Autotoday 10 vuotta sitten: ”Mitsubishin sähköauton käyttötestit alkavat Euroopassa”

On mielenkiintoista ajatella, että jo kymmenen vuotta sitten ajettiin Euroopassa sähköautojen käyttötestejä. Välillä tuntuu, että näitä testejä on jo ajettu yli kymmenen vuotta, eikä vielä ole päästy paljon pidemmälle. Mitsubishin i-MiEV -auton toimintamatka tosin oli 10 vuotta sitten vain 144 kilometriä.

Mitsubishin i-MiEV-autoja on vielä liikennekäytössä Suomessa toista kymmentä, joista neljä on Kittilässä.

Mitsubishin sähköauton käyttötestit alkavat Euroopassa

Mitsubishi i-MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle) -sähköauton käyttötestit alkavat Euroopassa tammikuun aikana. i-MiEV on ensimmäinen sähköautomalli, jonka mikään merkittävimmistä autonvalmistajista tuo markkinoille jo tämän vuoden aikana.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Käyttötesteissä on mukana 12 kappaletta i-MiEV -sähköautoja, jotka nähdään ensimmäiseksi arkipäivän liikenteessä Espanjassa, Hollannissa ja Isossa-Britanniassa. Näistä maista testaus laajenee muualle Eurooppaan tämän vuoden kuluessa.

Tähän mennessä i-MiEV -mallin ominaisuuksia jokapäiväisessä ajossa on testattu Japanissa, Uudessa Seelannissa ja Yhdysvalloissa. Auto lanseerataan ensimmäiseksi Japanissa jo tulevana kesänä. Mikäli eurooppalaisten käyttötestien tulokset ovat odotetun positiivisia, i-MiEV nähdään täkäläisillä markkinoilla arvion mukaan vuoden 2010 lopulla.

Mitsubishi on viimeksi kuluneen vuoden aikana arvioinut i-MiEVin ominaisuuksia testiajoissa ja mallin soveltuvuutta vaihteleviin tarpeisiin yhteistyössä muun muassa voimayhtiöiden, paikallis- ja aluehallinnon viranomaisten sekä suurten yritysautoasiakkaidensa kanssa.

Käyttötestien uudessa vaiheessa mukaan otetaan maahantuojat Mitsubishi Motors Europen toiminta-alueella, Suomi mukaan luettuna. Tavoite on selvittää entistä perusteellisemmin sähköautojen markkinapotentiaalia, niihin kohdistuvia odotuksia ja i-MiEVin menestysmahdollisuuksia Euroopassa.

Mitsubishi i-MiEV -sähköautomalli perustuu Mitsubishi i-malliin ja edustaa tällä hetkellä yhtiön ympäristöosaamisen kärkeä. Tähän mennessä ajetuissa testeissä i-MiEVillä on saavutettu jopa 144 kilometrin toimintamatka yhdellä auton litium-ioni-akkujen latauksella EU-normien mukaan mitattuna. Auto saavuttaa jopa 130 kilometrin huippunopeuden.

Juttu oli Autotodayssa 19.1.2009

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here