Yhden automerkin katsastuksen hylkäysprosentti oli 0,0 vuonna 2016 käyttöönotetuista autoista

Traficom on tänään julkaissut viime vuoden katsastustilastot. Tilasto on hyvin kattava ja autojen hylkäyksiä voidaan tutkia malleittain ja vuosittain.

Oman mallin tiedot saa parhaiten selville lataamalla verkosta taulukkolaskentatiedoston .

Me kokosimme kaikkein tuoreimpien automallien merkkikohtaiset hylkäysprosentit yhteen. Esimerkiksi vuonna 2004 käyttöön otetun auton hylkäysprosentilla ei ole enää merkitystä, kun mietitään uuden tai vähän ajetun auton hankintaa.

Katso myös tämä: Kymmenen vuotta vanhojen autojen katsastusten hylkäysprosentit ovat jotain aivan muuta kuin 0,0 %

Tuoreimmat katsastetut auton on otettu käyttöön 2016

Vuonna 2016 käyttöön otettu auto piti katsastaa ensimmäisen kerran viime vuonna. Ainoastaan yksi merkki päästi tilastoihin hylkäysprosentilla 0,0.

Kyseessä on Lexus, joka on selvästi aivan omassa luokassaan. Kaikkiaan katsastettiin vain 256 Lexusta.

Toiseksi vähävikaisin henkilöautomerkki on Honda (1,1 %) ja kolmanneksi vähävikaisin Suzuki (1,2 %).

Jaetulla neljännellä sijalla on ensimmäinen ei-japanilainen merkki, Porsche (1,4 %) yhdessä Toyotan (1,4 %) kanssa.

Porschen ja Toyotan osalta on tietysti muistettava, että Toyotia on katsastettu 11 678 autoa ja Porsche-autoja vain 146.

Vuonna 2016 käyttöön otetut autot

Katsastusten lkm.     Hylkäys-%      Ajetut km

  1. Lexus                  256                     0,0                 56000
  2. Honda                3357                     1,1                 50000
  3. Suzuki                  974                     1,2                 48000
  4. Porsche                146                     1,4                  51000
  5. Toyota              11678                     1,4                  50000
  6. Mazda                1792                      1,7                  48000
  7. Subaru                 967                      1,8                  61000
  8. Seat                   2103                      1,9                   58000
  9. Mitsubishi            1164                      1,9                  57000
  10. Skoda                 9595                      2,0                   70000
  11. Hyundai              2550                       2,0                 48000
  12. VW                    12007                      2,1                 66000
  13. Mini                      169                       2,4                 46000
  14. Volvo                   6656                       2,6                 75000
  15. Land Rover            284                      2,8                   67000
  16. Nissan                 6545                      2,9                   50000
  17. Audi                    5695                      3,1                    66000
  18. Citroen                1608                       3,2                   50000
  19. Peugeot               2219                       3,3                   49000
  20. Ford                    8794                       3,6                   60000
  21. Opel                    6380                       3,7                   52000
  22. Kia                       6705                       3,7                  50000
  23. BMW                    4538                       4,4                   71000
  24. Mercedes-Benz     6244                        4,7                   78000
  25. Fiat                        212                        6,1                   38000
  26. Jaguar                    191                       6,3                    66000
  27. Dacia                    1081                       9,2                    55000
  28. Renault                 3744                        9,7                    47000
  29. Tesla Motors            120                      10,8                    61000
  30. Jaguar Land Rover Limited 139             13,0                    64000
  31. Ssangyong              105                       13,3                    55000

Lähde: Traficom

Katso myös tämä: Vuoden 2019 mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot julkaistu

Kolme mallia yli 10 prosentin hylkäysprosentilla

Kaikkein eniten hylkäyksiä on tullut Ssangyongille, peräti 13,3 prosenttia. Toiseksi eniten on saanut Jaguar Land Rover Limited, 13,0 prosenttia. (Ei ole tarkkaa tietoa, mitkä autot ovat Jaguar Land Rover Limited -otsikon alla, koska tilastossa on myös erikseen Jaguar ja Land Rover.)

Kolmanneksi huonoin tulos on Teslalla, 10,8 prosenttia.

Myös Renault ja Dacia ovat lähellä 10 prosentin lukemaa.

Kilometreillä merkitystä

Suurimmalla osalla autoista on kolmen vuoden aikana ajettu yli 50 000 kilometriä. Ajetut kilometrit vaikuttavat tietysti myös katsastuksen hylkäysprosenttiin.

Kaikkein eniten on ajettu Mercedes-Benzeillä, 78 000 km. Hylkäysprosentti on 4,7. Volvoilla on ajettu toiseksi eniten, 75 000 km. Volvon hylkäysprosentti on kuitenkin vain 2,6.

Kolmanneksi eniten kilometrejä on BMW-autoilla, 71 000. Hylkäysprosentti on 4,4.

Skodalla on ajettu keskimäärin tasan 70 000 km. Skodan hylkäysprosentti on 2,0.

Tarkempaa mallikohtaista tietoa saa myös tästä.

Katso myös tämä: Kymmenen vuotta vanhojen autojen katsastusten hylkäysprosentit ovat jotain aivan muuta kuin 0,0 %

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

7 KOMMENTIT

  1. Oikein meni.
    Kokemuksesta tiedän.
    Meillä Honda ja Suzuki.
    Eikä vikoja vaikka kilometrejä tulee ja on paljon.

  2. Teslalla ”auton tunnistetiedot” -puutteista (valmistajan kilpi ym) hylkäyksiä sama *kappalemäärä* (7kpl) kuin Toyotalla(!), joka Teslan pienellä katsastusmäärällä edustaa yli puolta hylkäyksistä. Ilman tätä valmistajan hylkäysprosentti olisi alle 5%. Loput hylkäykset jousituksesta ym.

  3. Niin ja onneksi tuo taulukko on myös niin päin missä viat suhteutetaan ajo km. Kääntyykin sitten eripäin.
    Ennenhän verrattiin sitä 1000km vuodessa ajettavaa micraa 90000km ajettuun mersuun..

  4. Jopas oli vertailu,ei mitenkään verrattavissa keskenään,olisi nyt vaikka 200tkm vertailu ja kappalemäärät jotenkin suhteutettu.

  5. Se mitä minä tässä näen, on listaus autoista. Sieltä puutuvat vikojen luokittelut, takuukorjaukset, takaisinkutsut, omistajien tekemät korjaukset ja viat, jotka valmistaja on määritellyt ominaisuuksiksi, kuten korkea öljynkulutus.

    Sanoisin että tällaisten listauksien tiedollinen arvo on nollan luokkaa ja minkäänlaisia johtopäätöksiä ei voida tehdä suuntaan tai toiseen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!