27.4.2018 23.25
Kymmenen vuotta sitten järjestettiin Lahdessa historian ensimmäinen Classic Motorshow. Nyt on mielenkiintoista lukea, miten kymmenen vuotta sitten ennakkoesiteltiin tapahtumaa Autotodayn sivuilla.
Moottorihistoria täyttää kolme hallia Lahdessa
Ensi viikonloppuna Lahden Messukeskuksen kaikki kolme hallia täyttävä Classic Motorshow avaa laajan maiseman suomalaiseen ajoneuvohistoriaan
Järjestäjien mukaan kyse ei ole pelkästään näkemisen arvoisista ajopeleistä ja muusta kalustosta, vaan messuvieras pääsee aistimaan eilispäivää myös äänten, hajujen ja jopa omien sormien kautta.
Messukeskuksen teemahalliin (Lahti-halli) on koottu valikoima autoja viime vuosisadan alusta aina 80-luvulle asti. Lisäksi näytteillepanijat esittelevät omilla osastoillaan likimain kaikki maanteillemme tyypilliset neli-, kolmi- ja kaksipyöräiset ajoneuvot samalta ajanjaksolta.
Joukosta löytyy melkein mitä vain: Borgward, Fiat Multipla, Jaguar E-type, Volkswagen Kleinbus, NSU Prinz, Hillman Imp, De Tomaso Pantera, Vauxhall Victor farmari, Norton Manx ja Royal Enfield moottoripyörät, Siipi-Wiima-linja-auto, Solifer-mopot sekä Kotikadulta tuttu Volga antavat vasta kalpean kuvan siitä, mikä halleissa vaeltajaa odottaa.
Eksoottisempia ajoneuvoja löytyy kymmenittäin. Näyttelyssä on valmiiksi kunnostettuja autoja myytävänäkin.
Yhdistykset esillä
Messukeskuksen kahdessa muussa hallissa on esittelemässä toimintaansa valtava määrä yhdistyksiä, joista joku saattaa tuottaa suurelle yleisölle perin ilahduttavan yllätyksen.
Kovin laajalti ei liene vielä tunnettu esimerkiksi viime vuonna naistenpäivänä perustettu Naisten Automobiiliklubi, jonka osastolla on esillä Messerschmitt-kääpiöauto. Ja kuinka moni tietää entuudestaan Suomen Peliautomaattihistoriallisesta seurasta? Sen osastolla on mittava kokoelma pajatsoja, flippereitä, hedelmäpelejä ja muita peliautomaatteja, joista osa on myös pelattavissa.
Classic Motoshowssa yleisö siis pääsee itsekin osallistumaan menneiden vuosikymmenien taukopaikkojen ajanvietteeseen.
Keväthuolto traktorille
Niin halleissa kuin niiden ulkopuolella on luvassa esityksiä, jotka saattavat vangita katsojat hyväksi aikaa. Muun muassa Fordson Club Finland ry tekee osastollaan vuoden 1919 mallisen Fordson F traktorin keväthuollon.
Ulkotiloissa järjestetään maamoottorinäytöksiä sekä puuskaasutraktorin käynnistysnäytös. Häkäpönttöajasta kertoo enemmän aiheesta kokonaisen kirjan kirjoittanut Stuart Köhler.
Ulkotapahtumista laajamittaisin on kumpanakin messupäivänä kahdesti läpivietävä vanhojen kilpa-autojen näytösajo, jossa noin 15 entistä ralli- ja rata-autoa kipuaa messualueelta ylös mäkeä Teivaanmäen tanssilavalle. Yleisöä palvellaan näissä yhteyksissä Timo Pulkkisen asiantuntevin kuulutuksin. Aivan omana tapahtumanaan voi pitää myös Helsingistä pistoraidetta pitkin messualueelle saapuvan jyhkeän Ukko-Pekka-veturin tuloa ja lähtöä lauantaina. Veturi vaunuineen on tietenkin nähtävillä koko paikallaoloaikansa.
Unohtaa ei pidä myöskään sitä, että parhaat pysäköintipaikat, eli kaikki hallien edustan 400 ruutua, on varattu vähintään 25 vuotta vanhoille autoille. Näistä muodostuu oma, kaiken aikaa muuttuva nähtävyytensä messualueella.
Classic Motorshow on avoinna yleisölle lauantaina ja sunnuntaina kello 10:00 – 18:00.
Juttu oli Autotodayssa 27.4.2008