Uudenkaupungin autotehtaassa on vuosien aikana valmistettu hyvinkin erilaisia tuotteita. Yksi projekti oli Garia-golfautojen tuotanto vuodesta 2009 vuoteen 2012. Uudessakaupungissa valmistui kaikkiaan vajaat 2 200 Garia-golfautoa.
Sähköautotuotanto on alkanut Uudessakaupungissa
Valmet Automotive siirtyi sähköautojen aikaan, kun Garia-golfautojen sarjatuotanto käynnistyi Uudenkaupungin autotehtaalla tämän viikon alussa.
Kokonaan uuden tuotteen valmistelu suunnittelusta tuotantoon kesti vain kymmenen kuukautta. Valmet Automotive teki sopimuksen luksusluokan golfautosta Garia A/S:n kanssa viime tammikuussa.
Lue myös tämä: Autotoday 10 vuotta sitten: ”Luksus-luokan golf-autoja Uudestakaupungista”
Valmet Automotive vastaa golfauton tuotekehityksestä, prosessisuunnittelusta, valmistuksesta, osatoimittajien valinnasta, laadunhallinnasta ja logistiikasta. Autotehtaan hitsaamossa ja kokoonpanossa golfautoa varten on rakennettu oma valmistusprosessi.
Auton ylärunko esikäsitellään ja maalataan tehtaan maalaamossa. Suunniteltu valmistusmäärä on joitakin tuhansia autoja vuodessa. Golfauton työllistävä vaikutus on projektin vaiheesta ja tuotantomäärästä riippuen 50-150 henkilöä.
Osatoimittajia on yhteensä noin 70, joista suomalaisia on kolmisenkymmentä. Suomalaisten osatoimittajien osat muodostavat kolmanneksen osien kokonaisarvosta. Muista EU-maista on niin ikään noin 30 osatoimittajaa. Joitakin osia tulee myös Pohjois-Amerikasta ja Aasiasta.
– Golfauton sarjatuotannon aloittaminen on Valmet Automotivelle tärkeä merkkipaalu, koska kysymyksessä on paitsi tehtaan ensimmäinen sähköajoneuvo myös laajentuneen palvelutarjontamme mukainen kokonaisprojekti suunnittelusta valmistukseen, toimitusjohtaja Ilpo Korhonen sanoo.
Yhteistyössä Garia A/S:n kanssa avaamme tietä sähköautojen käytölle paitsi golfkentillä myös arkipäivän kulkuneuvoina.
Korhosen mukaan projektin toteuttaminen vain kymmenessä kuukaudessa on osoitus onnistuneesta yhteistyöstä suunnittelun, hankinnan, osatoimittajien, valmistuksen ja asiakkaan edustajien kesken.
Garia A/S:n toimitusjohtaja Jacob Brunsborg sanoo olevansa ylpeä yhteistyöstä Valmet Automotiven kanssa.
– Asetimme tavoitteeksemme luoda muotoilultaan ja laadultaan maailman parhaan golfauton. Yhteistyössä Valmet Automotiven kanssa olemme onnistuneet saamaan aikaan uuden laatutason golfautoille.
Garia-golfauto
Pituus 2330 mm
Leveys 1210 mm
Korkeus 1850 mm
3,0 kW/AC-moottori (4 hv)
6 kpl 8 V lyijyakkuja
Ajomatka yhdellä latauksella 50 km
Nopeus 24 km/h eteen, 10 km/h taakse
Kevyt alumiinirunko
Hinta Euroopassa ennen veroja 13 999 euroa ja USA:ssa 17 499 dollaria.
Auton muotoilu on Garia A/S:n muotoilija Anders Lyngen käsialaa.
Auto esiteltiin ensi kerran Las Vegasin PGA Expo näyttelyssä syyskuussa 2009.
Garia-golfauton myynti käynnistyy tammikuussa 2010 alussa Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa huhtikuussa 2010.
Garia-golfauton tuotantoprosessi Valmet Automotivessa
Tuotantoprosessin kapasiteetti on 25 autoa päivässä yhdessä vuorossa, mikä vastaa noin 5 000 auton vuosituotantoa. Alkuvaiheessa tuotantotahti on noin kymmenen autoa päivässä.
Hitsaamo
Golfauton ala- ja ylärunko ovat alumiinia. Alarunko kootaan manuaalisesti hitsaamalla ja niittaamalla. Ylärungon hitsaukset tehdään robotin avulla. Rungossa on yhdeksän metriä kaarihitsaussaumaa.
Maalaamo
Ylärunko käsitellään autotehtaan normaalissa esikäsittelyprosessissa, johon kuuluvat fosfatointi ja ed-käsittely (sähköupotusmaalaus). Pintamaali ja kirkaslakka ruiskutetaan manuaalisesti.
Kokoonpano
Kokoonpanoprosessi on rakennettu U-kirjaimen muotoon. Alarunkoon kiinnitetään ensin jarruletkut ja johtosarjat. Sen jälkeen runko siirretään vaunuun, jossa asennetaan taka-akseli, jarrut, sähkömoottori, akut ja etupyörän ripustukset. Seuraavaksi asennetaan sisustusosia ja takaosan paneelit. Ylärunkoon liitetään kattopaneeli ja tuulilasi ja se asennetaan alarungon päälle. Etuosan paneelit kiinnitetään. Seuraavaksi asennetaan linjan vieressä esikoottu kojelautapaketti, ohjauspyörä, penkit ja renkaat. Jarrut testataan ja pyöräkulmat säädetään testilaitteessa, minkä jälkeen auto ajetaan tärinäradan yli laadunmittausasemalle.
Juttu oli Autotodayssa 8.12.2009