Autokanta vanhenee nyt poikkeuksellisen nopeasti!

Uusien autojen kysyntä on jäämässä koronatilanteen takia myös lähikuukausina pitkän aikavälin keskimääräisiä lukemia vaisummaksi. Ensirekisteröintien väheneminen näkyy autokannan iän nopeana kasvuna, todetaan Autoalan tiedotteessa.

Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä kasvoi viime vuonna jo 12,5 vuoteen.
Keski-ikä kasvoi noin 3,1 kuukaudella vuodesta 2019. Autokannan ns. suuret ikäluokat ovat vuosina 2005–2008 käyttöönotetut autot.

Joka viides autokannassa oleva henkilöauto on otettu käyttöön näinä vuosina.

Yli 15-vuotiaiden henkilöautojen määrä autokannassa kasvoi viime vuonna noin 60 000 autolla. Liikennekäytössä oli vuoden päättyessä noin 920 000 vähintään 15 vuotta vanhaa autoa.

Autokannan keski-ikä on kasvanut 2010-luvulla lähes kahdella vuodella, sillä ensirekisteröintien määrä on koko vuosikymmenen aikana jäänyt edellisiä vuosikymmeniä pienemmäksi.

Vuonna 2020 Suomessa ensirekisteröitiin vain 96 416 uutta henkilöautoa – tämä vastaa noin 3,5 prosenttia autokannasta.

– Autokannan keski-iän kasvun pysähtyminen edellyttäisi, että noin 5 prosenttia autokannasta vaihtuisi vuosittain uuteen. Tämä tarkoittaisi noin 140 000 henkilöauton vuosittaista ensirekisteröintimäärää ja nykyistä suurempaa kierrätettävien autojen määrää. 2010-luvulla ensirekisteröintien määrä ei kertaakaan kasvanut näin korkeaksi, vaan parhaimmillaan päästiin 126 000 henkilöautoon vuonna 2011, kertoo tiedotteessa toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Suomeen tuotiin käytettyjä henkilöautoja viime vuonna noin 44 000, kun edellisenä vuonna tuonnin määrä oli 46 000. Käytettynä maahantuodut autot olivat keskimäärin 6,8-vuotiaita.

– Autokannan ikääntymiskehitys osoittaa selvästi, että käytettyjen autojen maahantuonti ei nuorenna autokantaa samalla tavalla kuin uusien autojen ensirekisteröinti. Käytettynä tuodut autot ovat usein suurikokoisia ja niiden käyttöikä keskimääräistä on pidempi sekä kilometrisuorite suuri. Kotimaisen uusien autojen kysynnän vauhdittamiseksi hankinnan verotusta tulisi määrätietoisesti keventää, kertoo tiedotteessa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Henkilöautokannan ikääntyminen näkyy myös romutustilastoissa. Viime vuonna kierrätykseen palautuvan auton keski-ikä kasvoi 21,3 vuoteen, kun se edellisenä vuonna oli 21,0 vuotta.

Koronavuoden aikana liikennekäyttöön on otettu yhä vanhempia autoja. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä kasvoi viime vuonna noin 28 000 autolla noin 2,75 miljoonaan, eli noin yhdellä prosentilla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

2 KOMMENTIT

  1. Entäs sitten? Mitä muuta voi odottaa tässä ”karanneiden-kustannusten-maassa, jossa edes Dieselveroa ei vaan ”älytä” poistaa(?), nyt etenkään, kun polttoaineiden hinnanero sen kun kapenee, siinä sivussa kallistuenkin. Turhaa kai kysyäkkään, että onko kaikenlaisten konsulttien, ja muiden ”viherpiipertäjien” mieleen tullut, edes jossain vaiheessa, että ”Protesti se on pienikin protesti”, eli ainakin itse ajan vanhalla autokannalla, osittain myös mielenosoituksellisesti, ettäpä odottelen aikoja parempia, kun norminpurkutalkoot ehtinevät kunnolla myös autoilun maailmaan, jossa oppia dieselautojen kohtelusta voi hakua vaikkapa Baltian maista, jossa se on enemmän inhimillistä, ja vähemmän byrokraattista, ja että dieselveron poistosta aiheutuvan valtion kassavajeen voisi ”paikata” muuttamalla alkoholilakia enemmän keski-eurooppalaisten sivistysvaltioiden suuntaan (Saksa/Ranska/ItaliaEnglanti), ja jos halutaan oikeasti vähentää liikenteen päästöjä, päiväajovalopakon poistaminen olisi mitä mainioin alku: ajovalojen käytön voisi jättää joko kuljettajan omaan harkintaan, kuten edellämainituissa valtioissa on jo tapana, TAIKKA ”porrastaa” päiväajovalojen käytön virallisten auringon nousu, ja laskuaikojen mukaiseksi. Suomalaisia on maailman väestöstä peräti noin 0,0007%, ja enemmistö suomen kansasta tietää, ja ymmärtää/sisäistää, että/jotta näin pienen maan ponnisteluilla ei maailman mittakaavassa ihmeistä tehdä, ja että kansa osaa toki ”lukea” rivien välistä, ettäpä mitä pykäliä ”sorvattaessa” on suomalaiskansallinen kateus ollut sekä keskeinen tekijä, että kantava voima. LIIKENNETURVALLISUUTTA voi(si) parantaa (SEKÄ valtion kassaa paikata) myös ajoneuvoveroa porrastamalla vaikkapa seuraavasti: kirkkaammin maalatuille autoille (keltainen, valkoinen, punainen) matalampi verotaso, ja vastaavasti mustille, ruskeille, ja asfaltinharmaille, jne, se korotettu verotaso, muut värit: siltä väliltä), ja/tai perusmallisille, alemman varustelutason omaaville autoille korotettu vero, ja vastaavasti korkeamman lisävarustelutason omaaville matalampi ostoverotus, uutena tietenkin, ja molemmille ryhmille, koska ne jälkimmäisessä vaihtoehdossa jo mainitut lisävarusteet lisäävät osaltaan huollon tarvetta, ja valtio saa tulonsa korjaamojen kautta, viimeistään, kun ajoneuvo alkaa ikääntymään. VALTIO saisi LISÄTULOJAAN myös SALLIMALLA käyttää yli 15-vuotiaissa traktoreissa minkälaista polttoainetta tahansa, minkälaisessa ajossa tahansa, eli poistaa päiväverovevoitteen, ajettaessa lievemmin verotetulla polttoaineella ansioajoa: tästä olisi seurauksena sama, kuin edellä, eli kun ajo ikääntyneemmällä kalustolla lisääntyisi, lisääntyy myös korjauksen tarve, ja taas tulee lisätuloa sekä korjaamoiden, että varaosamyyntiketjujen kautta – valtion kassaan tietenkin. EDELLEEN samaa ideaa ”venyttäen” voisi yhdistelmärekkojen kantaa uudistaa, lieventämällä verotusta sitä enemmän, mitä iäkkäämpi yhdistelmä on kysessä, ja yhdistelmä täyttäessä vaadittu museoikä (30 vuotta valmistusvuoden päättymisestä) voisi yhdistelmärekoillekkin sallia lievemmin verotettujen polttoaineiden laillinen käyttö, ja korjaamot/varaosaketjut/valtio tienaavat. Samoin, kuin vetokoukkupakko, niihin automalleihin, joihin sen saa varusteena, olisi piristysruiske kaikenlaiselle kaupankäynnille: nykyään, kun isot kauppaketjut vuokraavat perävaunuja, isoja ostoksia suorittaville asiakkaille, kynnys ostaa enemmän madaltuisi, ja taas tulee erotuloja, ja kannattavuutta kaikenlaisella kaupankäynnille, toki samasta syystä tulisi suosia myös farmarimallisia henkilöautoja, ensirekisteröinnin myyntitilanteessa: TÄSSÄ vaiheessa ne kaikkein ÄLYKKÄÄMÄT arvannevatkin, että PARAS, ja inhimillisin keino uudistaa autokantaa onkin KEVENTÄÄ VEROTUSTA VANHIMMASTA PÄÄSTÄ, jolloin ajosuoritteen lisääntyessä ”ongelma” hoitaa itseään… Yst.terv: J.P.

    • Täysin samaa mieltä! Itsekin ajan vanhoilla autoilla joista Kaksi dieseleitä ja kaksi museorekisterissä ja uutta en osta. Ajoin vuosia alle 2vuoden ikäisillä ja olivat kalliita kun vikoja alkoi tulemaan. Dieselautoista valtiolle kyllä kelpasi valtiolle verorahat mikä 70% auton hinnasta ja nyt niillä ei saisi enää ajaa.
      Käyttövoima vero ei ole enää mitenkään perusteltu mutta
      suomen kansa aina äänestää näitä hampaatomia eduskuntaan.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here