Sähköautot ovat teknisen rakenteensa puolesta polttomoottoriautoja painavampia, mutta korkeammasta kokonaismassasta huolimatta sähköautoissa on vähemmän kantavuutta kuin polttomoottoriautoissa.
Tästä syystä EU:n ajokorttidirektiivi sallii vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien ajoneuvojen, käytännössä sähköautojen, ajamisen B-luokan ajokortilla, vaikka ajettavan ajoneuvon kokonaismassa on yli 3 500 kiloa mutta enintään 4 250 kiloa.
EU:n ajokorttidirektiivi 2006/126:n mukainen käytäntö on otettu käyttöön kansallisessa lainsäädännössä noin puolessa EU-maista ja kaikissa Pohjoismaissa Suomea lukuun ottamatta. Suomessa kokonaismassaltaan yli 3 500 kilon painoisen ajoneuvon ajaminen edellyttää kuorma-auton C-korttia tai vähintään kevytkuorma-auton C1-korttia.
Suomalainen ajokorttilainsäädäntö hankaloittaa erityisesti ammattikäytössä olevien sähköpakettiautojen ajoa, koska painavat akkupaketit nostavat auton kokonaismassan helposti yli 3 500 kilon. Näin tavallisen, mutta sähkökäyttöisen, pakettiauton ajamiseen vaaditaan kuorma-auton ajokortti.
Sähköistämisen vaatimus ulottuu moniin kuljetuspalveluiden kilpailutuskäytäntöihin julkisissa hankinnoissa. Omamassojen nousun vuoksi B-kortilla ajettavien sähköautojen kokonaismassoja olisi nostettava, jotta niiden hyötykuormat eivät pienentyisi vastaaviin polttomoottoriautoihin verrattuna. Ilman tätä korotusta kuljettajien löytäminen keskeisille aloille, kuten koululaiskuljetuksiin sekä lukuisiin kunnallisiin huolto- ja tavarakuljetuksiin, vaikeutuu merkittävästi.
”Auto- ja liikennetoimittajat ry näkee tärkeänä, että Suomessa otetaan muiden Pohjoismaiden tapaan käyttöön EU-direktiivin mukainen kansallinen ajokorttilainsäädäntö. Tämä tarkoitta sitä, että ajoneuvoteknisesti yli 3 500 kilon ajoneuvot olisivat yhä kevytkuorma-autoja, mutta sähköisellä käyttövoimalinjalla varustettuja ajoneuvoja saisi jatkossa ajaa myös B-luokan ajokortilla”, painottaa yli sadasta auto- ja liikennetoimittajasta muodostuvan toimittajayhdistyksen puheenjohtaja Pentti Rönkkö.
Auto- ja liikennetoimittajat AuLi ry. on perustettu vuonna 1971 niiden toimittajien yhdyssiteeksi, jotka pääsääntöisesti käsittelevät moottori- ja ajoneuvoliikennettä, moottoriajoneuvoja sekä liikennekulttuuria aikakaus- ja sanomalehdissä, sähköisissä viestimissä tai vapaana toimittajana. AuLi järjestää jäsenilleen erilaisia koulutus- ja tutustumistilaisuuksia sekä tekee vuosittaisen Vuoden Auto Suomessa -valinnan. AuLin noin 110 jäsentä edustavat lähes 60 eri mediaa.
www.auli.fi