Tällaisella Dacialla osallistutaan ensi vuoden Dakar-ralliin!

Dacia jatkaa ulkoiluhenkisenä brändinä ja osallistuu vuodesta 2025 lähtien Dakar-ralliin ja World Rally-Raid eli erämaarallin maailmanmestaruussarjaan (W2RC). Uusi prototyyppi, Sandrider, on suunniteltu voittamaan näissä vaativissa kisoissa ja sitä kuljettaa Dacian Sandriders -tiimi.

Sandrider on saanut innoituksensa Dacia Manifesto -konseptiautosta ja se on suunniteltu kilpailemaan erämaaralleissa. Renault Groupin ja Prodrive-yhtiön moottoriurheiluosaaminen näkyy vahvasti tässä uutuudessa.

Prototyyppi keskittyy olennaiseen: suorituskykyyn ja voittoon Ultimate T1+ -luokassa. Sandrider täyttää täysin kuljettajien ja kartanlukijoiden tarpeet, jotka ovat olleet aktiivisesti mukana sen kehityksessä. Prototyypin ulkonäkö on pelkistetty ja ketteryyteen sekä painoon on kiinnitetty erityistä huomiota.

Vaikka Sandrider on poikkeuksellisen erityinen Dacia, se kuitenkin vahvasti heijastelee brändin ydinarvoja.

Hiilikuitukori

Dacian omien suunnittelijoiden työstämän Sandriderin pelkistetty ulkokuori keskittyy olennaiseen. Ajoneuvo on varustettu vain välttämättömillä korinosilla ilman koristeellisia osia, ja aerodynamiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Esimerkiksi lyhyt kallistettu konepelti sekä kojelaudan yläosan heijastamaton maalipinta parantavat näkyvyyttä.

Sandriderin kestävä ja tarkoituksenmukainen muotoilu pitää sisällään vahvistetun alustan, hiilikuitukorin ja innovatiivisen sähköjärjestelmän. Ajoneuvo on suunniteltu kestämään vaativaa erämaarallia.

Sandriderin vahva ulkoiluhenkinen lähestymistapa ulottuu myös yksityiskohtiin, jotka voivat vaikuttaa vähäpätöisiltä, mutta tekevät miehistön elämästä paljon helpompaa.

Esimerkiksi Sabelt-istuimet on verhoiltu erityisillä antibakteerisilla kankailla, jotka säätelevät kosteutta itsestään. Varapyörät on näkyvillä ja siten helposti saatavilla. Samoin auton mukana olevia työkaluja ei ole suljettu luukkujen taakse vaan nekin ovat otettavissa käyttöön nopeasti.

Hyvänä esimerkkinä myös on magneettilevy, joka on integroitu Sandrideriin. Tällä estetään pyörien kiinnityspultteja katoamasta hiekkaan renkaan vaihdon yhteydessä. Tämä on kehitetty suoraan tiimin kuljettajien kokemuksen innoittamana.

Sandrider on varustettu uuden sukupolven BF Goodrich -renkailla, jotka tarjoavat optimaalisen pidon kaikenlaisissa maastoissa ja kestävät maksimaalisesti iskuja ja puhkeamista vastaan.

Ensimmäinen kisa lokakuussa

Ekologinen lähestymistapa on yksi Dacian painopisteistä. Sandriderin moottori toimii Aramcon valmistamalla synteettisellä polttoaineella, mikä vähentää ympäristövaikutuksia. Lisäksi insinöörit ovat keventäneet auton rakennetta ja parantaneet aerodynamiikkaa polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi.

Sandrider aloittaa pitkän sarjan testejä useissa eri maissa ja sen moottoriurheiludebyytti tapahtuu Rallye du Maroc 2024 -kilpailussa lokakuussa 2024, joka on osa Rally-Raid W2RC sarjaa. Dacia Sandriders -tiimi kilpailee ensimmäisessä Dakar rallissaan sekä muissa W2RC-sarjan osakilpailuissa vuonna 2025.

Dacia Sandriders -tiimiin kuuluvat Sébastien Loeb, Cristina Gutierrez Herrero ja Nasser Al-Attiyah tuovat mukanaan runsaasti kokemusta ja intohimoa kilpailuihin.

Tekniset tiedot

  • FIA-luokka: Ultimate T1+
  • Runko: Putkirunko
  • Kori: Hiilikuitu
  • Moottori: V6, 3 litrainen, kaksoisturbo, suorasytytys
  • Maksimiteho: 265 kW / 360 hv @5000 rpm
  • Maksimivääntö: 539 Nm @4250 rpm
  • Vetotapa: 4X4
  • Vaihteisto: 6-portainen sekventiaalinen
  • Etu-/takajousitus: Kaksoistukivarsi
  • Joustovara: 350 mm
  • Vanteet: 17” kevytmetalli
  • Renkaat: BF Goodrich, 37”
  • Pituus x leveys x korkeus: 4140 x 2290 x 1810 mm
  • Akseliväli: 3000 mm
  • Etu-/takaylitys: 590/550 mm

Lue myös

Dacia mukaan Dakar-ralliin

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän