Auton kuukausitilauspalvelu: Suurin osa valmis maksamaan autoilusta jopa 600 euroa kuukaudessa

Autoilun kuukausitilauspalvelun pilottikokeilun hakemusdatasta paljastuu kiinnostavia tietoja suomalaisista autoilupalveluiden edelläkävijöistä. “Autoilun netflixin” käyttäjäksi hakeneita kiinnostavat farmariautot, suurin osa valmis maksamaan jopa 600 euroa kuussa autoilusta, todetaan Santanderin tiedotteessa.

Marraskuussa Suomessa julkaistuun SHFT-kuukausitilauspalvelun pilottikokeiluun on tullut maaliskuuhun mennessä yli 500 hakemusta.

Joustavaa auton vaihtoa – kaksi asiakasryhmää nousee esiin

Monet SHFT-pilottikokeilun käyttäjät ovat jo talven aikana vaihtaneet joustavasti autoa tarpeen vaihtuessa sekä kokeillakseen erilaisia autoja.

– Tämä kuvaa hyvin tulevaisuuden autoilua, jossa käyttäjät eivät halua sitoutua yhteen automalliin tai käyttötapaan, Shft-palvelusta vastaava Kia Saarinen Santander Consumer Financelta sanoo.

– Yhdessä yhteistyökumppanimme Veho-konsernin Vaihtoplussan kanssa pystymme todella joustavasti vastaamaan Shft-asiakkaiden autotoiveisiin sekä auton vaihtotarpeeseen.

Hakemuksista nousee esiin kaksi asiakasryhmää, jotka ovat erityisesti kiinnostuneita autoilusta kiinteään kuukausihintaan.

– Ensimmäinen ryhmä ovat kuukausimaksullisiin digipalveluihin tottuneet nuoret, jotka eivät halua sitoutua auton omistamiseen, vaan haluavat joustavan ja helpon liikkumisen palvelun. Toinen ryhmä on perheet, jotka etsivät joustavaa kakkosautoa arjen pyörittämiseen ja harrastuksiin, Saarinen sanoo.

Farmari-auto työmatkoille – urheiluautokin kiinnostaa

Suurimmalla osalla Shft-pilottikokeiluun hakeneista suomalaisista on jo auto. Vain reilulla neljänneksellä hakijoista ei ollut hakuhetkellä autoa ollenkaan. Suurin osa hakijoista suunnittelee siis päivittävänsä vanhan auton uuteen tai hankkivansa kakkosauton.

Selvästi suurin osa hakijoista (70,2 %) kertoo olevansa kiinnostunut autosta työmatkoille tai arkikäyttöön. Vain 4,3 % hakijoista kertoi ensisijaiseksi tarpeekseen lomailun.

Shft-palveluun hakeneita kiinnostavat eniten farmariautot (24,3 %) ja sedanit (19,7 %). 17,4 % kertoo olevansa kiinnostuneita pienautoista.

Nopeasti suosiotaan kasvattaneet katumaasturit ja crossoverit eivät korostu SHFT-hakemuksissa, sillä vain 17 % hakijoista on kiinnostunut citymaasturista.

Yllättävästi sähköautot ja hybridit eivät erityisesti kiinnosta hakijoita. Vain 13,4 % pilottiin hakeneista on kiinnostunut sähköautoista. Myös eksoottisemmat autot olivat muutamilla hakijoilla mielessä, sillä viisi hakijaa oli merkinnyt kiinnostuneensa urheiluautosta.

Kuukausimaksupalvelulla oltaisiin siis kiinnostuneita hankkimaan varsin tavallisia autoja arkiseen käyttöön, erikoisautojen tai lomahurvittelun jäädessä vähemmistöön.

Laaja hintahaitari – keski-ikäiset kiinnostuneimpia

Shft-palveluun hakeneiden iät vaihtelevat laajasti 20-vuotiaasta 65-vuotiaaseen asti, keski-iän ollessa 41 vuotta. Eniten kiinnostuneita oli 36–50-vuotiaiden ikäryhmässä (33,7 %). Kuukausimaksullisiin digipalveluihin muussakin elämässä tottunut nuorin 18–35-vuotiaiden ikäryhmä oli seuraavaksi kiinnostunein (22,9 %).

Vastaajien toiveet auton kuukausihinnasta vaihtelivat. Kiinnostuneita oli 200 euron kuukausimaksusta aina yli tuhannen euron kuukausimaksuun. Suurin osa hakijoista olisi valmis maksamaan autoilusta 200–400 euroa kuussa.

Yli 75 % kaikista hakijoista haluaisi maksaa autoilusta enintään 600 euroa kuukaudessa. Keskimääräinen kuukausihinta, joka palvelusta oltaisiin valmiit maksamaan oli 433 euroa. Sähköautoista ja hybrideistä kiinnostuneet hakijat olivat keskimäärin valmiita maksamaan autoilustaan 50 euroa kuussa keskiarvohakijaa enemmän.

Marraskuussa Suomessa lanseeratun Shft-autoilupalvelun kiinteään kuukausihintaan kuuluvat kaikki autoiluun liittyvät kustannukset tankkausta ja parkkimaksuja lukuunottamatta.

Suomen suurimman autorahoittajan Santander Consumer Financen tuottaman palvelun tilauksen voi lopettaa ja auton palauttaa milloin tahansa 14 vuorokauden irtisanomisajalla.

www.shft.fi

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

3 KOMMENTIT

  1. Yli 600 eur/kk ??? Kenellä tavallisellä ihmisellä on varaa tuollaiseen ? Tässä hakijat taitavat olla erittäin pieni eliittiryhmä, joka ei edusta valtaväestöä. Taitavat olla (öky)rikkaita jos 7200 eur/v ja siten 10 vuodessa ainakin 3x oman auton ostohinta. Kun pikkuauton verot ja vakuutukset tekevät n. 500-600 eur/vuosi. Toki korjaukset, huollot, polttoaine, mutta ainakin polttoaine tulee joka tapauksessa. Mutta silti korjaukset ja huollot eivät varmaankaan tee 10 vuodessa ainakin 2x uuden auton normiostohintaa. Ja saa pienen rahan lopulta myydessäkin.

  2. täyttä soopaa,ei tavis ihmisillä ole varaa laitta normi kulupeleihin,siis perus liikkumiseen luksus kustannuksia.
    auto,sillä mennään töihin kappaan.
    eri asia on riikkat maanviljelijät ja leasing autoilijat ja rahakkaat.

    muutenkin täyttä roskaa. varma on että tuota kun kyssy 100 vastaantulevalta ihmiseltä ,vastaus ion ,ei.

  3. hehe,mistä tommonen on saatu ’tilattua’

    että oikein SUURIN OSA….hehe

    aika luimuilua ja autotodayn arvoa laskeva…

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän