Autoliitto muistuttaa: Väärin asennettu turvaistuin ei suojaa lasta kunnolla

Autoliitto julkaisee yhteistyössä eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen kanssa toteutettua turvaistuintestiä, jossa istuinten turvallisuutta arvioidaan monipuolisesti.

Testin kokonaisarvosana koostuu turvallisuudesta, käyttömukavuudesta, istuinmukavuudesta ja haitallisista kemikaaleista.

Turvallisuusosio puolestaan jakautuu etu- ja sivutörmäystesteihin sekä vöiden reititykseen ja istuimen vakauteen autossa.

Käyttömukavuus sisältää useita pienempiä osa-alueita, joilla arvioidaan istuimen väärinasentamisen riskiä ja käytön helppoutta.

Testiä on välillä kritisoitu siitä, että siinä kokonaisarvosanaan vaikuttaa muukin kuin kolariturvallisuus. Esimerkiksi istuimen asentamiseen liittyvien osa-alueiden merkitystä ei aina osata arvostaa.

– Istuin, joka on hankala asentaa oikein tai johon lapsi on vaikea kiinnittää, ei voi saada testissämme hyvää arvosanaa. Vain oikein asennettu istuin suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla, joten myös istuimen käytettävyys on olennainen osa sen turvallisuutta, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Yleisiä istuinten kanssa tapahtuvia virheitä ovat muun muassa vöiden väärä reititys. Esimerkiksi turvakaukaloa asennettaessa auton turvavöillä saattavat lannevyön ja olkavyön reititys sekoittua keskenään, mikä taas voi aiheuttaa äkkipysähdyksessä turvakaukalon kiepsahtamisen irti turvavyöstä.

Toinen yleinen riskitilanne muodostuu, jos turvavyötä ei pujoteta sille tarkoitettuihin ohjaimiin. Jos vyö ei kulje ohjainten kautta, vyö saattaa luistaa törmäyksessä ja turvakaukalo irrota.

– Isofix-kiinnitys vähentää huomattavasti istuimen väärinasentamisen riskiä, mutta ei poista sitä kokonaan. Monet hyvät istuimet kertovat merkkivaloin ja äänimerkein, kun istuin on kiinnitetty kunnolla, Tolvanen kertoo.

Vöiden oikea reititys on tärkeää myös kiinnitettäessä lasta istuimeen. Jos esimerkiksi kasvot menosuuntaan asennetun turvaistuimen lannevyötä ei pujoteta vyönohjaimeen, kulkee lannevyö helposti liian korkealla. Törmäystilanteessa vyö leikkautuu lapsen vatsaan, mikä voi aiheuttaa vakavia sisäisiä vammoja.

Lue tästä  muita juttuja turvaistuimista.

– Osa istuimista on suunniteltu sopimaan hyvin erikokoisille lapsille. Tällaista istuinta käytettäessä on erittäin tärkeää säätää se aina lapsen koolle sopivaksi. Kun selkänoja ja pääntuki ovat säädetty oikealle korkeudelle, pää on molemmilta sivuilta hyvin suojattu ja olkavyö kulkee lapsen hartian keskikohdan ja kaulan välillä, Tolvanen huomauttaa.

– Lapsi pitää kiinnittää tiukasti istuimeen törmäysturvallisuuden takia sekä siksi, ettei hän pääse kiemurtelemaan irti vöistä ajon aikana.

Turvaistuintestin arvostelun painotukset

50 % Turvallisuus

  • 40 % Etutörmäyssuoja
  • 40 % Sivutörmäyssuoja
  • 10 % Vöiden reititys
  • 10 % Istuimen vakaus autossa

40 % Käyttömukavuus

  • 40 % Väärinasentamisen riski
  • 20 % Lapsen kiinnittäminen
  • 20 % Istuimen asentaminen
  • 10 % Istuimen vaihto toiseen autoon/Istuimen säätö lapsen koon mukaan
  • 8 % Käyttöohje
  • 2 % Istuimen puhdistaminen ja istuimen viimeistely

10 % Istuinmukavuus

  • 40 % Istuimen tilavuus/ahtaus lapselle
  • 20 % Istuimen tilantarve autossa
  • 20 % Istuma-asento
  • 20 % Istuimen miellyttävyys

0 % Kemikaalikuormitus (vain arvosanaa alentava vaikutus, jos liikaa pitoisuuksia)

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!