Yllättävän moni ajaa Helsingissä vielä nastarenkailla

Helsingissä lähes joka toinen autoilija käyttää yhä nastarenkaita, vaikka Etelä- ja Keski-Suomessa mitattiin viikonloppuna laajalti yli 15 asteen lämpötiloja.

Ilmanlaadun, liikennemelun ja päällysteiden kulumisen vuoksi kesärenkaisiin vaihtoa ei pitäisi enää tarpeettomasti viivytellä. Rengassesongin etenemistä eri puolilla maata voi seurata viime viikolla avatussa rengasportaalissa renkaatkelinmukaan.fi.

Nastarenkaiden kalenteriin sidottu käyttöaika päättyi maaliskuun lopussa, mutta niitä saa käyttää kelin vaatiessa sen jälkeenkin. Monet lykkäävät renkaanvaihtoa ikään kuin varmuuden vuoksi jopa toukokuulle asti. Pohjois-Suomessa se onkin usein kelien puolesta tarpeellista.

Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten ne tuovat joustoa renkaanvaihdon ajoitukseen. Kitkarenkaita ei kuitenkaan suositella ympärivuotiseen käyttöön, sillä kesärenkaat ovat niitä kulutuskestävämpiä, polttoainetaloudellisempia ja turvallisempia märissä keliolosuhteissa.

Rengasportaali valistuksen ja seurannan tueksi

Rengasvalintoihin liittyvää julkista keskustelua käydään joko yksilöllisestä tai yhteiskunnallisesta näkökulmasta.

– Pyrimme yhdistämään molemmat näkökulmat uudessa rengasportaalissa. Tarjoamme tietoa ja työkaluja vastuullisten rengasvalintojen tekemiseen kunkin omien tarpeiden ja arvostusten pohjalta, sivustosta vastaava viestintäkonsultti Jouko Lahti paaluttaa.

Renkaatkelinmukaan.fi-sivusto on osa Helsingin kaupungin koordinoimaa UIA HOPE -hanketta, jossa etsitään ratkaisuja ilmanlaadun parantamiseen. Tavoitteena on edistää kitkarenkaiden talvikäyttöä yhdessä kaupungin, autoilijoiden ja alan toimijoiden kanssa. Erityisesti keväällä ja syksyllä kiinnitetään huomiota kelin mukaiseen rengastukseen.

Lisäksi sivustolla voi seurata nastarengasosuuden kehittymistä viikoittain Helsingissä Mäkelänkadulla ja Pakilan seudulla. Sivustolla julkaistaan myös tuloksia Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kaksivuotisesta seurannasta, jossa arvioidaan tieliikennelain uudistuksen vaikutuksia autoilijoiden rengasvalintoihin.

Kitkarenkaiden suosio jatkaa kasvuaan

Helsingin kaupungin tavoitteena on nostaa kitkarenkaiden osuus talviliikenteessä 30:stä 70 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

– Viestintäkampanjoinnin lisäksi harkitaan myös mahdollisia katukohtaisia nastarengasrajoituksia. Toimenpiteiden vaikutuksia seurataan tiiviisti ajorataan upotetuilla tunnistimilla ja kyselytutkimuksilla, projektipäällikkö Jussi Kulonpalo toteaa.

Kitkarenkaiden suosio näyttäisikin olevan vahvassa kasvussa tieliikennelain seurantaan kuuluvien kyselytutkimusten, parkkipaikkaseurantojen ja renkaiden myyntitilastojen valossa.

Viime vuonna jo joka neljäs (24,4 %) Suomen markkinoille toimitettu talvirengas oli kitkarengas, kun se pari vuotta aiemmin oli vain 17 prosenttia (lähde: ETRMA).

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Aikovat Lappiin tietenkin, peräkärry perässä. Jotkut kulkee Stadin ja Lapin väliä päivittäin, kertaakaan pysähtymättä. Nastat tänäänkin tuolla helteessä on vain noloa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän