Näin Mika Häkkisen mukaan saisi F1-sarjaan lisää kilvanajoa ja ravisteltua voimasuhteita

Kuva: CvB.

Mika Häkkinen ottaa Ranskan GP:n jälkeisessä Unibetin kolumnissaan kantaa Formula ykkösten ennalta-arvattavuuteen.

Lääkkeiksi hän ehdottaa rengas- ja bensarajoitusten poistoa sekä vapaata testaamista kauden aikana, mikä lisäisi kilvanajoa ja tasaisi voimasuhteita. Häkkisen korostaa, ettei Mercedestä voi syyttää tallin ylivoimasta.

Mercedeksen täydellisen dominoinnin jatkuessa on luonnollista, että sunnuntainen Ranskan osakilpailu synnytti paljon puhetta lajin ennalta-arvattavuudesta sekä siitä, miten voimasuhteita saataisiin ravisteltua.

Minun mielestäni Formula ykkösissä pitäisi ajaa kaasu pohjassa lähdöstä maaliin ilman rengasrajoitteita, bensan säästelyä tai muita rajoituksia. Kuljettajat pitää saada kisaamaan kovaa startista ruutulipulle asti. Muille tiimeille pitäisi jotenkin antaa mahdollisuus löytää tarvittava suorituskyky nopeammin, jotta he pystyvät haastamaan Mercedeksen.

Mercedestä ei silti voi kritisoida täydellisestä työstä. Talli on voittanut kaikki kahdeksan osakilpailua, Valtteri Bottas kaksi ja Lewis Hamilton kuusi. Auto toimii selvästi hyvin, ja kuskikaksikko on hyvä yhdistelmä.

Ranskan harjoituksissa ja aika-ajoissa Valtteri näytti taas erittäin vahvalta, mutta loppujen lopuksi paalupaikan vei Hamilton, joka sai Paul Ricardin radan pitkillä suorilla vetoapua Valtterilta. Mercedes vaihtelee kuljettajien ajojärjestystä joka toinen viikonloppu, ja nyt oli Lewisin vuoro. Sekin on osoitus tallin tasapainosta.

Kilpailu eteni täysin Lewisin komennossa, ja Valtteri teki osansa tuoden tallille kauden kuudennen kaksoisvoiton. Ainoa vastus tuli kilpailun lopussa, jolloin Ferrarin Charles Leclerc onnistui tuomaan Valtterille hieman paineita.

McLarenilta vahva viikonloppu

F1 ei kuitenkaan ole staattinen laji. Viime viikonloppuna näimme McLarenilta erittäin vahvan aika-ajosuorituksen. Lando Norris ajoi ruutuun viisi ja Carlos Sainz ruutuun kuusi vallaten kolmannen rivin, mikä on fantastinen boosti koko tallille.

Viime vuosien vaikeuksien jälkeen McLarenin uusi johto on viimein saanut tallin oikeaan suuntaan.Renault toi kisaan päivitetyn auton ja moottorin, joten kun McLaren löi heidät aika-ajoissa, se oli hyvä osoitus auton runkoon tehdyistä teknisistä parannuksista.

Sekä Sainz että Norris ajoivat erittäin hyvän kilpailun. Sainzin kuudes sija Sebastian Vettelin Ferrarin takana osoittaa, millaisia edistysaskeleita tallin kisavauhdissa on tapahtunut. Norris olisi ajanut maaliin seitsemäntenä, mutta hydrauliikkaongelma pudotti hänet sijalle 9. Sillä nuorella miehellä on valoisa tulevaisuus.

Renkaiden kuluminen puhuttaa

Kuten aina, renkaista huolehtiminen oli tärkeää Paul Ricardissa. Radan lämpötila oli 55 astetta, joten kukaan kuljettaja ei voinut suuremmin puristaa vahingoittamatta erityisesti takarenkaita. Syy ei ole Pirellin. Rengasvalmistaja on vain antanut sarjalle renkaat, joita siltä pyydettiin. Seurauksena kuitenkin oli, että jopa mestaruussarjaa johtava Hamilton valitti, ettei hän voinut painaa tarpeeksi kovaa.

Hamilton sanoi kilpailun jälkeen, että hän olisi voinut ajaa sekunnin nopeammin, jos olisi voinut vetää täysillä. Se on huolestuttava uutinen kilpakumppaneille, mutta osoittaa myös sen, miten iso tekijä renkaista huolehtiminen on yhä vuonna 2019.

Mercedeksen dominoidessa pienoisen mahalaskun teki Haas. Amerikkalaistalli aloitti kauden vahvasti Australiassa, mutta sen jälkeen heidän on ollut vaikea pitää suorituskykyä yllä.

Romain Grosjeanilla ja Kevin Magnussenilla oli erittäin vaikea viikonloppu. Grosjean joutui keskeyttämään kotikilpailussaan, kun taas Magnussen körötteli kaukana pistesijoista ja ajoi maaliin sijalla 17. Tulos sai tallipäällikkö Günther Steinerin kutsumaan viikonloppua tallin nelivuotisen historian huonoimmaksi.

Olen usein sanonut, että fyysisten testien puute kauden aikana rajoittaa paljon auton kehitystä ja käsitystä siitä. Magnussenin ja Grosjeanin kaltaisille kuljettajille se tarkoittaa, että he tulevat jokaiseen kisaan toivoen, että talli on maagisesti löytänyt lisävauhtia data-analyysien tai ohjelmistosimulaatioiden avulla.

Helteet tuovat lisävaikeuksia Itävaltaan

Tulevana viikonloppuna ajetaan Itävallassa. Eurooppaan on ennustettu erittäin kuumia lämpötiloja, joten olen varma, että insinöörit miettivät jo rengaskulumia ja jäähdytysjärjestelmiä.

Formuloiden palattua Itävaltaan Mercedes on voittanut siellä neljästi: Nico Rosberg kahdesti vuosina 2014 ja 2015, Hamilton vuonna 2016 ja Bottas vuonna 2017. Viime vuoden voittajan Max Verstappenin on vaikea toistaa temppuaan, sillä Red Bull ei vieläkään ole antanut hänelle täysin kilpailukykyistä autoa. Tallilla oli vaikea kilpailu Ranskassa.

Odotan Mercedeksen taas vievän joukkoa ja Charles Leclercin ja Sebastian Vettelin yrittävän kuroa etumatkaa umpeen. Siitä ei tule helppoa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here