Jaguar uudisti E-Pace-mallin

Jaguar on uudistanut E-Pace-mallin. Jaguarin tiedotteen mukaan autossa on parannettu matkustamo ja kori, edistyksellinen yhdistettävyys, uusi ajoneuvoarkkitehtuuri ja tehokkaat pistoke- ja kevythybridivoimalinjat.

Koripäivitykset vahvistavat Jaguarin suorituskykyisen kompaktin SUV:n olemusta ja ylellisyysvaikutelmaa. Muutokset sisältävät keulan erottuvalla terämäisellä elementillä varustetun ala-aukon päivityksen.

Uudet all-led-ajovalot sisältävät ”Double J” -päiväajovalot (DRL), johin on lisävarusteena saatavissa resoluutiota ja kirkkautta parantava Pixel LED -järjestelmä.

Adaptive Driving Beam -ominaisuus valvoo edessä olevaa tietä ja mukauttaa kaukovalokuviota automaattisesti LED-segmenttejä tarvittaessa peittämällä siten, että näkyvyys säilyy optimaalisena ja valot eivät häikäise vastaantulevaa liikennettä.

S-malleissa hyödynnetään edistyksellistä LED-tekniikkaa, SE- ja HSE-malleissa on puolestaan Auto High Beam Assist -toiminnolla varustetut Premium-LED-ajovalot. Ajovalojärjestelmään kuuluu eteenpäin suunnattu kamera, jonka tunnistuksen perusteella järjestelmä kytkee tilanteen mukaan automaattisesti kauko- tai lähivalot vastaantulevan liikenteen häikäisyn ehkäisemiseksi.

Uusi sisustus

Uuden E-Pacen matkustamolle leimallista on ylellisyys, hienostuneisuus ja korkealuokkainen yhdistettävyys.

Uuden sisustuksen sydämessä on kojelaudan keskellä oleva integroitu 11,4 tuuman kaarevalasinen HD-kosketusnäyttö, jonka kautta voidaan käyttää uutta Pivi Pro -infotainment-järjestelmää. Kemiallisesti vahvistetussa lasinäytössä on kaksi päällystettä, joista yksi on heijastamaton ja toinen sormenjälkiä hylkivä.

Osoitus tietynlaisesta kuljettajaorientoituneisuudesta on esimerkiksi se, että uuden ajotilavalitsimen edessä oleva suuri säilytyslokero, jonka varustukseen kuuluu 15 W:n langaton laitelaturi, on helpommin ulottuvilla. Kuljettajan kosketuspisteet klusterin ympärillä koostuvat pehmeistä materiaaleista ja polven puolen kosketusalue on muotoiltu entistä ylellisemmäksi ja mukavammaksi.

Kuva: Jaguar.

Materiaalipainotukset ulottuvat kaiuttimen metallidetaljeihin ja metallisiin suutinkomponetteihin, jotka yhdessä metallisten kiertosäätimien kaltaisten elementtien kanssa havainnollistavat sisutuksen ensiluokkaisesta laatua.

Korostettua huomiota yksityiskohtiin painottaa niskatukiin kohokuvioitu ”Jaguar Leaper”-embleemi ja tuotemerkin historiaan ja perintöön taas viittaavat verhoilun ”Est.1935 Jaguar Coventry” -tunnisteet. Muita kauniita yksityiskohtia ovat Jaguar-eläinkuvio keskikonsolissa ja ajotilavalitsimen edessä.

Plug-in-hybridi 

Edistyneisiin ominaisuuksiin kuuluvat älykäs neliveto ja sujuvatoimiset automaattivaihteistot.

Edistyksellinen 1,5 litran kolmisylinterinen bensiinimoottori, joka on modulaarisen, joustavan Ingenium-moottoriperheen uusin jäsen, on saatavana E-Paceen sekä PHEV- että MHEV-versiona.

Uusi pienikitkainen ja tehokas alumiinimoottori, joka on nelisylinteristä mallia 33 kg kevyempi, tarjoaa hyvän suorituskyvyn ja alhaisen polttoaineenkulutuksen. Pakosarja on integroitu alumiiniseen sylinterikanteen, mikä nopeuttaa käyttölämpötilan saavuttamista sekä minimoi pakoaukkojen ja turboahtimen turbiinipyörän välisen etäisyyden nopeuttaen moottorin reagointikykyä.

Kuva: Jaguar.

Uusi P300e PHEV -voimalinja yhdistää 200 hv:n 1,5 litran kolmisylinterisen Ingenium-bensiinimoottorin ja takapyöriä käyttävän 80 kW:n ERAD -sähkömoottorin. Tämä takaa vaikuttavan suorituskyvyn ja tehokkuuden: kiihdytys 0-100 km/h 6,5 sekunnissa, CO2-päästöt 44 g/km ja polttoaineenkulutus vain 2,0 l/100 km) (WLTP-mittaus).

Kompaktin ERAD-moottorin virtalähteenä toimii lattian alla sijaitseva 15 kWh:n litiumioniakku. Täyteen ladattuna se mahdollistaa jopa 55 kilometrin ajon täysin sähköisesti.

Alusta ja voimansiirto

Uuden E-Pacen koriarkkitehtuurin merkittävät päivitykset parantavat ajodynamiikkaa ja mukavuutta. Uudessa Premium Transverse Architecture -pohjarakenteessa on uudet moottorikiinnikkeet, jotka parantavat reagointikykyä.

Uuden arkkitehtuurin ansiosta myös etujousituksen kiinnitysjäykkyys on parantunut, mikä lisää ajomukavuutta, mutta Jaguarille ominaisesta ketteryydestä tinkimättä. Rakenne vähentää tärinää, kovuuden tuntua ja matkustamomelua, mikä lisää mukavuutta ja ylellisyysvaikutelmaa.

Kuva: Jaguar.

Useimmissa malleissa on Jaguarin älykäs nelivetojärjestelmä. Kolmisylinterisissä AWD-malleissa on 8-nopeuksinen automaattivaihteisto. Nelisylinterisissä malleissa käytetään 9-nopeuksista automaattivaihteistoa. Välityssuhteiden porrastus on tiheä, mikä parantaa reagoivuutta. Vaihteenvaihto manuaalisesti sujuu helposti ohjauspyörän metallisten vaihtamisvipujen avulla.

Uuden E-Pacen AWD-järjestelmä hyödyntää toisen sukupolven ”Standard Driveline” -teknologiaa, joka jakaa vääntömomentin automaattisesti etu- ja takapyörien välillä maksimaalisen pidon varmistamiseksi kaikissa tilanteissa.

Standard Driveline sisältää ensimmäistä kertaa Driveline Disconnect -tekniikkaa. Vakaassa ajossa Active Driveline kytkee nelivedon pois päältä ja välittää tehoa vain etuakselille, mikä parantaa polttoainetaloutta.

Kuten Standard Driveline, myös Active Driveline AWD -järjestelmä pystyy säätämään vääntömomentin jakoa etu- ja taka-akselin välillä. Tämän lisäksi taka-akselin kaksi itsenäistä sähköohjattua märkälevykytkintä, jotka jakavat vääntömomentin takapyörien välillä, voivat ohjata vääntömomentin kokonaisuudessaan kummalle tahansa pyörälle 100 millisekunnissa (0,1 sekunnissa).

Kaikki E-Pace-mallit on varustettu Jaguar Drive Control -järjestelmällä, jossa on manuaalisesti ajo-olojen mukaan valittavat Comfort-, Eco-, Rain-Ice-Snow- (FWD-malleissa) ja Dynamic-toimintatilat. Uuden ajotilavalitsimen vieressä olevalla vaihtokytkimellä valitut asetukset mukauttavat E-Pacen ohjaus-, vaihteisto- ja polttoainejärjestelmien ja (kun määritetty) mukautuvan vaimennuksen kalibrointitilaa.

Lisäksi uusi Adaptive Surface Response -järjestelmä, joka korvaa Rain-Ice-Snow-tilan kaikissa nelivetomalleissa, määrittää automaattisesti sopivimman kolmesta erillisestä asetuksesta valvomalla pintaolosuhteita 1/10 sekunnin välein ja reagoimalla 0,5 sekunnin kuluessa.

Kirkkaampi näyttö

Uusi E-Pace hyödyntää Jaguarin kehittynyttä EVA 2.0-nimellä tunnettua sähköautoarkkitehtuuria, joka tukee useita uusia teknologiaratkaisuja ja varmistaa, että ajoneuvo on aina yhteydessä ja ajan tasalla.

Uutta Pivi Pro -infotainment-järjestelmää käytetään uuden kaarevalasisen näytön kautta.

11,4-tuumaisen kosketusnäytön tärkeimpiä etuja ovat parantunut selkeys – näyttö on kolme kertaa kirkkaampi ja 48 % suurempi kuin edellinen malli. Yksinkertaisten valikkorakenteiden ansiosta jopa 90 % aloitusnäytön yleisistä tehtävistä voidaan suorittaa napauttamalla näyttöä vain kerran pari.

Kuva: Jaguar.

Pivi Pro -yhteyden mahdollistaa uusin kahta LTE-modeemia hyödyntävä dual-sim-järjestelmä, jossa käytössä voi olla useita toimintoja samanaikaisesti, esimerkiksi median suoratoisto ja SOTA-päivitysten lataus, suorituskyvystä tinkimättä. Huippuluokan yhdistettävyys minimoi myös häiriötekijät, joita voi esiintyä peittoalueiden katvekohdissa järjestelmän hakiessa vahvimman signaalin tarjoavaa verkkoa.

Edistynyt SOTA-yhteys mahdollistaa ohjelmistopäivitysten lataamisen ja asentamisen tarvitsematta käydä Jaguarin jälleenmyyntipisteessä. Päivitykset latautuvat taustalla ja käyttäjä saa viestin, joka sisältää tiedot tärkeimmistä muutoksista. Ajoneuvon sammuttamista edellyttäville päivityksille voidaan määrittää sopiva asennusajankohta.

Pivi Pro on vakiona kaikissa malleissa S-varustetasosta alkaen.

Kojelaudan keskellä sijaitsevaa 11,4 tuuman kosketusnäyttöä täydentää uusin parannetulla grafiikalla ja konfiguroitavalla layoutilla varustettu 12,3 tuuman interaktiivinen HD-kuljettajanäyttö, jonka kautta voidaan käyttää navigointitoimintoja, erilaisia digitaalisia työkaluja, media- ja yhteystietoluetteloita, infotainment-järjestelmää jne.

Interaktiivinen kuljettajanäyttö toimii yhdessä kirkkaammalla valaistuksella, suuremmalla informaatioalueella ja parannetulla tarkkuudella varustetun uusimman sukupolven TFT Head-up -värinäytön kanssa.

Allergeenit ja epämiellyttävät hajut poistava Nanoe-teknologiaa hyödyntävä Cabin Air Ionisation -järjestelmä parantaa matkustamon ilmanlaatua.
Edistynyt järjestelmä sisältää PM2,5-suodattimen, joka sieppaa erittäin pienet hiukkaset tukien näin matkustajien terveyttä ja hyvinvointia. Järjestelmä aktivoidaan painamalla keskinäytön Puhdistus-painiketta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!