Volkswagen ID.3-sähköauton renkaat tehty uudella tekniikalla

Bridgestone tuo yhteistyössä Volkswagenin kanssa markkinoille kevyiden renkaiden teknologiansa uudessa Volkswagen ID.3-täyssähköautossa.

Ympäristöystävällisellä Enliten-teknologialla voidaan valmistaa renkaita, joiden vierintävastus on erittäin alhainen, ja samalla voidaan vähentää materiaalien käyttöä. Teknologiaa käytetään ensimmäistä kertaa Turanza Eco -renkaissa, jotka on suunniteltu ID.3:a varten.

Ympäristöystävällinen auto ja ympäristöystävällinen rengas

ID.3:n kehitystyön aikana Volkswagen haki Bridgestonen tiedotteen mukaan rengasratkaisua, joka tarjoaisi suorituskykyiset ominaisuudet sekä märällä että kuivalla kelillä, hyvät jarrutusominaisuudet, pitkän käyttöiän ja ennen kaikkea erittäin alhaisen vierintävastuksen.

Vierintävastuksella voi olla merkittävä vaikutus polttoaineen kulutukseen tai, kuten tässä tapauksessa, ID.3:n toimintamatkaan sähköllä.

Enliten-renkaiden vierintävastus on Bridgestonen mukaan jopa 30 prosenttia tavallista premium-kesärengasta pienempi.[1]

Polttomoottoriautossa tämä tarkoittaa pienempää polttoaineen kulutusta ja alhaisempia CO2-päästöjä, kun taas sähköauton kohdalla toimintamatka kasvaa merkittävästi.

Enliten-teknologia säästää polttoainetta/akun energiaa myös jopa 20 prosenttia tavanomaista premium-kesärengasta pienemmällä painollaan.[1]

Jokaisen renkaan valmistukseen käytetään noin 2 kg vähemmän materiaaleja, mistä ympäristö hyötyy tarkasteltaessa niin luonnonvarojen käyttöä kuin lopullista käytöstä poistoa.

Tämän lisäksi tulevat vielä Enliten-teknologian suorituskykyedut, todetaan Bridgestonen tiedotteessa

Enliten-teknologiaa hyödyntäviä Turanza Eco -renkaita saa Volkswagen ID.3:een 18, 19, ja 20 tuuman kokoina. Renkaiden 19 ja 20 tuuman versioissa käytetään Bridgestonen B-Seal-teknologiaa, joka takaa rengaspaineen väliaikaisen säilymisen ja matkan jatkumisen, jos pintakuvion alueelle tulee pistovaurio.

[1] Bridgestonen sisäisen vertailun perusteella. Vertailurenkaina oli Bridgestonen Enliten-teknologiaa hyödyntäviä ja hyödyntämättömiä premium-kesärenkaita koossa 92Y 225/40R18 XL.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!