Uusien autojen kysynnän väheneminen vei viime vuodelta verotuloja

Tieliikenteestä kerättiin viime vuonna yhteensä 7,9 miljardia euroja verotuloja. Liikenne on valtiolle yksi tärkeimmistä verotulolähteistä, todetaan autoalan tiedotteessa.

Tieliikenteen verotuloista noin 5 miljardia kertyy auto- ja ajoneuvoverosta sekä polttoaineverosta ja noin 3 miljardia ajoneuvojen ja polttoaineiden sekä huolto- ja korjaustoiminnan arvonlisäveroista.

Verotuloja kertyi viime vuonna noin 190 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2018. Verokertymää vähensi eniten uusien autojen ensirekisteröintien väheneminen. Autoveroa kertyi noin 890 miljoonaa euroa, joka oli lähes 110 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2018.

– Viime vuonna uusia autoja rekisteröitiin noin 114 000, kun vuonna 2018 rekisteröintien määrä kipusi romutuspalkkion vaikutuksesta yli 120 000 henkilöautoon. Tänä vuonna koronatilanne supistaa automarkkinan noin 85 000 ensirekisteröintiin. Autoverotulojen on arvioitu jäävän tänä vuonna 175 miljoonaa euroa viime vuoden tasosta, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Tieliikenteestä kerättiin viime vuonna polttoaineveroja noin 2,6 miljardia euroa. Määrä on noin 40 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2018, sillä moottoribensiinin myynti väheni viime vuonna noin 2,0 prosentilla ja dieselpolttonesteen noin 1,0 prosentilla. Myös vuosittain kerättävän ajoneuvoveron kertymä on hieman laskenut.

– Polttoaineiden myynti on viime vuosina vähentynyt autojen energiatehokkuuden parantuessa. Uusien autojen päästöjen aleneminen vähentää hitaasti myös auto- ja ajoneuvoveron kertymää, sillä auto- ja ajoneuvoveron määrä riippuu auton hiilidioksidipäästöistä. Uusien autojen keskipäästöt ovat tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana laskeneet noin 108 grammaan kilometriä kohti, kun vielä viime vuonna keskipäästöt olivat 117 grammaa kilometrille, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Lue tästä muita juttuja autoverosta.

Tieliikenteen verotusta kiristävät elokuussa toteutettu noin 250 miljoonan euron polttoaineveron korotus ja valmisteltavana oleva dieselin polttoaineveron noin 115 miljoonan euron korotus, joka toteutetaan portaittain vuosien 2021–2023 alussa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän