Pariisissa. Näyttelyosastolla voi ihastella noin tusinaa erilaista Renault 4-mallia, jotka nähdään myöhemmin myös liikkuvassa Modulo 4-näyttelyssä. Mukana on myös Renault 4:n Miss Sixty -malli.
Kansainvälinen 4L -tapaaminen
Kolmannen kerran peräkkäin Renaultin ystävät ympäri Eurooppaa ja muualta maailmassa voivat kokoontua kansainvälisen 4L-tapahtumaan Thenayhin, Loir-et-Cheriin Ranskaan 15.-17. heinäkuuta. Tapahtuman odotetaan kiehtovan useita tuhansia innokkaita harrastajia. Osanottajien keskuudessa järjestetään arvonta, jonka pääpalkintona on Jean Ragnottin alkuvuoden 2011 Monte Carlon historiallisessa rallissa ajama Renault 4.
Renault 4 Miss Sixty
Renault 4 Miss Sixty tuo ihmisten mieliin samannimisen vaatemuotimerkin kuten myös Pierre Dreyfusille mieluisan farkku-ideologian. Se viittaa samalla myös samannimiseen, Pariisin autonäyttelyssä 2010 esiteltyyn Twingoon. Renault 4 Miss Sixty on ainutlaatuinen ja perustuu vuoden 1965 Renault 4L-korimalliin. Sisustukseen on käytetty harmaata farkkukangasta, joka on somistettu vaaleanpunaisin ompelein sekä kirjotuin kuvioin.
Juttu oli Autotodayssa 13.12.2010.