Autotoday 10 vuotta sitten: Tällainen on Hyundain i-flow konsepti

Hyundai esitteli kymmenen vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä Hyundai i-Flow -konseptimallin. Kaikki mitä tässä autossa oli, ei kaiketikaan ikinä tullut tuotantoon.

Tällainen on Hyundain i-flow konsepti

Hyundai i-flow -konseptiauto sai maailman ensi-iltansa vuoden 2010 Geneven autonäyttelyssä. I-flow-mallin CO2-päästöt ovat ainoastaan 85 g/km ja polttoaineen kulutus 3 l/100 km.

Vähäpäästöisen suorituskyvyn avaintekijöitä ovat myös Hyundain ensimmäinen diesel-hybridivoimansiirto sekä yhteistyössä kemian alan johtavan yrityksen, BASF:n, kanssa kehitetyt uuden sukupolven materiaalit ja tekniikat.

Esimakua tulevasta D-segmentin ajoneuvosta

Hyundai i-flow on pituudeltaan 4 780 mm, ja sen akseliväli on 2 800 mm. Malli tuo uusia ideoita ja muotoja Euroopan perinteiseen D-segmenttiin. Dramaattisesti muotoillut sisäiset ja ulkoiset linjat muodostavat upean urheilullisen sedan-mallin. Auton leveys ja korkeus (1 850 mm ja 1 420 mm) antavat kokonaisuudelle voimakkaan yleisilmeen.

I-flow-nimi kuvastaa auton poikkeuksellisen aerodynaamista muotoa ja sulavia linjoja. Huomiota herättävän tyylikäs malli säilyttää Hyundain eurooppalaisten mallien i-tunnuksen. Hyundai tuo vuonna 2011 tuotantoon uuden D-segmentin ajoneuvon, jossa hyödynnetään i-flow-mallin muotoilua ja innovatiivista tekniikkaa.

Kuva: Hyundai.

Uutta aerodynaamisuutta

Taaksepäin etenevä katto ja auton tilavuus muodostavat erittäin nykyaikaisen tulkinnan sedan-malleista. Ainutlaatuisia mittasuhteita täydentävät pitkä takaosa ja lyhyet etuylitykset, joiden taustalla on aerodynaamisia motiiveja. Urheilullisia piirteitä korostavat innovatiiviset aktiiviset aerodynaamiset elementit, kuten mukautuva etuspoileri.

Hienostuneet ja futuristiset etu- ja takavaloelementit kimaltavat auton piirteissä kuin jalokivet. Hyundaille ominainen kuusi-kulmainen etusäleikkö täydentää etuosan muotoilun.

Ketteryyttä ja aerodynaamisuutta on vahvistettu lasikatolla, jonka osittain läpikuultavat aurinkokennot yhdistävät auton etu- ja takaosat.

– Katon ja ovien lasitukset sulautuvat yhteen muodostaen rikkeettömän aerodynaamisen suojan. Nämä rohkeat ja hienostuneet yksityiskohdat täydentävät i-flow-mallin kokonaisilmettä ja esittävät rohkean muotoilullisen kannanoton, joka edistää Hyundain virtaavan veistoksen filosofiaa, Hyundai Euroopan pääsuunnittelija Thomas Buerkle toteaa.

Kuva: Hyundai.

Matkustamossa vähän painoa ja paljon tilaa

I-flown sisätilat määrittävät uudelleen sedan-mallien tilavaikutelman. Peruselementit, kuten istuimet ja keskikonsoli, on laadittu mahdollisimman kevyiksi BASF:n nykyaikaisia materiaaleja käyttämällä.

Istuimet on kehitetty yhteistyössä BASF:n kanssa, ja niissä on sovellettu kehittynyttä rasitusanalyysia, joka osoittaa tarpeettomat massa-alueet ja antaa suuntaa optimoidun kevyelle istuinrakenteelle.

BASF:n Steron-materiaali antaa istuimille kestävyyttä, laadukkuutta ja huipputeknistä vaikutelmaa. Ylempi kojelauta on käsitelty Elastoskinillä, joka mahdollistaa komponentin hienostuneen hohtavan viimeistelyn.

Huolellinen tekninen lähestymistapa luo yhdessä runsaiden luonnollisten materiaalien kanssa matkustamoon elävän tunnelman, jota symboloivat vihreät sävyt sekä lehtimäiset varjot katon osittain läpikuultavista aurinkokennoista.

Ohjaamon pääkäyttöliittymä keskittyy laajan näytön ympärille. Näyttö tunnistaa sekä kosketus- että elekomennot. Ulkoasun muodot heijastuvat i-flown matkustamossa, jossa jatkuvat linjat etenevät kojelaudasta ovien kautta takaosan avoimeen tavaratilaan.

