Volvo Cars esittelee asiakkailleen ilman valvontaa toimivan autonomisen ajamisen Ride Pilot -järjestelmän Kaliforniassa, Yhdysvalloissa.
Käyttämällä perustanaan alan johtavia turvallisuusratkaisuja, jotka tuodaan markkinoille Volvon seuraavan sukupolven sähköautoissa, Ride Pilot pyrkii vapauttamaan asiakkaiden käyttöön enemmän aikaa ja tekemään Volvolla ajamisesta nautinnollisempaa.
Kun Ride Pilot on varmistettu turvalliseksi valtatiekäyttöön, sitä on tarkoitus tarjota lisäominaisuutena yhtiön tulevaan täyssähköiseen SUV-malliin. Tämä uusi Volvon lippulaivamalli paljastetaan myöhemmin tänä vuonna.
Volvo aikoo asettaa uuden sukupolven autoissaan uusia standardeja turvallisuudelle automaattisten ohjelmistopäivitysten ja huipputeknisten anturien avulla. Ohjelmiston kehittää autonomisen ajamisen ohjelmistoyritys Zenseact yhdessä Volvon oman tiimin sekä teknologiakumppani Luminarin kanssa.
Anturikokonaisuus koostuu yli kahdestakymmenestä anturista, kuten Luminarin huipputeknisestä Iris LiDAR -anturista, jotka toimivat saumattomasti yhdessä ohjelmiston kanssa.
Vaikka tämä ohjelmisto- ja anturiyhdistelmä sekä sen mahdollistama turvallisuus ovat vakiona alusta asti Volvon tulevassa täyssähköisessä SUV-mallissa, itse Ride Pilot tulee asiakkaiden saataville vasta, kun se on läpäissyt Volvon perusteellisen varmistus- ja testausprotokollan.
Tämä käsittää teknologian vahvistuksen turvalliseksi valtateillä ajettaessa vaihtelevissa olosuhteissa.
Ensiksi käyttöön Kaliforniassa
Osana vahvistusprosessia Volvo testaa autonomisen ajamisen toimintoja maanteillä Ruotsissa yhdessä Zenseactin kanssa ja kerää tietoja ympäri Eurooppaa ja USA:ta.
Tämän vuoden puoliväliin mennessä yhtiö aikoo aloittaa testit maanteillä Kaliforniassa*, missä ilmasto, liikenneolosuhteet ja säädökset tarjoavat suotuisan ympäristön autonomisen ajamisen käyttöönotolle.
Kun Ride Pilot on vahvistettu turvalliseksi ja saanut kaikki tarvittavat hyväksynnät, Volvon tavoitteena on ottaa järjestelmä ensin käyttöön Kaliforniassa ja sitten vähitellen muilla markkinoilla ja alueilla ympäri maailmaa.
Ride Pilot -järjestelmä vapauttaa kuljettajien käyttöön aikaa, jonka voi käyttää muuhun toimintaan, kuten lukemiseen, kirjoittamiseen, työskentelyyn tai yhteydenpitoon. Toiminto tuo kuljettajat määränpäähän hyvin levänneinä ja vähentää henkistä rasitusta, jota ajamiseen voi liittyä varsinkin ruuhkissa.
Nimi Ride Pilot viittaa siihen, mitä kuljettaja voi uudelta tekniikalta odottaa: kun auto ajaa itse, Volvo on vastuussa ajamisesta tarjoten kuljettajalle mukavuutta ja mielenrauhaa.
Luminarin LiDAR-anturi täydentää viittä tutkaa, kahdeksaa kameraa ja kuuttatoista ultraäänianturia Volvon tulevassa täyssähköisessä SUV-mallissa. Vakioanturikokonaisuus tarjoaa luotettavaa havainnointia. Yhdessä jatkuvien automaattisten ohjelmistopäivitysten kanssa järjestelmä auttaa Volvoa saavuttamaan turvallisen autonomisen ajokokemuksen.
*Odottaa tarvittavia hyväksyntöjä.
Tietoja Luminar Technologiesista:
Luminar on autonomisia ajoneuvoantureita ja ohjelmistoja kehittävä yritys, jonka tavoitteena on tehdä autonomisesta ajamisesta turvallista ja laajalle levinnyttä. Se kehittää lidar-antureita ja niiden ohjelmistoja, jotka vastaavat alan tiukkoja suorituskykyyn, turvallisuuteen ja taloudellisuuteen liittyviä vaatimuksia. Luminar on saanut nopeasti yli 50 yhteistyökumppania, mukaan lukien kahdeksan maailman kymmenestä johtavasta autonvalmistajasta. Luminar allekirjoitti vuonna 2020 ensimmäisen tuotantosopimuksen autonomisten autojen kehityksestä Volvon kanssa ja on tehnyt äskettäin sopimuksia myös Daimler Truck AG:n ja Intelin Mobileyen kanssa. Luminar on vastaanottanut investointeja maailman suurimmalta hyötyajoneuvovalmistajalta, Daimler Truck AG:ltä, sekä Volvo Carsilta, joka on autoturvallisuuden kansainvälinen johtaja. Sopimukset kiihdyttävät autonomisten kuorma- ja henkilöautojen käyttöönottoa maantieliikenteessä. Vuonna 2012 perustetulla Luminarilla on 400-henkinen tiimi ja toimistoja Palo Altossa, Orlandossa, Colorado Springsissä, Detroitissa ja Münchenissä.