Auton nykyaikaisilla varusteilla turvaa ja mukavuutta ajamiseen

Kuva: Kamux.

Nykyajan autot ovat turvallisempia kuin koskaan aiemmin, mutta tietyillä varusteilla autoilusta voi tehdä vielä turvallisempaa ja mukavampaa.

Monissa uudemmissa käytetyissä autoissa on jo vakiona turvallisuutta lisääviä varusteita, kuten ajonvakausjärjestelmä ja lukkiutumattomat jarrut.

Myös erilaiset pysäköintiavustimet, kuten pysäköintitutka tai peruutuskamera löytyvät usein jo vakiona.

Lisävarusteiden nimet hämmentävät

Kamux Malmin automyyjä Juuso Puonti kertoo, että Suomen Kamuxin valikoima kattaa yli 4 000 autoa, joista valtaosassa on jo tämän päivän varusteita.

– Varusteiden vertailu itsenäisesti voi olla joskus vaikeaa, Puonti kertoo.

– Varusteet on voitu nimetä merkkikohtaisesti eri tavalla, joten ei kannata hämmentyä, jos törmää itselle vieraaseen kirjainyhdistelmään. Eri autoissa samasta toiminnosta voidaan käyttää eri nimiä, Puonti muistuttaa.

Mitä eroa on peruutustutkalla ja peruutuskameralla?

– Peruutustutka havainnoi sensoreilla erilaisia esteitä auton takaa ja useimmissa malleissa myös edestä. Tutka ilmoittaa merkkiäänellä ja usein myös näytöllä kohteiden läheisyydestä. Peruutuskamerassa on puolestaan nimensä mukaisesti myös kamera, joka näyttää ympärillä olevan tilan auton näytöllä. Se helpottaa näkemään kuolleisiin kulmiin ja havainnoimaan esimerkiksi auton ympärillä olevat matalat esteet, Juuso Puonti selventää.

Puonti mainitsee myös, että joissakin autoissa on myös automaattinen pysäköintiavustin, joka tekee kuljettajan puolesta esimerkiksi hankalana pidetyn taskuparkkeerauksen.

Mukautuva vakionopeudensäädin: miten se toimii ja mitä hyötyä siitä on?

Monissa uusissa autoissa on jo vakiovarusteena adaptiivinen vakionopeudensäädin, mutta niitä löytyy myös hyvin varustelluista uudenkarheista käytetyistä autoista.

– Tutkan avulla järjestelmä säätää ja pitää ajonopeutta tasaisena ja mutta myös hidastaa vauhtia, jos edessä on hitaampi ajoneuvo. Sen avulla maantiellä on mukava ajaa myös ruuhkaisemmassa liikenteessä ilman pelkoa peräänajosta, Juuso Puonti kertoo.

Miten törmäyksenestojärjestelmä ja automaattinen hätäjarrutus toimivat?

Törmäyksenestojärjestelmä seuraa kameroiden ja sensoreiden avulla edessä olevia autoja ja esteitä. Jos etäisyys edellä olevaan kohteeseen lähenee, järjestelmä antaa useimmissa automalleissa ääni- ja valovaroituksen noin 2-5 sekuntia ennen mahdollista törmäystä.

– Jos kuljettaja ei reagoi riittävän ajoissa, ja välimatka lyhenee, aktivoituvat turvavöiden törmäyskiristimet. Jarruihin tulee samalla jarrupainetta, mikä nopeuttaa hätäjarrutusta ja lyhentää jarrutusmatkaa, automyyjä Puonti selventää.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa taas laser- ja tutkajärjestelmän avulla isoja esteitä ja merkkikohtaisesti ne voivat toimia pelkästään kaupunki- tai maantienopeuksissa tai molemmissa. Autoissa voi olla myös kameroita, jolloin järjestelmä havaitsee esimerkiksi jalankulkijat ja pyöräilijät.

– Autoissa, joissa on hätäjarrutustoiminto, on usein myös törmäyksenestojärjestelmä. Tällöin kuljettaja saa ensin varoituksen, ja jos hän ei toimi, ja törmäys näyttää väistämättömältä, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä aktivoituu ja jarruttaa viime hetken osuman välttämiseksi ja vahinkojen minimoimiseksi, Puonti selventää.

Mitä hyötyä on kaistavahdista tai kaistanvaihtoavustimesta?

Varsinkin paljon ajaville ja pitkää matkaa taittaville aktiivisesta kaistavahdista tai kaista-avustimesta on hyötyä tilanteessa, jossa kuljettaja on väsynyt tai muuten keskittyminen heikkenee.

– Kaistavahti- ja kaista-avustin ovat yleistyneet nykypäivän autoissa. Ne auttavat kuljettaa havainnoimaan, jos auto on ajautumassa kaistaviivan yli ilman suuntavilkkua tai tien reunan ulkopuolelle. Järjestelmän varoitus tulee useimmissa autoissa ohjauspyörän tai penkin tärinänä tai ääni- tai valomerkkinä.

Kaista-avustinjärjestelmässä auto taas tekee korjaavan ohjausliikkeen, jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin.

– Kaistavahti ja kaista-avustin seuraavat kaistaviivoja tuulilasissa olevan kameran avulla. Ne eivät toimi kaupunkinopeuksissa, jyrkissä mutkissa, rattia reilusti käännettäessä tai vilkkua käytettäessä. Myös kaistaviivojen on erotuttava hyvin, Puonti listaa.

Kaistavahti ja kaista-avustin voivat pitää sisällään myös kaistanvaihtoavustimen eli niin sanotun kuolleen kulman varoittimen. Se auttaa maantienopeuksien ohitustilanteessa auttaa havaitsemaan sivupeilien merkkivalolla takana- ja sivusuunnassa olevan kulkuneuvon.

Miten löytää hyvin varustellun auton?

– Varustelu on aikoinaan hinnoiteltu uuteen autoon, ja se on ollut edullisempi kuin jos lisävarusteet olisi tilattu erikseen. Näin myös autovero on ollut alhaisempi ja sen myötä uutena hankitun auton kokonaishinta. Eri merkkien varusteluissa on eroja, joten kannattaa tarkistaa, mitä varusteita niihin kuuluu, ja mitkä ovat itselle tärkeitä lisävarusteita. Lisäksi on hyvä tutustua lisävarusteiden ominaisuuksiin, sillä niissäkin on jonkin verran merkkikohtaisia eroja, Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki vinkkaa.

Myös monissa työsuhdekäytössä olleissa autoissa on hyvä lisävarustetaso, sillä lisävarusteiden hinta on jakautunut koko leasing-ajalle, joten niihin on usein panostettu.

Nostavatko lisävarusteet käytetyn auton hintaa?

– Eivät mitenkään päätähuimaavan paljon. Auton hinta määräytyy ensisijaisesti vuosimallin, ajettujen kilometrien ja auton kunnon mukaan. Varusteiden vaikutus hintaan on edullisimmissa autoissa satojen eurojen luokkaa ja hinnakkaammissa käytetyissä menopeleissä muutamia tuhansia euroja. Sen sijaan uudessa autossa varustelun vaikutus kokonaishintaan on huomattavasti suurempi, koska lisävarusteet nostavat autoveroa ja siten kokonaishintaa, Iiskonmäki vertailee.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here