Ensimmäinen kuva Saab 9-4X ja muut Saab 9-X.
4.3.2018 18.59
Autotoday on toiminut yli 10 vuotta ja julkaisemme nyt kymmenen vuotta sitten julkaistun jutun.
Nyt kerromme vuonna 2008 Saabin merkittävistä Genevessä esitellyistä konseptiauoista. Harmi, että Saabin taru loppui muutaman vuoden kuluttua tästä. Tässä vaiheessa ei vielä ollut mitään tietoa General Motorsin tulevista ongelmista.
Saab esittelee kaksi konseptiautoa
Saab esittelee tällä viikolla avautuvassa Geneven autonäyttelyssä kaksi konseptiautoa. Maailmanensi-iltansa saa Saab 9-X, joka antaa viitteitä kompaktiin kokoluokkaan suunniteltavasta tuotantomallista. Tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä esitelty katumaasturikonsepti Saab 9-4X on ensi kertaa esillä Euroopassa.
Saabin mukaan konseptiautot kertovat skandinaavisen merkin noususta General Motorsin tuotevalikoimassa. Malleja tulee jatkossa kiihtyvällä tahdilla myös uusiin kokoluokkiin.
Saab 9-X on kompakti kolmiovinen neljän henkilön premium-auto ja Saab 9-4X on eurooppalaiseen makuun sopiva katumaasturi.
Saab 9-X:n muotoilussa on otettu vaikutteita kaksi vuotta sitten Genevessä esitellystä Aero X:stä sekä vuonna 2001 Frankfurtin autonäyttelyssä nähdystä Saab 9x -konseptiautosta.
Kompaktin kokoinen Saab 9-X:n mitta on otettu tehokkaasti käyttöön sijoittamalla pyörät aivan auton kulmiin ja minimoimalla siten etu- ja takaylitys. Puhtaita linjoja koristaa entisestään ovenkahvojen sekä ulkopeilien puuttuminen. Ovenkahvat on korvattu kosketuspinnalla ja peilit taustakameroin.
Auton keulassa on myös huomaamaton kamera, jonka avulla automaattisia ajovaloja ohjaava järjestelmä osaa vaihtaa kaukovalot päälle tien ollessa tyhjä sekä pois päältä auton tullessa vastaan tai saavutetaan edellä ajava.
Uutuuden aerodynamiikkaa parantavat yli 70 km/h nopeudessa esiin työntyvä kattospoileri ja takapuskurin alta laskeutuva diffuusori. Jarrutettaessa yli 100 km/h nopeudesta kattospoileri kääntyy pystympään asentoon painaen autoa paremmin tiehen ja tehostaen jarrutusta.
Moderni sisustus
Saab 9-X on suunniteltu neljälle henkilölle. Kuljettajan edessä ei ole perinteistä kojelautaa, vaan mittaristo kaareutuu kuljettajan eteen etuoven yläreunasta. Vain ilmastointilaitteen käyttökytkimet ja sisävalaistuksen katkaisimet ovat keskellä myös etumatkustajan ulottuvilla.
Ajon aikana tarvittavat tiedot, kuten auton nopeus välittyvät monikerroksiseen akryylipintaan, jossa on vieretysten vihreällä valaistut viisi kolmiulotteista näyttöruutua. Yksi muun muassa navigointitietoa välittävä näyttö on sijoitettu ohjaamon toiselle puolelle siten, että se on helposti myös etumatkustajan nähtävissä. Kuljettaja voi käyttää kaikkia toimintoja kiinteäkeskiöiseen ohjauspyörään sijoitetuista koskettimista. Ulkopeilit korvaavien kameroiden näytöt ovat mittaristossa ylimpinä suoraan kuljettajan silmien edessä.
Saab 9-X:n sisätiloissa valkoisen valon kirkkautta ja värilämpötilaa on mahdollista säätää. Sisävalaistus voidaan myös ohjelmoida muun muassa eri vuodenaikojen mukaan. Auto on Saabin mukaan suunniteltu nuorekkaiden, nykyaikaisten aikuisten makuun, mistä kertoo myös monipuolinen varustelu.
