Sami Pajari – Enni Mälkönen sijoittuivat sunnuntaina päättyneessä Keski-Euroopan MM-rallissa viidenneksi WRC2-luokassa. Kauden vaikeimmaksi ralliksi tituleerattu osakilpailu todella osoitti haastavuutensa monille kuljettajille, kun sateiset olosuhteet loivat asfalttikisaan oman mausteensa.
Torstaina käynnistynyt ralli starttasi matkaan Tšekin pääkaupungista Prahasta, ensimmäinen erikoiskoe ajettiin hevosurheilukeskuksessa Prahan eteläpuolella ja sen jälkeen siirryttiin noin sata kilometriä etelämmäs Klatovyyn, jossa ajettiin illan toinen erikoiskoe.
Torstain erikoiskokeiden jälkeen Toksport WRT -tiimin suomalaisparin hallussa oli 11. sija ja eroa kärkeen oli 9,9 sekuntia.
– Koetin löytää hyvän fiiliksen, mutta sitten yksi jarrutuspaikka meni risteyksessä pitkäksi ja hävisimme hieman aikaa, mutta ei mitään dramaattista, Pajari pohti torstain jälkeen.
Perjantaina märkää
Perjantaille olosuhteista ennakoitiin märkiä, eivätkä ennusteet olleet väärässä. Toisena ajopäivänä reitti kulki lounaisessa Tšekissä, kahtena kolmen erikoiskokeen ryppäänä. Pidon vaihtelut reitillä olivat myös isoja, jolloin huipputuloksen ja epäonnistumisen välinen marginaali on kapea ja terävä.
Luokan MM-taistelun kärkipaikoilta ensin ulos ajoi Ranskan Yohan Rossel ja heti seuraavalla erikoiskokeella Norjan Andreas Mikkelsen, joka pääsi kuitenkin kilpailua vielä jatkamaan. Perjantain aamupäivän kolmen erikoiskokeen jälkeen suomalaisautokunta oli noussut kahdeksanneksi, mutta vauhdin kanssa oli hakemista.
– Joissain paikoin pitoa on, toisinaan taas ei juurikaan. Riskikynnystä nostamalla sekunteja putoaisi, mutta tielläkin täytyisi pysyä. Paikoin on tullut ihan mukavasti, mutta sitten on myös paljon hetkiä, jolloin ajo on kaukana flow-tilasta, Pajari tuumasi päivän puolessa välissä.
Perjantaina ei päivähuoltoa suoritettu ollenkaan, vaan kuljettajat olivat autossa olevien työkalujen varassa rengashuollossa ennen kuin erikoiskokeet ajettaisiin uudestaan. Yleisön huonon sijoittumisen vuoksi iltapäivän ensimmäinen erikoiskoe peruttiin, mutta olosuhteet antoivat muistutuksen itsestään pian.
Autokunta oli seuraavalla erikoiskokeella vauhdikkaassa tilanteessa, jossa vasemmalle kääntyvässä mutkassa Pajarin Skoda Fabia RS Rally2 -auto lähti leveään luisuun ja päätyi lopulta täydellä vauhdilla vasemmalle puolelle pellolle, jossa ei onneksi ollut ojia, joten matka jatkui käytännössä hidastumatta. Luonnollisesti tämän jälkeen ei tehnyt mieli lisätä vauhtia.
– Oli siellä pieni tilanne, ei mitään ihmeellistä. On varmaan ollut urani vaikein rallipäivä tähän mennessä. Ei ole helppoa aavistella missä pitoa on ja missä ei. Jatkuvaa sisäistä kamppailua itsensä kanssa, kun ei olla täällä ajamassa pisteistä ja olisi haastavasta kisasta mukava saada kaikki oppi talteen, Pajari pähkäili perjantain haastavuutta.
Lauantaina liukkautta koko päiväksi
Lauantaina ajettiin kaksi ensimmäistä erikoiskoetta Itävallan puolella ja kolmas Saksassa, illemmalla samat erikoiskokeet uudestaan. Olosuhteet eivät aivan valtavasti olleet perjantaista muuttuneet, mutaa ja liukkautta oli tiedossa koko päiväksi.
Päivän ensimmäinen erikoiskoe tuntui Pajarille sopivan ja nyt vauhti olikin ensi kertaa kilpailun aikana TOP5-joukkoon oikeuttavaa. Muut erikoiskokeet aamupäivän aikana eivät ajallisesti sujuneet aivan yhtä lennokkaasti.
Iltapuoliskolla lauantaita sama erikoiskoe tuotti jälleen ajan viiden kärkeen, mutta muutoin myös toinen kierros oli tahmeahkoa. Päivän päätteeksi sijoitus kokonaiskilpailussa oli kohonnut kuitenkin jo kuudenneksi.
– Aikamoista opettelua ollut, olin todella varovainen näissä olosuhteissa, olosuhde ei paljoa eronnut perjantaista. Päivän viimeisellä erikoiskokeella pimeässä oli myös liukasta ja haastavaa, tiimikaveri oli juuri saatu edeltä nostettua tielle eräässä kohdassa kun siihen saavuimme, summasi Pajari lauantain antia.
Sunnuntaina kuivaa
Sunnuntain erikoiskokeet ajettiin jälleen Itävallan ja Saksan vuorotellessa. Sijoitus kohosi heti aamusta yhdellä pykälällä, kun Emil Lindholmin autokunta joutui siirtymällä keskeyttämään tekniseen vikaan.
Pätkät päästiin ajamaan pääosin kuivalla asfaltilla, mutta mutaa leikkauksissa nousi tielle paikoin reilusti. Sunnuntain parhaan noteerauksen Pajarin autokunta teki toiseksi viimeisellä erikoiskokeella ajamalla siellä neljänneksi.
Kokonaistilanteeseen ei enää muutoksia tullut, sijoituksena lopputuloksissa viides tila, vaikka vauhtiinsa ei WRC2-luokassa tällä kaudella toiseksi eniten pohja-aikoja ajanut Pajari tällä kertaa tyytyväinen ollutkaan.
– Meidän kausi MM-sarjassa oli kaikkineen onnistunut, vaikka pari nollakisaakin osui matkaan. Onnistuimme kuitenkin näyttämään nopeuttamme erilaisissa kisoissa ja ottamaan oppia tulevaisuuteen niistä, joissa aivan kärkeen ei päästy.
Pajarin tiimikaveri Andreas Mikkelsen varmisti WRC2-luokan mestaruuden Keski-Euroopassa ennen tasapisteisiin päätynyttä Gus Greensmithiä, jolla on tältä kaudelta vähemmän voittoja kerättynä.
Central European Rally – WRC2
1. Adrien Fourmaux (FRA) Ford 3:04:15.7
2. Nicolas Ciamin (FRA) Skoda +17.3
3. Eric Cais (CZE) Skoda +50.0
4. Kajetan Kajetanowicz (POL) Skoda +2:24.2
5. Sami Pajari & Enni Mälkönen (FIN) Skoda +2:45.1
Pistetilanne: WRC2
1. Andreas Mikkelsen (NOR) 111p
2. Gus Greensmith (GBR) 99 p
3. Yohan Rossel (FRA) 104p
4. Oliver Solberg (SWE) 91p
5. Sami Pajari (FIN) 86p