WRC: Sardinian WRC2-luokka päättyi suomalaisvoittoon!

Sami Pajari kartanlukijansa Enni Mälkösen kanssa ajoi suomalaisen Printsport Racingin Toyota GR Yaris Rally2:lla WRC2-luokan osakilpailuvoittoon sunnuntaina päättyneessä Sardinian MM-rallissa.

Kaksikolle voitto oli WRC2-tasolla uran toinen, edellisen tultua viime kesänä Suomen osakilpailussa. Suomalaispari onnistui Sardiniassa yhdistämään aiempien vuosien kokemuksen saarelta, sekä uudehkon ajokin ominaisuudet erinomaisesti ja tuloksena siitä oli ansaittu voitto.

Kilpailu käynnistyi poikkeuksellisesti vasta perjantaina iltapäivällä, kun kilpailussa käytettiin uutta lyhyempää formaattia, joka lyhentää kilpailun pituutta ja kisaviikkoa noin vuorokaudella. Pajarin autokunnalle uudistus sopi, ainakin jos avauserikoiskokeen vauhtia katsotaan, tuloksena oli komeasti 7,5 sekunnin pohja-aika, toiseksi kiiruhti Ranskan Pierre-Louis Loubet, joka on kotoisin Sardinian pohjoisnaapurista Korsikalta.

Toinen erikoiskoe kirjattiin Loubet’n nimiin joka siirtyi johtoon 1,2 sekunnin erolla, mutta tämän jälkeen suomalaiskaksikko otti paikkansa keulasta eikä sitä enää luovuttanut muille.

Monet kilpakumppanit alkoivat olla ongelmissa rengasrikkojen ja pienten penkkaosumien myötä. Perjantain neljän erikoiskokeen jälkeen yötauolle tultiin 18,3 sekunnin johtoasemassa Loubet’hen nähden, edellisessä osakilpailussa Portugalissa voiton ottanut Espanjan Jan Solans oli kolmantena, 28,6 sekuntia Pajarista.

– Reitillä on ollut väkeä hyvin ja hyvää kannustusta, ajat on olleet hyviä ja on hyvä jatkaa kisaa tästä. Lauantaina on ajettavaa yli puolet kisasta ja ilman päivähuoltoa, koitetaan samanlaisella hyvällä rytmillä ilman isompaa puristamista jatkaa, kertoi Pajari perjantain jälkeen.

Lauantain teemaksi WRC2-luokassa näytti nopeasti muodostuvan se, että Pajarin autokunta tuli ns. pääjoukon keulilla ja perjantaina parin minuutin aikatappion rengasrikosta kärsinyt Ranskan Yohan Rossel takoi pohja-aikoja. Rossel aloitti päivän sijalta 15, mutta jo puolen päivän renkaanvaihtohuoltoon mennessä ranskalainen oli noussut kolmanneksi.

Lauantain iltapäivä jatkui samalla kaavalla, Rossel takoi pohja-aikoja ja Pajarin autokunnassa koitettiin pitää vauhti järkevällä tasolla. Lauantaina yötauolle saavuttiin 54,6 sekunnin johtoasemassa Rosseliin nähden, josta Solans puolestaan oli jäänyt 12 sekuntia.

– Lauantai pulkassa, haastava päivä, etenkin toinen kierros. Meilläkin siellä pari rengasrikkoa oli, mutta kävi tuuria ettei hävitty niissä liikaa aikaa ja oli siellä joku tilanteen tapainenkin. Varmasti kaikilla jotain ongelmia päivään mahtui. Sunnuntain pätkät on vähän pehmeämpiä, ei niin kivikkoisia, ehkä jopa autolle suotuisampia. Koitetaan mennä sopivalla vauhdilla, varmaan olemme niitä pätkiä joskus menneet kovempaakin, ennakoi Pajari suunnitelmaa sunnuntaille.

Sunnuntain kahdella ensimmäisellä nähtiin suomalaisilta täydellistä tilanteen kontrollointia, vauhtia oli piiru tiputettu, mutta silti ajat riittivät kärkipäähän. Solans oli herännyt taistelemaan kakkospaikasta Rosselia vastaan, sunnuntain puolivälissä Pajari johti Rosselia 48,6 sekuntia, Solans oli vain 5,1 sekuntia kauempana.

– Koitetaan mennä kaksi viimeistä kuten nämä aamuisetkin. Yllättävän hyvän fiiliksen tässä on saanut, ei mitään puristusta, mutta koitettu jonkinmoinen rytmi pitää ettei ajamisesta katoa flow, sanaili Pajari ennen kisan lopullisia ratkaisuhetkiä.

Viimeisen erikoiskokeen jälkeen voitiin todistaa suomalaisvoittoa Pajari-Mälkönen kaksikon, sekä Printsport Racingin toimesta. Voittomarginaaliksi MM-sarjaa johtavaan Yohan Rosseliin jäi 32,3 sekuntia, josta puolestaan Jan Solans jäi 7 sekuntia. Hienon viikonlopun kruunasi lisäksi tulleet pisteet koko rallin kuudennesta tilasta.

– Kyllä minulla oli kisaa kohtaan hyviä odotuksia jo ennen kisaa. Vaikka Portugalissa keskeytys tulikin, tiesin vauhdin olevan siellä, olimmehan siellä muuten hyvässä vauhdissa, kaikki palaset piti vain saada nyt osumaan kohdalleen samaan aikaan. Tiimi on tehnyt auton kanssa erinomaista työtä, tästä on mukava jatkaa kautta.

Printsport Racingilla voittoihin WRC2-tasolla on yltänyt muutamia tuttuja nimiä aiemminkin.

– Kaksi kertaa Karl Kruuda, kertaalleen Ole Christian Veiby, kaksi kertaa Esapekka Lappi ja kerran Teemu Suninen noin nopeasti laskien, tiimipäällikkö Eero Räikkönen muisteli.

Sardinian MM-ralli, WRC2-luokka

1. Sami Pajari & Enni Mälkönen FIN 3.07.52,7 Toyota
2. Yohan Rossel FRA +43,2 Citroen
3. Jan Solans ESP +47,0 Toyota
4. Martin Prokop CZE +2.55,9 Skoda
5. Kajetan Kajetanowicz POL +3.00,6 Skoda

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän