Auto- ja liikennetoimittajat: Romutuspalkkio toisi rahaa valtion kassaan!

Auto- ja liikennetoimittajat ry esittää, että valtio ottaisi uudelleen käyttöön romutuspalkkion vuosien 2024 ja 2025 aikana.

Uuden romutuspalkkion pitäisi kohdistua nimenomaan uusien autojen hankintaan. Edellinen romutuspalkkio vuosina 2020–21 ei lisännyt kovinkaan paljon uusien autojen myyntiä, koska lähes kaksi kolmannesta romutuspalkkioon varatusta rahasta käytettiin sähköpolkupyörien hankintaan. Niinpä valtio ei saanut romutuspalkkiosta takaisin autovero- tai alv-hyötyjä kuten vaikkapa vuoden 2018 romutuspalkkiossa.

Nykyisessä kireässä taloustilanteessa on tärkeää, että romutuspalkkio maksaa itsensä takaisin ja tuottaa lisäksi valtiolle lisäarvoa lisääntyneinä verotuloina.

Esimerkiksi jos romutuspalkkio olisi 1 500 euroa, niin 11 000 uuden auton hankinta tarkoittaisi 15 miljoonan euron kuluja valtiolle. Vastaavasti uusista autoista saatava autoverokertymä toisi Autoalan tiedotuskeskuksen laskelmien mukaan takaisin 12 miljoonaa euroa ja alv-kertymää peräti 35 miljoonaa, vaikka laskettaisiin vain ne autot, joita ei ilman palkkiota hankittaisi.

Kolminkertainen hyöty

Verotulojen kasvun lisäksi uusien autojen hankintaan kohdistuva romutuspalkkio uudistaisi autonkantaa, vähentäisi päästöjä ja lisäisi liikenteen turvallisuutta. Voisi siis nähdä, että romutuspalkkion käyttöönotto toisi kolminkertaisen hyödyn.

Uuden romutuspalkkion saamisen edellytyksenä oli vuosien 2020–21 romutuspalkkiossa enimmillään 120 g/km:n hiilidioksidipäästöjen raja uuden WLTP-mittaustavan mukaan. Käytännössä tämän uuden WLTP-rajan alle mahtuivat vain täyssähköautot ja ladattavat hybridit, joiden hinnat olivat korkeita. Se rajoitti osaltaan mahdollisuuksia romutuspalkkion käyttöön.

Uudessa romutuspalkkiossa päästörajaa olisi syytä tarkastella niin, että sen ansiosta myös edullisia pieniä autoja voisi hankkia romutuspalkkion avulla vaikka niin, että aiempaa WLTP-mittaustavan mukaista päästörajaa nostettaisiin 140 g/km:iin. Edelleen puhuttaisiin autoista, joiden päästöt ovat merkittävästi pienempiä kuin Suomen teillä liikkuvien ikääntyneiden autojen päästöt.

Vertailun vuoksi esimeriksi Italiassa romutuspalkkiota on myönnetty erisuuruisina riippuen auton päästöistä. Palkkion määrä on ollut enimmillään täyssähköautossa 5 000 euroa ja pienimmillään 2 000 euroa silloin, jos päästöt ovat jääneet alle 137 g/km:n.

Ranskassa täyssähköautolle tai vetyautolle on vuonna 2023 saanut 6 000 euron palkkion ja 4 000 euroa uudeksi laskettavasta alle kuuden kuukauden ikäisestä autosta, jonka päästöt ovat jääneet alle 122 g/km:n. Myös yli kuuden kuukauden ikäisistä autoista on saanut saman palkkion, jos päästöt ovat jääneet alle 137 g/km:n.

Lue myös

Autoala: Kierrätyspalkkio nopeuttamaan autokannan kiertoa

Moni jää ilman: Romutuspalkkioihin varatut rahat loppu!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän