Volvo Cars tavoittelee sähköautoissaan tuhannen kilometrin toimintamatkaa

Volvo Carsin muutos pelkkien täyssähköautojen valmistajaksi etenee hyvää vauhtia.

Autonvalmistaja tuo akkukennoteknologian kehitystyön ja tuotannon lähemmäksi päämajaa ja aikoo räätälöidä tulevat akut asiakkaiden tarpeiden mukaan tarjoten pidempiä toimintamatkoja ja nopeampia latausaikoja.

Tämä saavutetaan parantamalla litiumioniakkuteknologiaa tulevissa toisen sukupolven sähköautoissa alkaen yhtiön ensimmäisestä uudelle sähköiselle teknologia-alustalle rakennetusta SUV-mallista.

Volvo suunnittelee parantavansa toimintamatkaa entisestään ja integroivansa akuston auton alustaan käyttämällä kennorakennetta auton jäykkyyden lisäämiseen ja tehokkuuden parantamiseen.

Lähitulevaisuudessa Volvo aikoo työskennellä yhdessä johtavan ruotsalaisen akkuyhtiön Northvoltin kanssa lisätäkseen akkukennojen energiatiheyttä jopa 50 prosentilla markkinoiden nykyisiin ratkaisuihin verrattuna. Myöhemmin tällä vuosikymmenellä Volvo haluaa rikkoa 1 000 Wh/l:n energiatiheyden raja-arvon ja saavuttaa autojen todelliseksi toimintamatkaksi 1 000 kilometriä.

Latausajat lyhyemmiksi

Nykyisten latausaikojen odotetaan lähes puolittuvan vuosikymmenen puoliväliin mennessä paremman akkuteknologian sekä ohjelmistojen ja pikalatausteknologian kehittymisen myötä.

Volvon muuttuessa täyssähköautonvalmistajaksi kestävän kehityksen merkitys kasvaa samassa suhteessa. Vaikka yhtiö lisää autojen akkuenergiaa tulevina vuosina, se tekee jatkuvasti työtä myös niiden hiilivaikutusten vähentämiseksi.

Akkukennot Volvon suunnitellusta yhteistyöstä Northvoltin kanssa on tarkoitus tuottaa 100-prosenttisesti uusiutuvalla energialla. Muiden akkutoimittajien odotetaan ottavan tästä mallia vuoteen 2025 mennessä.

Volvolla on selkeä strategia vähentää akkujen hiilivaikutusta hyödyntämällä paremmin niissä olevia arvomateriaaleja. Volvo aikoo, aina kun mahdollista, valmistaa tai käyttää akkuja uudelleen, ja se tutkii myös potentiaalisia uusiokäyttöratkaisuja, kuten energian varastointia.

Käyttöikänsä loppuun tulleet akut kierrätetään mahdollisuuksien mukaan valtuutetuissa kierrätyspisteissä, jotka voivat tarjota kriittisten materiaalien suljetussa kierrossa tapahtuvaa kierrätystä. Volvo Car Groupin suunniteltu yhteistyö Northvoltin kanssa antaa myös mahdollisuuden hyödyntää akkuyhtiön edistyneitä kierrätystoimintoja.

Volvo keskittyy akkujen vastuulliseen hankintaan lohkoketjuteknologian laaja-alaisemman käytön kautta. Työskentelemällä läheisesti yhteistyökumppanien ja toimittajien kanssa Volvo tukee vastuullista louhintaa.

Volvo tarjoaa tulevassa uudessa SUV-mallissaan kaksisuuntaista latausta, minkä ansiosta asiakkaat voivat siirtää auton akun liikasähkön sähköverkkoon. Tämä tarkoittaa, että Volvo -kuljettajat voivat siirtää energiaa sähköverkkoon, kun sähköntuotantoon liittyvät hinnat ja CO2-päästöt ovat päivän huipputasolla, ja ladata autoa, kun päästöt ovat pienemmät.

Volvon sähköistämissuunnitelma keskittyy integrointiin, joka käsittää akkujen, sähkömoottorien ja ohjelmistojen suunnittelun, kehityksen ja tuotannon yrityksen sisällä yhteistyössä strategisten kumppanien kanssa. Tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman paljon synergioita akkujen koko toimitusketjussa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!