Puhelimen, kannettavan tietokoneen ja muiden laitteiden käyttöä tukevat yhteistyössä Sony Ericssonin kanssa luodut langattomat käyttöliittymät.
Taloudellinen turbohybridi
Tehokkaista ja taloudellisista moottoreistaan tunnettu Saab on korostanut viime aikoina sopivankokoisten voimanlähteiden valitsemista niin tuotantomalleissaan kuin konseptiautoissa.
Saab 9-X:ssä sama teema jatkuu, sillä sen konepellin alle on valittu 1,4-litrainen E85-polttoainetta käyttävä turbomoottori, jonka suurin teho on bioetanolilla 147 kW (200 hv) ja tavallisella bensiinillä 125 kW (170 hv). Maksimivääntöä on 280 Nm/ 1750-5000 r/min tai 230 Nm/ 1500-5200 r/min polttoaineesta riippuen. Saab 9-X:n polttoaineenkulutus jää bensiinillä alle viiden litran sadalla kilometrillä ja CO2 -päästöt ovat 117 g/km. Etanolilla hiilidioksidipäästöt ovat vain 105 g/km.
Saab 9-X:n polttomoottorin tukena on lithium-ioni-akuin varustettu General Motorsin seuraavan sukupolven hybridijärjestelmä. Järjestelmä pystyy varaamaan huomattavasti aiempaa enemmän energiaa ja tarjoamaan lisävoimaa polttomoottorille. Tästä on apua erityisesti vauhdikkaissa kiihdytyksissä. Uusi hybridijärjestelmä pystyy rauhallisessa ajossa myös korvaamaan polttomoottorin pidemmäksi ajaksi.
Hybridijärjestelmän akut latautuvat muun muassa jarrutuksissa. Saab 9-X:n lasikatossa sijaitseva suuri aurinkokenno tuottaa myös energiaa akuille.
Katumaasturi Saab 9-4 X
Saab ilmoittautuu Genevessä myös mukaan eurooppalaiseen katumaasturikilpaan Saab 9-4 X -konseptillaan. Tämä kompakti nelipaikkainen auto tuo 9-X:n tapaan esille skandinaavista, pelkistettyä muotoilua. Näyttävät 21-tuumaiset kevytmetallivanteet antavat 9-4 X:n muodoille viimeisen silauksen.
Kuljettaja istuu hallintalaitteiden ympäröimässä tilassa siten, että kaikki kytkimet ovat erittäin hyvin ulottuvilla. Saabin ilmailuperinteisiin viittaa mittariston ja käyttökytkimien vihreä valaistus, nopeusmittarin asteikko ja ohjauspyörän koristelu. Valoa ohjaamoon tulvii ikkunoiden lisäksi lasikatosta.
Saab 9-4 X:ssä on hyvin tilaa myös tavaroille. Erityistä huomiota konseptiautossa on kiinnitetty lasketteluvälineiden kuljettamiseen. Autossa on kekseliäs kuljetusteline kolmelle suksiparille sauvoineen, erillinen lämmitettävä ja vesisuojattu tila laskettelumonoille sekä omat paikkansa kahdelle kypärälle.
Saab 9-4 X -konseptin voimanlähteenä on kaksilitrainen turboahdettu BioPower -moottori. E85-polttoainetta käyttävän moottorin suurin teho on peräti 300 hevosvoimaa ja vääntömomentti 400 Nm. Saab 9-4 X kiihtyy nollasta sadan kilometrin tuntivauhtiin kahdeksassa sekunnissa ja yltää 235 km/h huippunopeuteen.
Saabin XWD-nelivetojärjestelmä varmistaa 9-4 X:n etenemiskyvyn vaikeimmissakin olosuhteissa. Ohjausyksikkö jakaa voimaa tarpeen mukaan etu- ja taka-akselin sekä taka-akselin molempien pyörien välillä sähköisesti ohjatun tasauspyörästön luistonrajoittimen avulla.
Nelivetojärjestelmä on periaatteessa sama, jota käytetään juuri myyntiin tulleessa Saab 9-3 -mallistossa.
Juttu julkaistiin Autotodayssa 4.3.2008.