Kuva: Hyundai.

Ekotekninen koealusta

I-flow on koealusta uusille energiankeräysmenetelmille, kuten aurinkopaneelikatolle ja lämpösähköiselle generaattorille. Hyundai on kehittänyt auton tekniset avainkomponentit Blue Drive -merkin alla yhteistyössä BASF:n kanssa.

Blue Drive on Hyundaintuotekehitysstrategian ydin, joka vie yhtiötä eteenpäin kohti sen tavoitetta nousta ympäristöä huomioivien tekniikoiden johtavaksi tuottajaksi.

I-flow-mallin keskeinen ominaisuus on sen hämmästyttävän matala CO2-päästötaso: 85 g/km. Auto käyttää hyväkseen tehokasta aerodynamiikkaa, energiankeräystekniikoita ja painoa säästäviä materiaaleja, jotka laskevat päästötason merkittävästi D-segmentin sedanien keskiarvon alapuolelle.

Yhtiön ensimmäinen dieselsähköhybridivoimansiirto käyttää uutta jännittävää 1,7 litran U2-moottoria, jota täydentävät kaksivaiheturbo ja Hyundain litiumionipolymeeriakku. Komponentit muodostavat erittäin kehittyneen kokonai-suuden, varsinkin kun siihen lisätään vielä i-flown kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto.

Energiansäästö

BASF:n ja Hyundain tutkimus- ja kehitystyöinsinöörit ovat kehittäneet lämpömoottori-koteloinnin, joka varmistaa, että moottori saavuttaa optimaalisen käyttölämpötilansa nopeammin lämpöä ylläpitämällä, kun auto on tyhjäkäynnillä.

Eristämättömän moottorin lämpötila laskisi 40 asteeseen jo kolmessa tunnissa, mutta i-flow pysyy kyseisen lämpötilan yläpuolella 14 tunnin ajan.

Tämä saa aikaan viiden prosentin polttoainesäästöt kesäisin ja jopa yhdeksän prosentin säästöt talvisaikaan.

Energiankeräys

Toinen yhteistyössä BASF:n kanssa kehitetty mullistava tekniikka on lämpösähköinen hukkalämmönkeräys. Tämä prosessi pudottaa polttoaineen kulutusta entisestään viidellä prosentilla. Itse asiassa jopa puolet i-flown kuluttamasta sähköenergiasta nopeudessa 80 km/h – 250 wattia – voidaan palauttaa lämpösähköisen generaattorin avulla.

Pakosarjaan asennettu generaattori ottaa haltuunsa kuumista pakokaasuista kerättyä energiaa. Lämpö-sähköinen generaattori muuntaa sitten hukkalämmön käyttökelpoiseksi sähköenergiaksi, joka käyttää lisäjärjestelmiä.

BASF Coatings on kehittänyt Liquid Metal -päällysteen, joka muistuttaa nestemäistä metallia.

Tämän uuden pinnoitejärjestelmän erikoistehosteet saavat auton pinnan näyttämään kiillotetulta metallilta, jossa on peilimäisiä heijastuksia. Nestemäinen ulkoasu lisää samalla pinnan jännitettä. i-flown korkea värisaturaatio antaa konseptimallille energistä karismaa.

Auton muotoilun luomaa voimakasta vaikutelmaa alleviivaavat tyylikkäät kontrastit. Mukautuvat aerodynaamiset ominaisuudet ovat sopusoinnussa muotokielen kanssa ja parantavat esteettisten arvojen lisäksi myös polttoainetaloudellisuutta.

Radikaalit ideat, kuten holvimainen kattolinja ja virtaviivainen keula, tekevät vaikutuksen, ja venemäinen takamuoto ja takalinjat pakottavat ilmavirtaukset eroamaan ajoneuvon takaosassa. Auton ilmanvastuskerroin on ainoastaan 0,25 Cd.

Katso tästä muut Autotoday 10 vuotta sitten -jutut.

Vähän kuluttavaan ajotapaan opastava järjestelmä rohkaisee taloudelliseen ajoon. Järjestelmä sisältää vaihteenvaihdon merkkivalon sekä aktiivisen ECO-toiminnon, joka säätää voimansiirtoa moottorin ja vaihteiston ohjausyksikköjä mukauttamalla.

Eco Route -toiminto käyttää hyväkseen tosiaikaisia liikenneolosuhteita ja kolmiulotteisia maantietietoja ja laskee taloudellisimman tavan päästä haluttuun määränpäähän.

Juttu oli Autotodayssa 6.3.2011

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!