Kevättä pukkaa ja aurinko mollottaa, päivä jo pitenee ja jalka kevenee, ja alkaa taas olla se aika vaalikaudesta, kun jokaista eduskuntaan, tai siellä pysymään pyrkivää poliitikkoa alkaa hetkellisesti kiinnostaa koulutukset ja elvytykset, sekä vanhukset ja lapset.
Osalla puolueista on vaaliohjelmassaan jälleen myös tarinoita autoilun verottamisen muuttamisesta, se kun on sellainen helppo ja isoa osaa suomalaisista kiinnostava & lähellä oleva asia, jolla voi kerätä sopivaiset irtopisteet.
Mutta jos asiaa tarkastellaan hippusen vaalikampanjaa pidemmällä perspektiivillä, niin ihan yksinkertainen asia ei ole, tuo autovero ja muu autoilun verottaminen.
Autoverohan aikanaan lanseerattiin väliaikaisena ja valtion sen hetkistä heikkoa rahatilannetta paikkaavana verona 1.1.1958 ja tarkoitus oli luopua siitä ainakin halvemman hintaluokan autoja koskien välittömästi, kun valtion varallisuus siihen mahdollisuuden antaa.
Noh, aika huonosti on ilmeisesti mennyt siitä asti, kun pahalainen on edelleenkin voimassa ja siitä on tullut näiden kuudenkymmenen vuoden aikana kohtuullisen iso ja tärkeä osa Suomen valtion verotuloja.
Sanomattakin lienee selvää, että autoilusta kerättävät verotulot eivät palaudu lähellekään riittämiin autoilun ja liikkumisen hyväksi, mitä lienee niillä maksellaan ja ylläpidetään, eipä ainakaan lahoavan tiestön korjaamista edes säälliseen kuntoon.
Tuohon autoveron kylkeen sitten aikanaan 1994 lanseerattiin samalla hengellä, väliaikaisesti ja valtion budjettia tasapainottamaan ajoneuvovero, joka myös ”käyttömaksuna” tunnetaan. Autoalan suunnalta katsottuna verokarhu käy osingoilla aika tanakkaan tahtiin ja turhan monessa kohtaa, eli asialle on mieluusti melko pian tehtävä paljonkin.
Hallitus sai useamman autoalan yrittäjän polvilleen
Mutta vaalikampanjoinnissa olisi syytä pitää järki päässä ja hiukan sordiinoa päällä.
Sanottakoon tässä kohtaa erittäin selkeästi, että Autonomistilla ei ole minkään väristä puoluekirjaa saati edes syntymässä saatua poliittista kantaa, joten mikään armaan kotimaamme puolueista ei saa täältä päin hellää käsittelyä typeröinnistään autoveron ihmeellisessä maailmassa.
Ei sieltä aikojen takaakaan montaa autoalalla lämpimästi muisteltavaa hallitusta löydy, mutta tämä nykyinen hallitus on onnistunut nyt jo pariin otteeseen sotkemaan automarkkinat ja pistämään useamman autoalan yrittäjän polvilleen.
Ensimmäinen kerta osui heti vaalikauden alkuun, kun kolmen kopla ilmoitti isoon ääneen alentavansa autoveroa ja oli sen jälkeen osimoilleen kaksi kuukautta hiljaa.
Oli kyllä hiljaista autokaupoissakin.
Toki sieltä sitten tuli tämä vuosittain lievästi autoveroa portaittain alentava systeemi, joka sekin meni komiasti persiilleen, kun EU muutti autojen päästötestauksen enemmän todellista kulutusta, eikä sitä aiempaa minimikulutusta, mittaavaksi ja kaikkien automallien CO2-lukema ja siinä ohessa myös autovero, otti hypyn ylöspäin.
Toinen autoalalla lämmöllä muistettava hetki koitti vuoden 2017 alussa, kun liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ilmoitti koko liikenteen verottamisen muuttamisesta enemmän käytön ja liikkumisen verotukseen keskittyväksi ja, että autovero, sellaisena kuin sen tunnemme, poistuu.
Noh, hyvin alkanut autokauppavuosi juoksi rinta kaarella päin kiviseinää ja hetkeen ei myyty yhtään autoa, ei uutta eikä käytettyä, ihmiset kun odottivat mitä uusien autojen kokonaishinnalle tapahtuu, alentaen myös siinä ohessa varsinkin tuoreempien käytettyjen autojen hintoja.
