Rekisteröinti: Uudet autot olivat yhä vähäpäästöisempiä ja sähköistyminen harppasi uusille lukemille

Uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alenivat vuonna 2023 keskimäärin 64 grammaan kilometriltä. Vuonna 2022 keskipäästöt olivat noin 89 grammaa kilometriltä. Vielä vuonna 2020 keskipäästöt olivat noin 123 grammaa, joten päästöt ovat viimeisimmän kolmen vuoden aikana lähes puolittuneet. Henkilöautokannan keskipäästöt ovat noin 183 grammaa kilometrille.

– Päästöjen laskun taustalla on ladattavien autojen osuuden kasvu ja yleinen uusien autojen energiatehokkuuden paraneminen. Kehitys on Pohjoismaissa ollut selvästi muita Euroopan maita nopeampaa. Taustalla on sähkön edullinen hinta, eurooppalaisittain kireä polttoainevero ja hyvät latausmahdollisuudet, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Vuonna 2023 ensirekisteröidyistä henkilöautoista hieman yli kolmannes (33,8 %) oli täyssähköautoja ja hieman yli viidennes ladattavia hybridejä (20,7 %). Bensiiniautojen osuus rekisteröinneistä oli noin 40 prosenttia ja dieselautojen hieman alle 6 prosenttia. Täyssähköautojen osuus kasvoi selvästi vuoden 2022 lukemista, jolloin se oli noin 18 prosenttia. Ladattavien hybridien osuus rekisteröinneistä on lähes sama kuin edellisvuonna.

– Sähköautojen suosio kasvoi viime vuonna erityisesti vuonna 2022 tilattujen sähköautojen päätyessä rekisteriin. Komponenttipula hidasti eniten juuri ladattavien autojen tuotantoa. Sähköistyminen eteni tänä vuonna erityisesti yritysten autohankinnoissa, joissa sähköautojen osuus on vielä viime vuosina ollut pienempi kuin kotitalouksien autohankinnoissa, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Lue myös: Rekisteröinti: Uusia autoja rekisteröitiin vuonna 2023 hieman edellisvuotta enemmän

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän