Vireystila-avustin jo kymmenen vuoden ikään

Mercedes-Benz esitteli Attention Assist -vireystila-avustimen ensimmäisenä autonvalmistajana kymmenen vuotta sitten.

Tuolloin kuljettajan väsymyksestä varoittava avustin kuului E- ja S-sarjan vakiovarustukseen, mutta nyt se on vakiona kaikissa uusissa Mercedes-malleissa, Mercedes-Benzin tiedotteessa todetaan.

Kaikkiaan vireystila-avustimella varustettuja Mercedes-malleja on toimitettu asiakkaille yli 14 miljoonaa.

Vuodesta 2022 lähtien järjestelmä tulee pakolliseksi kaikissa uusissa autoissa EU-alueella.

Mercedes-Benzin vireystila-avustin toimii 60–200 kilometrin nopeusalueella.

Se arvioi kuljettajan käyttäytymistä ja vireystilaa 70 parametrin avulla.

Jokaisen matkan aluksi järjestelmä luo kuljettajasta profiilin, johon se vertaa ajajan käyttäytymistä ja liikeitä ratin takana.

Väsymyksestä kielivät varsinkin epätäsmälliset ohjausliikkeet, sillä tällöin kuljettajan on vaikea pysyä omalla kaistallaan ja kaistaviivojen välissä.

Mikäli järjestelmä havaitsee kuljettajan väsyvän, se varoittaa mittaristossa ”Attention Assist. Break” -tekstillä ja tutulla kahvikuppisymbolilla.

Saksassa tehdyn tutkimuksen mukaan noin 0,7 prosenttia loukkaantumisiin ja 1,2 prosenttia osallisen kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista johtuu kuljettajan väsymyksestä.

GIDAS-onnettomuustietokannasta ei kuitenkaan löydy yhtäkään Mercedes-Benzin aiheuttamaa väsymiskolaria sen jälkeen, kun vireystila-avustin tuli vakiovarusteeksi valmistajan automallistossa, todetaan Mercedes-Benzin tiedotteessa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here