Astara, liikkumispalveluita tarjoava yhtiö, on ilmoittanut hiilijalanjälkensä tämän vuoden Dakar-rallista.
Astara osallistui maailman vaativimpaan erämaaralliin sähköpolttoainetta käyttävällä kolmen kilpa-auton tiimillään. Tallin autojen yhteenlaskettu CO2-päästö oli 14 tonnia, mikä vastaa seitsemän henkilöauton päästöjä yhden vuoden aikana.
Tulos osoittaa, että huipputasolla on mahdollista kilpailla minimalistisilla ympäristövaikutuksilla. Astaran kilpa-autot tuottivat Dakar-rallissa keskimäärin 70 prosenttia vähemmän päästöjä kuin fossiilista polttoainetta käyttävät autot.
Astara Team osallistui toisena vuonna peräkkäin Dakar-ralliin. Talli halusi haastaa käsityksen sitä, etteivät moottoriurheilun suurimmat tapahtumat voi olla kestäviä. Samalla Astara halusi muuttaa suhtautumista liikkumiseen teknologian ja innovaatioiden avulla.
– Oli ilo saada edistää sähköpolttoainetta pienellä hiilijalanjäljellä. Tulevaisuudessa Dakar on maailmanlaajuinen vertailukohta. Kestävämpien mahdollisten tulosten saavuttaminen on elintärkeää meille kaikille, sanoo Astara Teamin kuljettaja Carlos Checa.
Astara Auto Finland toimii Suomessa Kian ja Mitsubishin maahantuojana. Astaran Dakar-ralli linkittyy myös Suomeen, sillä Astara halusi kompensoida koko tiiminsä hiilidioksidipäästöt Suomeen.
Tähän tarkoitukseen yritys valitsi Puro.earthin, hiilidioksidin poistoon kehitetyn globaalin markkina-alustan ja erityisesti projektin Ekovillalta Suomesta.
Ekovillan hanke varastoi hiiltä uusiutuviin rakennusmateriaaleihin vuosikymmeniä tukien samalla kiertotaloutta ja vihreiden työpaikkojen luomista.
– Puro.earthin maine takaa hiilenpoiston laadun uusimpien teknologisten edistysaskeleiden ansiosta, mikä on meidän yhteinen prioriteettimme Astaralla. Pidämme aina lupauksemme, ja tämä oli viimeinen askel varmistaaksemme, että ainoa jälki, jonka jätimme Dakariin, oli kuljettajien rohkeus, kertoo Astaran brändijohtaja Marta Ríos.
Astara Teamin kokonaispäästöt, suorat ja epäsuorat, olivat Dakar-rallissa yhteensä 82 tonnia, mikä on kymmenesosa yhden jalkapallo-ottelun päästöistä.
Astaran sitoutumista läpinäkyvyyteen kuvastaa se, että laskelmissa on otettu huomioon myös epäsuorat päästöt, jotka eivät ole suoraan Astara Teamin aiheuttamia, kuten lento- ja laivamatkat.
Epäsuorat päästöt vastasivatkin suurinta osaa rallitiimin päästöistä (66 %), joiden vähentäminen on hyvin rajallista.
Dakar-ralli ajettiin tammikuussa Saudi-Arabiassa.