Noh, kuinka ollakaan, tuli kolmen kopla taasen kameroiden eteen ja kertoi, että ”Anne siinä vaan visioi”, ja ettei mikään muutu tällä vaalikaudella tuon jo aiemmin julkaistun portaittaisen veronaleneman lisäksi.
Eihän siinä tietty mikään muuttunutkaan, paitsi valtaosan Suomen autokauppojen kannattavuus, heikompaan suuntaan.
Vaalien jälkeen poliitikkojen lupaukset unohtuvat
Nyt ollaan taas siinä hetkessä, kun poliitikkojen suusta kuullaan kaikenlaisia lupauksia paremmasta huomisesta, velat muuttuvat saataviksi ja rahaa on jakaa kuin suokuokalla.
Autoverosta on kuultu jo jokunen ulostulo, on Sinistä ja on Punaista näkemystä, ja kaikkea siltä väliltä.
Tosiasia vaan on, että kun vaalit ovat ohi, niin yksikään hallituspuolue ei tule olemaan valmis luopumaan suunnilleen miljardista ”ilmaista rahaa” ilman erittäin hyvää suunnitelmaa, kuinka kyseinen rahamäärä kuitataan valtion pohjattomaan kassaan muuta kautta.
Jos nyt ajatellaan tätä Suomen nykyistä autoverosysteemiä, niin yksi asia on fakta; jos se ns. yön yli poistettaisiin, ilman vastatoimia muuta kautta, niin isoimman hyödyn tästä ottaisi kaikkein eniten saastuttavat automallit, niiden kokonaishinnassa kun on eniten autoveroa, ja ihan hyvästä syystä.
Autoalan näkemys on ollut jo pitkään, että hankinnan verotusta pitäisi keventää, jotta saadaan Suomen autokanta nuorenemaan ja siirtää verotusta enemmän sinne käytön verottamiseen.
Hyvä ajatushan tuo, mutta eihän se maailma tietysti ihan hetkessä muutu, Suomessa kun kuitenkin ostetaan jokaista uutta autoa kohden viisi käytettyä.
Eli ei ne kynnet uuteen autoon riitä kaikilla, vaikka hinta autoveron poistumisen myötä sen parisen kymmentä prosenttia tippuisikin.
Autonomistin näkemys!
Autonomistin näkemys asiaan on melko suoraviivainen ja selkeä, autoalan näkemystä vahvasti tukeva; lakkautetaan autovero nk. kertalaakista ja yön yli, ja laitetaan niille enemmän saastuttaville autoille erittäin raskas ajoneuvovero a.k.a. vuosittainen tuhansien eurojen käyttömaksu!
Tällä saataisiin aikaan joksikin aikaa ns. ”kaksoismarkkinat”, joissa vanhalla systeemillä hankittu auto olisi käytettynä kalliimpi, mutta vuosikulut olisivat alhaisemmat ja vieressä uudella systeemillä hankittu samanlainen auto olisi halvempi, mutta kalliimmilla vuosikuluilla. Siitä sitten vaan valitsemaan kumpi peli olisi sille omalle käytölle ja lompakolle parhaiten sopiva?
Toki näin yksinkertainen ja kaikkia osapuolia hyödyttävä systeemi taitaa olla suomalaisille poliitikoille hippusen liian suoraviivainen, hankalampi sen olla pitää, ettei sitä ihan jokaisessa Shellin baarissa ymmärretä.
Ja tietty jos halutaan tuon lisäksi oikeasti viedä autokantaa vähäpäästöisempään suuntaan, niin eikun tukemaan pistokkeella varustettuja autoja Norjan malliin, mieluusti sillä lailla reilulla kädellä!
Mielenkiintoista vaalikevättä siis eletään, saapas näkee mikä poppoo sen Oy Suomi AB:n vetovastuun sitten aikanaan saa?
Oli se mikä hyvänsä, niin yksi vieno pyyntö Autonomistilla olisi; jos sovittaisiin ihan näin aikuisten kesken, että yksikään poliitikko ei käyttäisi sanoja ”auto” ja ”vero” samassa lauseessa enää ikinä, ainakaan niin kauan kuin meillä tuo autovero Suomessa edelleen on, antaa verokarhun vaan nukkua kaikessa rauhassa…
Terveisin, Autonomisti
“Autonomisti” on keski-ikäinen, autojen sisällä, alla ja ympärillä ikänsä viettänyt autoalan ammattilainen, aina autoista lapsellisen kiinnostunut, hiukan sarkastinen, ja aina oikeassa.