Autotoday 10 vuotta sitten: Tämä mies on testannut renkaita 40 vuotta

Kymmenen vuotta sitten julkaistiin pieni henkilökuva Nokian Renkaiden testikuljattajasta.

Tämä mies on testannut renkaita 40 vuotta

Auton renkaiden valmistaminen ja ominaisuuksien kehittäminen on useamman vuoden prosessi, johon kuuluu suunnaton määrä huippuosaamista ja tinkimätöntä työtä.

Hannu Kossi on yksi tärkeä tekijä tässä vaativassa yhtälössä, sillä hän on ammatiltaan rengastestaaja. Kossi on nähnyt työuransa aikana muun muassa sen, miten ala on laajentunut ja muuttunut vuosikymmenien aikana.

Hannu Kossi on yksi niistä henkilöistä, jotka ovat vaikuttaneet merkittävästi tieturvallisuuteen ympäri maailman. Hän on saattanut olla mukana kehittämässä juuri sinunkin autosi talvi- tai kesärenkaiden ominaisuuksia, kuten pitoa ja ajotuntumaa. Testikuljettajan työ on hyvin kiireistä ja melko fyysistäkin.

– Kiireisimmillään olen päivän aikana vaihtanut itse 20 renkaat ja ajanut vielä testit päälle. Usein testiautoissa on esimerkiksi kuppipenkit ja ajamme niin kovaa, että ajaminen on todella fyysistä, Nokian Renkaiden rengastestaaja Kossi kertoo.

Kossi ajattelee työssään aina erilaisissa olosuhteissa ajavaa autoilijaa ja sitä, millainen rengas on mahdollisimman turvallinen.

– Yksi esimerkki turvallisen ratkaisun etsimisestä on se, että harva autoilija tänä päivänä osaa suoristaa sivuluisusta yliohjautuvan renkaan. Sen takia on parempi, että rengas on mieluummin aliohjautuva.

Etelään kuin muuttolinnut ilmojen perässä

Kossi päätyi rengastestaajaksi vuonna 1971. Hän oli neljänkymmenen hakijan joukosta yksi kolmesta valitusta. Lehti-ilmoitukseen vastaaminen toi miehelle elinikäisen työuran, jonka parhaita puolia on ollut matkustaminen ja uusien asioiden oppiminen. Englannin kieli on yksi opituista asioista.

– Testikuljettaja saattaa olla työmatkalla jopa kolmasosan työajastaan. Nuorempana arvostin sitä, että pääsin usein ulkomaille. Monet maat, kuten Uusi-seelanti tai Etelä-Afrikka, olisivat varmasti jääneet muuten näkemättä, Kossi arvelee.

Ulkomaille on matkustettava juuri rengastestien perässä. Renkaat räätälöidään eri markkina-alueille, ja niitä testataan aina paikallisissa olosuhteissa. Keski-Euroopassa tehdään nopeaan ajoon tarkoitettujen renkaiden testit, joita ei voida toteuttaa Suomessa tarpeeksi laajasti ja perusteellisesti. Suomessa renkaita testataan talvisin Ivalossa ja kesäkuukausina Nokialla.

– Esimerkiksi talvirenkaan pito-ominaisuuksien testaaminen onnistuu myös jäähallissa, mutta sen sijaan esimerkiksi käsittelykokeisiin hallit ovat liian kapeita.

Sohjoliirto- ja vesikeliominaisuuksia puolestaan testataan Nokialla, jossa testiradalle on rakennettu muun muassa kastelulaitteet.

Vuodenajat säätelevätkin hyvin tiukasti renkaiden suunnittelua ja kehitystä.

– Talvirenkaiden prototyyppien on oltava valmiina testattaviksi talven kynnyksellä. Yhden renkaan kehitysprosessi vie kahdesta kolmeen vuoteen, erilaisia testejä siihen kuuluu lukuisia, Kossi toteaa.

Ala on mullistunut 80-luvulta alkaen

Renkaiden testaus on muuttunut huomattavasti Kossin työuran aikana, ja testaus alkoi laajentua valtavasti 1980-luvulla. Nykyään renkaiden ominaisuuksia säätelevät myös monet lait. Haasteita luo se, että ominaisuudet ovat lähentyneet toisiaan, ja eroja on vaikeampi löytää. Testiajoja on tehtävä enemmän, jotta eroavaisuuksia löytyy.

Katso tästä muut Autotoday 10 vuotta sitten -jutut.

– Autoista on tullut teknisempiä ja kuluttajien vaatimuksista suurempia. Autojen ominaisuudet korvaavat useita niitä taitoja, joita kuljettajilta saattaa uupua. Ja ennen esimerkiksi testitulokset kirjoitettiin käsin, nyt ne arkistoidaan tietokantoihin.

Pian eläkkeelle siirtyvä Kossi kouluttaa nyt pääosin uusia testaajia, mitä hän on tehnyt myös koko työuransa ajan. Kossi kokee tällä hetkellä tärkeäksi sen, että saa siirrettyä nuoremmille kuljettajille kaiken keräämänsä hiljaisen tiedon.

Automies rassaa vapaa-ajallakin

Kossi on aina ollut automiehiä. Entinen kuorma-autonkuljettaja pääsi unelmatyöhönsä, joka on sittemmin laajentunut myös harrastukseksi. Alalle haaveileville hän kertoo, että kilpa-autourheilutausta ei ole testikuljettajan työhön paras mahdollinen lähtölaukaus.

– Tärkeintä ei ole kovaa ajaminen vaan renkaiden ominaisuuksien löytäminen ja kehittäminen. Kilpailuhenkisiä joutuu aikalailla toppuuttelemaan. Ajotaidon ja auton tekniikan tuntemisen lisäksi tärkeitä ovat pitkäjänteisyys, tarkkuus ja rehellisyys, mutta myös kommunikointitaidot, jotta osaa kertoa renkaiden ominaisuuksista.

Juttu oli Autotodayssa 21.3.2011.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!